شناسهٔ خبر: 32397099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روز خونین سریلانکا؛ تعداد انفجارها به ۸ رسید، شمار کشته‌ها به بیش از ۲۰۰

مقام‌های سریلانکا از وقوع چند انفجار در این کشور خبر دادند؛ انفجارهایی که طبق گزارش‌ها صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های پلیس سریلانکا امروز (یکشنبه) از وقوع چند انفجار در این کشور آسیایی خبر دادند.

بنا بر اعلام پلیس، این انفجارها در سه شهر از جمله «کلمبو» پایتخت تجاری این کشور و حین مراسم «عید پاک» در کلیساها به وقوع پیوسته است.

کلیسای «سنت آنتونی» در «کوچچیکاده» پایتخت تجاری سریلانکا (کلمبو) و همچنین کلیسای «کاتوواپیتیا» در «کاتانا» هدف انفجار قرار گرفت. بنا بر گفته پلیس سریلانکا، در هتل «شانگری-لا» و «کینگبری» در پایتخت تجاری این کشور هم انفجارهایی صورت گرفته است. ساعتی بعد از انفجارهای اولیه، دو انفجار دیگر هم در دو نقطه در حومه کلمبو رخ داد.

 

آخرین اخبار درباره سلسله انفجارهای سریلانکا در ادامه آمده است (ساعت به وقت تهران است):

۱۹:۳۰- «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل حملات تروریستی امروز در سریلانکا را محکوم کرد و گفت که سازمان ملل با سریلانکا ابراز همبستگی می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که اماکن مقدس باید محترم نگه داشته شوند.

۱۶:۴۲- بنا بر اعلام پلیس، آمار کشته‌ها به دستکم ۲۰۷ نفر افزایش یافته است. بیش از ۴۵۰ تن نیز در این انفجارها زخمی شده‌اند. این بالاترین آمار کشته و زخمی در یک حادثه در سریلانکا از زمان پایان جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۰۹ به شمار می‌آید.

۱۶:۳۹- پلیس تاکنون ۷ نفر را در ارتباط با انفجارهای امروز بازداشت کرده است.

۱۶:۲۰- به گفته پلیس، اغلب انفجارهای امروز انتحاری بوده است. تاکنون دستکم هفت نفر در ارتباط با این حوادث بازداشت شده‌اند.

۱۶:۱۰- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع محلی گزارش داد، تلفات انفجارها و حملات تروریستی در سریلانکا به ۱۹۰ کشته و ۴۰۰ زخمی افزایش یافت.

 

۱۶:۰۰- «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی در جمع چند هزارنفری حاضران در مراسم عید پاک در «میدان سنت پیتر» واتیکان حمله تروریستی در سریلانکا را محکوم و با قربانیان آن ابراز همدردی کرد.

۱۵:۲۲- «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور آمریکا و فرانسه در پیام‌هایی جداگانه ضمن محکوم کردن حملات امروز در سریلانکا و ابراز همدردی، بر آمادگی کشورهایشان برای کمک به سریلانکا تاکید کردند.

۱۵:۱۲- پلیس سریلانکا اعلام کرد که حمله انتحاری عامل هشتمین انفجار در این کشور بود و در نتیجه آن سه مامور پلیس کشته شدند.

 

۱۵:۰۲- به گفته مقامات محلی سریلانکایی در انفجار هشتم در این کشور، دستکم سه نیروی پلیس کشته شده‌اند.

۱۵:۰۰- «رووان ویجه واردن» وزیر دفاع سریلانکا انفجارهای امروز در چند شهر این کشور را «حمله تروریستی» خواند.

۱۴:۳۶- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در سریلانکا، با مردم و دولت این کشور ابراز همدردی کرد. او در این توییت نوشت: «تروریسم یک تهدید جهانی است که هیچ مذهبی نمی‌شناسد. باید آن را محکوم کرد و در جهان با آن مقابله شود».

۱۴:۱۰- «رانیل ویکرماسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا به دنبال انفجارهای مرگبار و مکرر در این کشور، برگزاری نشست اضطراری پارلمان را خواستار شده است.

 

۱۴:۰۲- دولت سریلانکا دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در این کشور را مسدود کرده و پیام‌رسان‌ها را بسته است.

۱۳:۵۷- پلیس در سرتاسر سریلانکا وضعیت فوق العاده و منع آمد و شد اعلام کرد. به گفته منابع آگاه، در میان کشته‌های انفجارهای امروز اتباعی از آمریکا، انگلیس و هلند هم حضور دارند.

۱۳:۵۰- رسانه‌ها در خبری از وقوع هشتمین انفجار در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا خبر می‌دهند. هنوز خبری درباره جزئیات این انفجار منتشر نشده است.

 

۱۳:۲۴- بنا بر اعلام پلیس، در انفجار هفتم که در نزدیکی یک باغ وحش و یک هتل رخ داده، دستکم ۲ نفر کشته و تعدادی مجروح شده‌اند.

۱۳:۱۷- پلیس سریلانکا وقوع انفجاری جدید در نزدیکی کلمبو پایتخت تجاری را تایید کرد. با احتساب این انفجار، سریلانکا امروز یکشنبه هفت بار لرزیده است.

۱۳:۱۶- «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در پیام‌هایی جداگانه انفجارهای مرگبار در سریلانکا را محکوم و با قربانیان ابراز همدردی کردند.

 

۱۳:۱۵- برخی منابع رسانه‌ای از قبیل شبکه «ان‌دی تی‌وی» از افزایش تلفات انفجارهای مرگبار امروز در سریلانکا به 185 کشته خبر دادند.

