شناسهٔ خبر: 32395522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

عزم مشترک دولت و مردم برای بازسازی خسارت های سیل

صاحب‌خبر -
خرداد: وقوع حادثه سیل در برخی از استان های کشور گرچه تلخ کامی هایی را در روزهای آغازین سال 98 به ارمغان آورد، اما اکنون دولت و مردم با تلاشی مشترک عزم خود را برای جبران خسارت ها و بازسازی مناطق سیل زده بهتر از گذشته، جزم کرده اند.

به گزارش ایرنا، بارش هایی سیل آسا که از واپسین روزهای سال 97 آغاز و باعث وقوع سیل در بسیاری از استان های کشور شد و تا کنون نیز ادامه دارد، تلفات و خسارت هایی را به هموطنان وارد کرد اما پس از اندک زمانی بروز مهر و عاطفه مردم ایران از تلخی حوادث ایجاد شده کاست و تلاش گسترده مسئولان در دولت و دیگر دستگاه ها و نهادها نیز مزید بر علت شد تا امید به آینده تسکینی بر آلام آسیب دیدگان شود.
دستگاه های دولتی از نخستین ساعات وقوع این حادثه تلخ در کنار مردم بودند و تلاش کردند که نیازهای اولیه ای را که به واسطه سیل تخریب شده بود، بازسازی کنند، از سوی دیگر نهادهای انقلاب اسلامی و سازمان های مردم نهاد دوشادوش دولت تلاش مشترکی را برای کمک به آسیب دیدگان آغاز کردند.
گرچه از روزهای نخستین معاون اول رییس جمهوری و بسیاری از وزرا به طور دائم به استان های سیل زده در رفت و آمد بوده اند، اما سفر امروز شنبه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به استان های لرستان، خوزستان و ایلام و پیش از این به گلستان و مازندران آرامشی را در دل های رنج کشیده آسیب دیدگان ایجاد کرد که دولت تا پایان در کنار مردم بوده و تا بازگشت آنان به خانه هایشان و جبران خسارت ها از آنان حمایت خواهد کرد.
هدف مشترک دولت، نهادها و مردم امروز فائق آمدن بر مشکلات و جبران خسارت های ناشی از سیل است و همانطور که رییس جمهوری در لرستان تاکید کرد پاسخ رهبر معظم انقلاب به درخواست دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت های ناشی از سیل نیز بسیار دقیق و موثر بود.
امروز گروه های مختلف از تشکل های مردمی گرفته تا نیروهای نظامی و انتظامی و در راس آنها دولت هم و غم خود را کاهش آلام مردم آسیب دیده از سیل قرار داده اند و دولت نیز مصمم است تا بازسازی مناطق آسیب دیده با سرعت تحقق یابد.
رییس جمهوری که صبح شنبه وارد لرستان شد در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان با تاکید بر اینکه همواره باید آمادگی های لازم را برای مواجهه با حوادثی نظیر سیل داشته باشیم، گفت: لازم است درس های لازم را از تجربه سیل بیاموزیم.
رییس جمهوری در این نشست اقدامات بخش های دولتی را در ترمیم زیرساخت در سیل اخیر کم نظیر دانست و یادآور شد: در دولت یازدهم سدسازی رواج پیدا کرد که برخی می گفتند چرا سدسازی کرده اید؛ یادمان نرود قضاوت های سال های پیش را که می گفتند چرا برخی از این سدها را ساخته اید.
وی همچنین با بیان این که جوازهای داده شده برای ساختمان ها و مسیل ها کار بسیار نادرست و خلاف قانون بوده است، خاطرنشان کرد: بیشتر منازل آسیب دیده نزدیک به رودخانه است و اگر حریم رودخانه را رعایت می کردیم خسارات کمتر می شد، همه باید دست به دست هم دهیم تا خسارات جبران شود.
وی با تاکید بر اینکه باید بنا را بر این بگذاریم که سال آینده نیز با سیل مواجه خواهیم شد و آمادگی لازم را در این زمینه کسب کنیم، اظهار داشت: این یک تجربه بزرگ است و چاره ای نداریم جز اینکه آمادگی خود را بالا ببریم.
روحانی با تاکید بر اینکه در جریان سیل، در مقطع اول که مربوط به کمک و امداد بود، کار بزرگی در کشور انجام شد، گفت که در بحران مردم اولین گروه بودند که به صحنه آمدند و این کار بسیار ارزشمند است.
رییس جمهوری افزود: در سیل اخیر مردم رنج و زحمت بسیاری را متحمل شدند، بنیاد مسکن وظیفه سنگینی دارد که میزان خسارات و نحوه کار را بر عهده خواهد داشت. 
روحانی بیان کرد: باید هرچه سریعتر میزان خسارات را برآورد کنیم، دولت، نیروهای مسلح، نیروهای مردمی، علما، ائمه جمعه همه با هم در حد توان خود کمک رسانی کردند. 
وی ادامه داد: مردم باید حس کنند که دولت در کنار مردم است ، آنها انتظاراتی دارند و توقعی به حق است. 
وی با بیان اینکه تسریع در عمل کار امروز ما است، گفت: رسیدن مردم به منازل مسکونی شان کار اصلی ماست و در این مدت باید در آرامش باشند، مردم تا زمانی که به منزل خود می رسند باید در اجاره بهای آنان تسریع شود. 
رییس جمهوری پس از عزیمت به پلدختر در جمع مردم این شهر گفت: دولت رسیدگی به پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب دیده در این منطقه را که متحمل خسارت‌های بسیار سنگین سیل شده اند، در اولویت برنامه خود قرار می‌دهد.
روحانی خاطرنشان کرد: به شما مردم پلدختر قول می‌دهم دولت در کنار شما خواهد بود.
هرچه سریع‌تر باید خانه‌سازی آغاز و خسارت مردم پرداخت شود و قرارگاه بازسازی و سازندگی زمین لازم را برای منازل مسکونی را خریداری و ساخت و ساز را اغاز خواهد کرد.
وی ادامه داد: مقررات و مصوبه های لازم برای پرداخت خسارت های کشاورزان، کسبه و تولید کنندگانی که آسیب دیده‌اند، روز چهارشنبه در هیات دولت تصویب شده است.
رئیس جمهوری سپس به بخش ماژین شهرستان دره شهر در استان ایلام رفت و در جمع مردم این بخش گفت: تلاش خواهیم کرد در شرایط کنونی به جای کمک های مالی لوازم اساسی منازل تهیه و در اختیار سیل زدگان قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم تا هر چه سریعتر خانه‌ سازی در مناطق سیل زده آغاز شود، اظهار داشت: دولت با همکاری مردم، ارتش، سپاه و دیگر ارگان‌ها مرتبط خسارت‌های ناشی از سیل را جبران خواهد کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه همه فکر و تلاش رهبری بازسازی مناطق سیل زده است است، تصریح کرد: معظم له تاکید دارند یک نفر فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده شود و همه دستگاه‌ها و نهادها زیر نظر او عمل کنند که وزیرکشور عهده دار این مسئولیت است.
رییس جمهوری در ادامه به خوزستان سفر کرد و در بدو ورود به صورت هوایی از مناطق درگیر سیلاب در این استان دیدن کرد.
روحانی به همراه برخی از وزرا به صورت هوایی از مناطق سیل زده در اطراف شهر اهواز دیدن کرد.
رییس جمهوری همچنین در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان که به ریاست وی برگزار شد از نزدیک در جریان اقدامات صورت گرفته برای امدادرسانی به سیل زدگان و بازسازی مناطق سیل زده، قرار گرفت.
روحانی در این نشست گفت: یکی از نقشه های دشمنان به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا القای وجود پدیده خشکسالی در ایران و عدم امکان زیست در بسیاری از نقاط آن است.
وی با اشاره به اینکه به آینده کشور امیدوار هستیم اظهار داشت: سالهاست که دشمنان با تبلیغات گسترده از مساله گرد و غبار و خشک شدن تالاب ها به نفع خود سوء استفاده می کنند.
وی ادامه داد: دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا بذر نا امیدی و یاس را در بین مردم پراکنده کنند اما خداوند در بهار امسال با دست پر قدرت خود ضربه ای اساسی بر این تفکرات دشمنان زد.
حجت الاسلام روحانی اینگونه سخنان از سوی دشمنان را ابزاری برای تحت فشار قرار دادن مردم دانست و گفت: البته بارش های خوب باران در فروردین ماه امسال به معنای رفع مشکلات اقلیمی و شروع دوره ترسالی نیست.
وی ادامه داد: ایران همچون سدی در برابر دشمنان ایستاده است و به الگویی برای تمام کشورهای جهان مبدل گشته که همین امر سبب خشم آنها شده است.
وی ادامه داد: امروز به صورت هوایی از سه استان درگیر سیل دیدن کردیم از استان ایلام به سمت دریاچه و سد کرخه و سپس نقاط مختلف اهواز را به وسیله بالگرد بازدید کردیم زیرا بررسی وضعیت سیل از نزدیک بسیار مهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما