شناسهٔ خبر: 32395461 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آغاز بازسازی منازل سیل زدگان، بلافاصله پس از تثبیت شرایط

بر اساس اعلام سازمان مدیریت بحران کشور و استانداری های مناطق سیل زده، عملیات بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده، بلافاصله پس از تثبیت شرایط و پاکسازی مناطق آغاز می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،   خادمی، استاندار لرستان در گفتگو با تیتر امشب با بیان اینکه سیل در این استان، به ویژه در پل دختر و خرم آباد آسیب های شدیدی به پل ها، راه ها و منازل مسکونی وارد کرده است، تصریح کرد: در برخی مناطق مانند پل دختر، جریان سیل علاوه بر خانه ها، به زمین های محل ساخت منازل هم آسیب رسانده به نحوی که امکان ساخت و ساز مجدد روی آنها وجود ندارد.

خادمی با اشاره به گرم شدن تدریجی هوا در این منطقه، زندگی مردم در فاصله زمانی اسکان موقت تا اسکان دائم را یکی از مهمترین مسائل عنوان کرد و گفت: برخی از هموطنانمان در این استان نه تنها خانه خود را از دست داده اند، بلکه حتی زمین محل خانه آنها نیز از بین رفته است و همانطور که رئیس جمهور بیان کردند لازم است که زمینی جداگانه برای این افراد در نظر گرفته شود اما این کار نباید زیاد طول بکشد.

استاندار لرستان با تاکید بر لزوم تسریع در اختصاص منابع برای ترمیم زیرساخت هایی مانند پل ها و جاده ها گفت: هنوز برخی از خانه ها بطور کامل از گل و لای تخلیه نشده اند و اگر این اتفاق رخ دهد می توان از تعدادی از این منازل برای اسکان موقت استفاده کرد.

بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران از پاکسازی تمام منازل مسکونی درگیر سیل خبر داد و افزود: از 1145 روستایی که مشکل قطعی برق داشتند، فقط 7 روستا مشکل دارند که علت آن نیز آسیب اساسی به تاسیسات برق رسانی است.

آغاز بازسازی منازل سیل زدگان، بلافاصله پس از تثبیت شرایط 
سعیدی درباره وضع فعلی پل دختر گفت: در پل دختر 95 درصد شبکه آبرسانی ترمیم شده و فقط در 5 درصد شهر کارهای فنی برای وصل مجدد آب ادامه دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران درباره وضع راه های این منطقه نیز گفت: از 870 محور فقط 46 محور هنوز بازگشایی نشده که علت آن جمعیت بسیار کم و یا دور از دسترس بودن آنهاست.

سعیدی تصریح کرد از لحاظ مخابراتی در هیچ منطقه ای مشکلی نیست.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران درباره مناطق سیل زده گلستان نیز گفت: در گلستان نیز علاوه بر پاکسازی منازل، بخش عمده ای از مردم به محل سکونتشان بازگشته اند و سایر خانه ها نیاز به بازسازی دارند.

سعیدی افزود: البته در خوزستان شرایط متفاوت است، چون بیش از 3 هفته تلاش ها بر این مسئله معطوف بود که با ورود آب به شهرها مقابله شود و آسیبی به جان مردم نرسد که خوشبختانه تا این لحظه آبی وارد شهر نشده و سدها نیز مرتب رصد می شوند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه مازندران نسبت به گلستان کمتر آسیب دیده است، گفت: بنیاد مسکن اعلام آمادگی کرده است که به محض فراهم شدن امکان ساخت و ساز، بلافاصله کار ساخت مسکن آغاز خواهد شد.

مهدی رازجویان، معاون استانداری مازندران نیز عمده ترین آسیب های سیل در این منطقه را به کارگاه ها و مزارع مردم عنوان کرد و گفت: با اینکه 12 شهرستان و بیش از 700 روستا درگیر سیل بودند، اما از نظر آب و برق اکنون مشکلی نیست و امیدواریم تا پیش از پایان فصل زراعت، مشکلات حل شود تا کشاورزان بتوانند به روند معمول زندگی بازگردند.

معاون استانداری مازندران همچنین خطر رانش زمین در چند روستا را از تهدیدهای بزرگ ناشی از سیل های اخیر دانست و گفت: این شرایط جاده ها را نیز تهدید می کند و امیدواریم با اختصاص بودجه های مورد نیاز راه های 752 روستا که در خطر قرار دارند مرمت شوند.

سرپرست استانداری گلستان نیز بر جانمایی سریع و انتقال سیل زده ها به منطقه ای امن تاکید کرد و گفت: کارشناسان بنیاد مسکن مناطقی در مینو دشت و آزاد شهر را در نظر گرفته اند و امیدواریم هرچه زودتر کار اسکان موقت به اتمام برسد.

غراوی افزود: خوشبختانه در آق قلا و گمیشان آب و برق وصل شده و اکنون با کمک نیروهای امدادی از جمله ارتش و سپاه در مرحله پاکسازی منازل از گل و لای هستیم.

سرپرست استانداری گلستان مرحله بعدی رسیدگی به وضع سیل زدگان را ارزیابی دقیق خسارات به منازل و آغاز عملیات بازسازی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه جریان آب به سمت دریا ادامه دارد و شرایط جوی هم مناسب است.

غراوی گفت: در صورت بارندگی های بعدی، آمادگی داریم با تخلیه سدهای بالادست، جریان آب را مهار کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما