شناسهٔ خبر: 32398972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دیدار مسئولان همایش نظریه علم اسلامی با نماینده آیت الله سیستانی

مسئولان همایش نظریه علم اسلامی با حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان همایش نظریه علم اسلامی با حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار کردند. این دیدار با حضور رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، ابراهیم علی پور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام، مدیران و دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی و کاربست‌های آن در نظام آموزش و پرورش انجام شد.

در ابتدا لکزایی درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می‌کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می‌کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعداً تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی‌هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم.

وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل‌گیری میز آموزش و پرورش در قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی‌های گوناگون، نظریه علم اسلامی آیت الله جوادی‌آملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست‌های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اضافه کرد: این همایش پنج شنبه، پنجم اردیبهشت با پیام آیت الله جوادی‌آملی برگزار می‌شود و از ۱۳ اثر رونمایی می‌شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل‌های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است.

در ادامه ابراهیم علیپور رئیس همایش نظریه علم اسلامی ضمن اعلام برگزاری همایش نظریه علم اسلامی پنج شنبه هفته جاری افزود: حدود ۱۰۰ مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، نزدیک به ۵۰ مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده‌اند و ۲۰ مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است.

رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همان طور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست.

علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل‌های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی‌آملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می‌شود که دقیقاً عنوان محورهای مقالات هم هست.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب‌های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خود پژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران همایش، برخی از نکات برای استفاده بهتر از این همایش‌ها متذکر شد.

وی از همایش‌ها و کنگره‌های علمی که کارهای تخصصی در آن می‌شود تجلیل کرد و از زحمات دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی نیز قدردانی کرد و خواستار ادامه این نوع فعالیت‌ها و پشتکاری و همت مضاعف در این زمینه شد.

وی وظیفه متولیان فرهنگی در عصر حاضر را نشر افکار عالمان دینی به صورت جدی دانستند و یکی از آسیب‌های برخی از فعالیت‌های دینی را، اراِئه ناقص کارها دانست، و اضافه کرد که با مدیریت صحیح می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌های دینی مانند همایش‌ها و کنگره‌های تخصصی را سامان دهی ببخشیم.

در پایان این دیدار برخی از آثار متکلمان امامیه که در پژوهشکده فلسفه و کلام تدوین شده است تقدیم وی شد.

نظر شما