شناسهٔ خبر: 32396543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعتراف ۲ جاسوس امارات در ترکیه به داشتن ارتباط با محمد دحلان

با روشن شدن جزئیات بیشتر از پرونده بازداشت ۲ جاسوس اماراتی در ترکیه، نشانه‌هایی از ارتباط آن‌ها با محمد دحلان از رهبران سابق جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین به دست آمده است.

صاحب‌خبر -

اعتراف ۲ جاسوس امارات در ترکیه به داشتن ارتباط با محمد دحلانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، با روشن شدن جزئیات بیشتر از پرونده بازداشت ۲ جاسوس اماراتی در ترکیه، نشانه‌هایی از ارتباط آن‌ها با محمد دحلان از رهبران سابق جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین به دست آمده است.

دادستانی عمومی ترکیه در استانبول ۲ شهروند فلسطینی را به اتهام جاسوسی برای امارات به دادگاه ارجاع داد. منابع مطلع در دادستانی ترکیه اعلام کردند این ۲ فرد بازداشت شده، به وجود ارتباط بین خود و محمد دحلان که مقیم امارات است، اعتراف کرده اند. همچنین یکی از آن‌ها در خصوص ارتباط احتمالی با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی مورد تحقیق و بازجویی قرار می‌گیرد.

محمود واثق خبرنگار المیادین از استانبول با بیان این موضوع در گزارشی گفت: «تنش در روابط ترکیه و امارات به روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. به نظر می‌رسد پس از بازداشت ۲ شهروند فلسطینی و زندانی شدن آن‌ها در ترکیه، تنش و درگیری پنهان بین دو کشور علنی شده است.»

آنکارا ادعا کرده است ۲ فرد بازداشت شده، جاسوس امارات هستند و به ترکیه آمده اند تا با تأسیس یک شبکه جاسوسی پیشرفته، اطلاعات محرمانه دولت ترکیه را در دو عرصه سیاسی و نظامی به نفع ابوظبی جمع آوری کنند.

مصطفی سرکان تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای در این خصوص می‌گوید: «به نظرم زمان بازداشت این ۲ فرد بسیار مهم است، در حال حاضر ما شاهد نزاع منافع بین ترکیه و امارات در پرونده‌های متعدد منطقه‌ای هستیم. امارات نیز با اتهامات خطرناکی در زمینه هدف قرار دادن اقتصاد ترکیه مواجه است. به بیان ساده تر، کشف شبکه جاسوسی، به معنای تشدید تنش‌ها از جانب ترکیه است.»

خبرنگار افزود: «۶ ماه پیگیری و نظارت بر تحرکات و فعالیت‌های سامر سمیح شکری و زکی یوسف حسن وجود ارتباط بین آن‌ها و محمد دحلان را اثبات می‌کند. مقامات ترکیه از این موضوع پرده برداشته و افزودند این ۲ متهم به انجام مأموریت در زمینه جمع آوری اطلاعات از تبعیدشدگان سیاسی عرب مقیم ترکیه و تلاش برای دستیابی به ساختار تنظیماتی گروه اخوان المسلیمن در استانبول اعتراف کرده اند. این اتهامات باعث شده است تا برخی ناظران آن را در چارچوب نزاعی بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر از عملیات جاسوسی تفسیر کنند.»

ابراهیم بازان نویسنده و روزنامه نگار ترکیه‌ای در این باره می‌گوید: «نمی‌توان موضوع بازداشت این ۲ فرد را خارج از دایره نزاع بین محور‌ها تصور کرد که در حال حاضر در منطقه جریان دارد. منظورم نزاع بین دو محور ترکیه و قطر از یک سو و محور عربستان، امارات، مصر از سوی دیگر است. نزاعی واقعی بین این دو محور در جریان است و به نظرم پس از کشف این شبکه جاسوسی، شاهد تشدید تنش‌های بیشتری خواهیم بود.»

خبرنگار در پایان گفت: «نزاع میان ترکیه و امارات موضوعی قدیمی است که هر بار تجدید می‌شود. ترکیه هیچ گاه از توجیه اتهامات ضمنی علیه امارات در خصوص دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ چشم پوشی نکرده است. در مقابل، ابوظبی در مناسبت‌های مختلف و به هر بهانه‌ای درباره گسترش نفوذ ترکیه در کشور‌های عربی هشدار داده است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما