شناسهٔ خبر: 32397172 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

نظری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد

برنامه مدیریت شهری برای ساماندهی مشاغل سیار:‌ پیوند دست‌فروشی با زیست شبانه پایتخت

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون (انواع دستفروشی) را که فرایند تصویب آن قبل از عید به اتمام رسید، از ارکان تقویت زیست شبانه در پایتخت دانست.

صاحب‌خبر -

حجت نظری در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای طرح زیست شبانه در پایتخت اظهار کرد:‌ طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون برای حمایت از حقوق شهروندان و نیز دستفروشان ارائه شد و این طرح با رسمیت دادن به مشاغل سیار از جمله دستفروشان و ون‌ها، فعالیت آنها را به نحوی ساماندهی می‌کند که سبب ایجاد مزاحمتی برای دیگر شهروندان نشود.

وی افزود: در مجموع ساماندهی دستفروشان در ایام منتهی به نوروز قدری با طرحی که در شورا تصویب شد با عنوان ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون متفاوت بوده است. فرایند قانونی طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون قبل از عید به اتمام رسید و در هیات تطبیق فرمانداری نیز مورد اعتراض قرار نگرفت و ما می‌توانیم از سال جاری برای تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نظارت این طرح اقدام کنیم.در این حوزه تخصصی‌تر و جدی‌تر و یکپارچه در کل مناطق شهر تهران قدم برداشته می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود:‌ ساماندهی دستفروشان در ایام منتهی به عید،‌ مقطعی بوده است و فقط در آن ایام اجرا شد و به نوعی می‌شود گفت که فرمانداری خواهان اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در آن مقطع بود.

وی اضافه کرد:‌ در مدیریت شهری معتقدیم علی‌رغم اینکه باید فضاها و معابر شهری برای تمام شهروندان مهیا باشد به طوری که همه شهروندان بتوانند از این فضاها استفاده کنند و شاهد سد معبر نباشیم، در این حال معتقدیم که در ایام نزدیک و منتهی به نوروز لازم است تا قدری شور و نشاط در شهر بیشتر شود.

نظری ادامه داد:‌ معتقدم اتفاقی که در ایام منتهی به نوروز رخ می‌دهد و بسیاری از معابر شهری در اختیار دستفروشان قرار می‌گیرد، اتفاق خوبی است. اما برای سایر ایام سال ساماندهی دستفروشان باید متفاوت باشد و با فضاهای مشخصی که از پیش در اختیار دستفروشان، ون‌ها و وانت‌ها قرار می‌گیرد، ‌بتوانیم مانع سد معبر شویم.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ در مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون یکی از مواردی که پیش‌بینی شده است، تقسیم روز به ساعات مختلف است و در اختیار قرار دادن فضاها به کسانی که با شغل سیار ارتزاق می‌کنند. در این طرح به دنبال این هستیم که برای مشاغل سیار ساعات پایانی روز و ساعات شب را در نظر بگیریم و با محوریت تقویت زیست شبانه انجام شود. اگر این طرح اجرا شود هم کسبه ثابت و هم مشاغل سیار می‌توانند برای فروش اقلام خود اقدام کنند و در نهایت شاهد سد معبر کمتری خواهیم بود.

نظر شما