۱۳:۱۲برخی منابع از وقوع یک انفجار دیگر در نزدیکی باغ وحش شهر «کلمبو» سریلانکا خبر داده‌اند. این خبر هنوز رسما تایید نشده است.

۱۳:۰۲- «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا برای انفجارهای مرگبار سریلانکا این پیام را صادر کرد: «با وحشت و اندوه خبر حملات در سریلانکا را که جان تعداد زیادی از افراد را گرفته، شنیدم. همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان که برای پرستش مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند یا برای دیدن این کشور زیبا به آنجا رفته بودند، اعلام می‌کنم. ما آماده حمایت (از سریلانکا ) هستیم».

 

۱۲:۴۸- «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی انفجارهای امروز در سریلانکا را تروریستی خواند و گفت: «این حملات، حمله به همه بشریت است».

۱۲:۳۰- یک مقام سریلانکایی به خبرگزاری فرانسه خبر داد، بیش از ۱۵۶ نفر شامل ۳۵ تبعه خارجی بر اثر سلسله انفجارهای امروز در سریلانکا کشته و ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

۱۲:۱۹- «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم سلسله انفجارهای روز یکشنبه در سریلانکا و حملات به کلیساها را محکوم کرد و در توییتر نوشت: «عید پاک، جشن گرفتن عشق است و به ما می‌آموزد که نفرت، هرگز نمی‌تواند راه‌حل باشد». 

۱۲:۰۸- «ماریسه پاین» وزیر خارجه استرالیا در پیامی توییتری با بیان اینکه «به شدت از حملات به اماکن پرستش و مراسم عید پاک در سریلانکا شوکه و ناراحت شده»، بر آمادگی این کشور برای کمک به سریلانکا تاکید کرد.

 

۱۱:۵۶- «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در پیامی انفجارها در سریلانکا را «وحشی‌گری» خواند و آن را «به شدت محکوم» کرد. وی همچنین تاکید کرد، هند در کنار مردم سریلانکا است و با آنها همدردی می‌کند.

۱۱:۴۵- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، رئیس پلیس سریلانکا 11 آوریل(10 روز قبل) در پیامی محرمانه درباره احتمال حملات «قریب‌الوقوع» به کلیساها هشدار داده بود. در بخشی از این پیام ادعا شده که یک سازمان اطلاعاتی خارجی به سریلانکا درباره تدارک گروه موسوم به «جماعت توحید سریلانکا» برای حملات هشدار داد.

 

۱۱:۳۰- «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در پیامی توییتری ضمن «وحشتناک» خواندن و محکوم کردن حملات امروز به کلیساها و هتل‌ها در سریلانکا، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

۱۱:۲۵- شبکه «العربیه» در خبری فوری به نقل از منابع پلیس سریلانکا گزارش داد: حداقل 9 تبعه خارجی در سلسله انفجارهای امروز کشته شدند.

۱۱:۲۰- شبکه «ان‌دی‌ تی‌وی» هند از افزایش تلفات سلسله انفجارهای مرگبار سریلانکا به 160 کشته خبر داد.

۱۱:۱۴- خبرگزاری فرانسه در خبری فوری گزارش داد، تلفات سلسله انفجارهای روز یکشنبه در سریلانکا به 129 کشته افزایش یافت.

 

۱۱:۰۶- منابع رسانه‌ای از افزایش تلفات در سریلانکا به بیش از 100 کشته و 250 زخمی خبر می‌دهند.

۱۰:۵۷- «رانیل ویکرماسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا در واکنش به انفجارهای امروز در کشورش، دستور برگزاری نشست اضطراری کابینه را صادر کرد. 

۱۰:۵۲- در حالی که برخی منابع محلی سریلانکایی از احتمال «انتحاری» بودن حملات امروز خبر دادند، شبکه «الجزیره» در خبری فوری از افزایش تلفات به 52 کشته و 280 زخمی خبر داد.

 

۱۰:۴۵- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» درباره انفجارهای مرگبار سریلانکا گزارش داد، این انفجارها در کلمبو (پایتخت تجاری)، «نگمبو» که اکثریت آن مسیحی هستند و شهر شرقی «باتیکالوآ»  صورت گرفت اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

 ۱۰:۴۰- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پلیس سریلانکا خبر داد، بر اثر انفجار در کلیسای  «کاتوواپیتیا» واقع در شمال پایتخت تجاری، بیش از 50 نفر جان خود را از دست دادند.

 

 

۱۰:۳۰- شبکه «ان‌دی تی‌وی» هند در گزارشی درباره سریلانکا خبر داد، تلفات انفجارها به حداقل 49 کشته و 280 زخمی افزایش پیدا کرده است.

۱۰:۱۵- خبرگزاری فرانسه خبر داد که بر اثر 6 انفجار تقریبا همزمان در سریلانکا، حداقل 42 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند.

 

۰۹:۴۰- شبکه «اسکای نیوز» خبر داده که انفجارهای مرگبار امروز در ۶ نقطه در سریلانکا صورت گرفته و بر اثر آن حداقل ۴۲ تن کشته و ۲۸۰ نفر زخمی شدند.

۰۹:۲۰- خبرگزاری رویترز ساعتی بعد از انتشار خبر اولیه درباره انفجارها در سریلانکا گزارش داد که حداقل ۲۰ نفر کشته و ۱۶۰ تن زخمی شدند. 

 

انتهای پیام/ق

نظر شما