شناسهٔ خبر: 32396597 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‎پرس:

حذف صفرهای پول ملی تاثیری در کنترل میزان نقدینگی ندارد

سیدتقی کبیری گفت: قطعا حذف ۴ صفر از پول ملی تاثیری بر نقدینگی و مشکلات معیشتی مردم ندارد.

صاحب‌خبر -

/سیدتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع‌پرس، با اشاره به در دستورکار قرار گرفتن حذف چهار صفر پول ملی کشور، اظهار داشت: عده‌ای بر این باورند که با اجرایی شدن این موضوع مشکلات اقتصادی کشور به میزان قابل توجهی کاهش می‎یابد، در حالی‌ که اجرایی شدن چنین مسائل مهمی در کشور نیازمند اقدامات کارشناسی شده است و نباید صرفا بر پایه فرضیات برای تحقق این امر تلاش کرد.

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی کشور بر خلاف ادعای برخی مسوولان مبنی بر اینکه جایگاه و ارزش پول ملی ما را ارتقا می‌دهد، خلاف واقع است، افزود: باید بپذیریم که تحقق این موضوع تاثیری در کاهش مشکلات اقتصادی کشور و ارتقای جایگاه و ارزش پول ملی کشورمان ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مشابه این اقدام در برخی از کشورها صورت گرفته و ما شاهد بودیم که تاثیری در روند و رشد اقتصادی آن‌ها حاصل نشد؛ لذا باید از تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

کبیری با تاکید بر اینکه کنترل میزان نقدینگی و کاهش حجم اسکناس‌های رایج در کشور از اهداف مهم موافقان این طرح است، تصریح کرد: افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم منجر به نارضایتی آن‌ها از عملکرد برخی مسوولان شده است؛ لذا تصور موافقان این طرح مبنی بر اینکه با حذف چهار صفر از پول ملی می‌توان ارزانی را به بازارهای داخلی بازگرداند، تصوری غلط است؛ چراکه با حذف صفرها از پول ملی نتیجه‌ای اثربخش حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی کشور در گرو حذف صفرهای پول ملی نیست، تلاش مجلس و دولت را برای ترغیب سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی برای رونق و توسعه تولیدات ملی امری مهم دانست و گفت: دولت باید با پرهیز از حاشیه‌ها و ارائه تسهیلات مناسب به این قشر از جامعه از جمله کاهش مالیات در تحقق این امر تلاش کند.

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه مردم از مسوولان به شدت انتظار دارند تا برای کاهش دغدغه‌هایشان اقدام کنند، گفت: با وجود اینکه نسبت به عملکرد برخی مسوولان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم، نقد فراوان است، اما در میان مسوولان، افرادی که برای بهتر شدن اوضاع موجود واقعا تلاش می‌کنند، کم نیستند.

وی گفت: اگر دولت و مجلس در کنار یکدیگر تمام توجه خود را به رونق تولیدات ملی معطوف کنند، قطعا به مرور زمان مشکلات اقتصادی کشور  از بین خواهد رفت.

به گزارش دفاع‌پرس، پیشنهاد بانک مرکزی که در سال گذشته مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی به هیأت دولت ارائه شده بود، برای بررسی در دستورکار کمیسیون اقتصادی هیأت دولت قرار گرفت. این موضوع تاکنون چندین بار مطرح شده، اما هیچ‌گاه اقدامات اجرایی به صورت جدی در راستای آن انجام نگرفته است که سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۶ از نمونه‌های بارز این موضوع بوده است.

نخستین جرقه از جدی‌شدن دوباره حذف چهار صفر از پول ملی زمانی زده شد که بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته از اسکناس ۵۰ هزار تومانی جدید خود رونمایی کرد و در طراحی این اسکناس نکاتی وجود داشت که توجه برخی را به خود جلب کرد.

نکته مهم نخست، استفاده از رنگ‌آمیزی متفاوت در ارقام چاپ‌شده روی اسکناس بود؛ به طوری که چهار صفر بعد از عدد ۵۰ با رنگ متفاوت و کم‌رنگ‌تر طراحی شده و در قسمت پایینی اسکناس نیز عدد ۵۰ به طور جداگانه درج شده بود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما