شناسهٔ خبر: 32395437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شایعه با منبع رسمی!

بحران سیل خوزستان با تمام خرابی‌ها اما برخی چالش‌های اساسی استان را نیز بار دیگر آشکار ساخت که از جمله آن می‌توان به ضعف اطلاع رسانی و عدم شایسته‌سالاری اشاره کرد، مواردی که این روزها به ویژه در شهرستان آبادان التهاب‌آفرین شده است.

صاحب‌خبر -

احمد خنیفر - بیش از 20 روز از وقوع بحران سیل در استان خوزستان می‌گذرد؛ طبق برآورد اولیه خسارات سیل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده و به 20 هزار واحد مسکونی آسیب زده اما این بحران برخی چالش‌های اساسی استان را بار دیگر آشکار کرد که از جمله آن ضعف اطلاع رسانی در زمان بحران و عدم شایسته‌سالاری در برخی از انتصابات است.

در شرایطی که بسیاری از شهرها و روستاهای استان از جمله شهرهای بزرگ در معرض سیل قرار دارند و دستور تخلیه بیش از نیم میلیون نفر صادر شده، یکی از مؤلفه‌های مهم مدیریت بحران، اطلاع رسانی بر پایه ارائه اطلاعات درست، جامع و دقیق از رویدادها است تا اعتماد مردم به رسانه ها و مسئولان و بالتبع همکاری آنها بیفزاید و از رواج شایعه و موج سواری رسانه های بیگانه جلوگیری شود.

لازمه کنترل اوضاع و پیشگیری از این امر، وجود سواد رسانه ای در مدارهای مدیریتی است که برخی از مدیران ما فاقد آن هستندو تلاش بسیاری از مسؤولان و ارگان‌های حاضر در میدان را تحت تاثیر خود قرارمی‌دهند.

در غیاب وجود سخنگوی بحران و نظام اطلاع‌رسانی کارآمد، این قبیل مدیران با شیوه‌هایی سنتی و منسوخ، گاه با کتمان واقعیت‌ها و فرار از رسانه‌ها و گاه با بزرگنمایی و سلب آرامش مردم، به جای مدیریت بحران، خود موجب التهاب و سردرگمی افکار عمومی می‌شوند.

از این منظر، دلیل اضطراب و نگرانی مردم جنوب استان و به ویژه آبادانی‌ها از شرایط پیش‌رو را با نیم نگاهی به خبرسازی‌ها و اظهارات نسنجیده فرماندار ویژه آبادان می‌توان دریافت.

زین العابدین موسوی در شرایط نسبتا آرام آبادان در هفته‌های اخیر، روزی با خبر سرریز سدهای عراق و روانه شدن آن به آبادان، مردم را مضطرب میکند و روزی دیگر با بزرگنمایی مَد اکبر، آن را غیرقابل پیش‌بینی و غیرعادی عنوان می‌کند.

این درحالی است که مَد اکبر در نیمه‌ ماه‌های قمری رخ می‌دهد و اکنون نیز میزان بالا آمدن آب رودخانه‌ها غیرقابل پیش‌بینی نیست؛ در مد اکبر اوایل فروردین ماه نیز در صورت بستن انهار منشعب از اروندرود خسارت‌ها به حداقل خود می‌رسید.

التهاب آفرینی و آشفتگی در ستاد بحران آبادان به گونه‌ای است که گفته می‌شود تصمیم تعطیلی امروز مدارس آبادان نیز بدون هماهنگی با استاندار اتخاذ شده و بی‌مورد بوده است.

گاف‌های روزهای اخیر فرماندار آبادان به اینجا ختم نمی‌شود و او گاه با کانال‌های معاند گفت‌وگو می‌کند و گاه با اظهاراتش، برای رسانه‌های بیگانه حاشیه‌ساز می‌شود به طوری که در دو مورد، آدم ربایی بستگان یکی از مسوولان و تیراندازی به خودروی خود را تکذیب کرد، حال آنکه این شایعات رواج چندانی نداشت و انتشار گسترده آنها بعد از تکذیب فرماندار اتفاق افتاد.

از این موضوع که بگذریم، هرچند حضور میدانی مسوولان در شرایط بحرانی کنونی لازم است اما باید بدانند که انتشار تصاویر بعضی از آنها در حالی که در گل‌ولای شیرجه می زنند و یا تا کمر در آب فرو می‌روند، دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

روزهای بحرانی سیل استان خوزستان درحالی سپری می‌شود که پیش بینی می‌شود مراحل امداد، اسکان و بازسازی، دست‌کم ماه ها به طول انجامد و علاوه بر آن نیز خوزستان در معرض بحران‌های متعددی قرار دارد که لزوم ارتقای سواد رسانه ای در بین مدیران و روابط عمومی‌های آنها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

نظر شما