شناسهٔ خبر: 32395425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

گزارش مولر؛ ترامپ نفس راحت می‌کشد؟

صاحب‌خبر -
گزارش مولر؛ ترامپ نفس راحت می‌کشد؟

فرارو - پس از چند سال تحقیق و تفحص، وزارت دادگستری آمریکا نسخه سانسورشده گزارش رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، را منتشر کرد. این گزارش حدودا ۴۴۸ صفحه‌ای، موضوعات مهمی مثل دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال کارشکنی دونالد ترامپ در تحقق عدالت را بررسی می‌کند.

به گزارش فرارو، گزارش مولر، ترامپ را در زمینه کارشکنی در تحقق عدالت، تبرئه نمی‌کند، اما در عین حال، او را هم محکوم نمی‌کند. مولر می‌گوید کنگره آمریکا می‌تواند تحقیق در این زمینه را ادامه دهد. پس از انتشار گزارش جنجالی مولر، دمکرات‌های مجلس نمایندگان، برنامه‌ریزی برای تحقیق درباره برخی مسائل مرتبط با ترامپ را آغاز کردند. به عقیده آن‌ها گزارش مولر به همه مسائل مناقشه‌برانگیز ترامپ نپرداخته است.

گزارش مولر به نحوی تهیه شده است که ادعا‌های دو طرف، ترامپ و دمکرات‌ها، را تقویت می‌کند. این گزارش نه ترامپ را کاملا محکوم می‌کند و نه تبرئه. در نتیجه، احتمالا کشمکش‌های سیاسی میان دمکرات‌ها و کاخ سفید حتی پس از گزارش مولر ادامه خواهد یافت. خصوصا که مولر تصریح کرده است که پاسخ‌های مکتوب ترامپ به پرسش‌هایش ناکافی بوده است.

در رابطه با مسئله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، طبق گزارش مولر، اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، از روس‌ها «توقع» کمک داشتند، اما تبانی نکردند. بنابراین، گزارش مولر همان چیزی را تایید کرد که ترامپ از مدت‌ها قبل آن را تکرار می‌کرد: هیچ تبانی صورت نگرفته است.

گزارش مولر، به رغم اینکه شواهد قاطعی برای استیضاح ترامپ ارائه نکرد، اما راه کنگره را برای ادامه تحقیقات علیه ترامپ هموار کرد. دمکرات‌ها می‌گویند این گزارش به آن‌ها مدارکی می‌دهد که تحقیقات علیه ترامپ را در کنگره ادامه بدهند.

دمکرات‌های مجلس نمایندگان، یک روز پس از انتشار گزارش مولر، قول دادند که افشاگری‌های مولر درباره ترامپ را پیگیری کنند. با این حال نتوانستند حمایت جمهوریخواهان را بدست بیاورند. امری که نشان می‌دهد هنوز پس از دو سال از آغاز تحقیقات مولر، در این باره اجماعی میان دو حزب اصلی آمریکا وجود ندارد. رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان حکمی صادر کرده است که بر مبنای آن وزارت دادگستری باید یک نسخه سانسور نشده از گزارش مولر و شواهد آن را تا یکم ماه می، تحویل دهد. علاوه بر این، سناتور الیزابت وارن، خواستار استیضاح ترامپ شده است. این در حالی است که اکثر نمایندگان جمهوریخواه درباره گزارش مولر سکوت اختیار کرده‌اند. البته برخی از دمکرات‌ها نظیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، هم اشتیاق چندانی برای استیضاح ترامپ نشان نداده‌اند. آن‌ها احتمالا پذیرفته‌اند که سرنوشت ریاست‌جمهوری ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تعیین خواهد شد. البته این بدین معنا نیست که دمکرات‌ها ترامپ را به حال خود رها خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده دمکرات‌ها برای انتشار نسخه کامل و سانسور نشده گزارش مولر تلاش خواهند کرد.

ترامپ در ابتدا، از گزارش مولر استقبال کرد و آن را دلیلی بر تبرئه شدن خود دانست. اما پس از اینکه معلوم شد برخی از دستیارانش با محققان اف‌بی‌آی درباره تلاش‌های او برای کارشکنی در تحقیقات گفتگو کرده‌اند، موضع دفاعی گرفت. ترامپ در خصوص اظهارات این اشخاص در گزارش مولر توئیت کرد: «اظهارات اشخاص معلوم الحال درباره من که در گزارش مولر دیوانه آمده است، توسط ۱۸ دمکرات خشمگین متنفر از ترامپ نوشته شده‌اند و جعلی و کاملا نادرست هستند.».

اما طبق شهادت دستیاران ترامپ، او به دستیاران خود دستور داده بود که در کار تحقیقات مولر کارشکنی کنند. ولی سرپیچی این دستیاران از اجرای دستورات ترامپ باعث ادامه کار مولر شد. شاید به همین دلیل است که برخی ناظران آمریکایی معتقدند که گزارش مولر، ترامپ را به لحاظ قانونی تبرئه کرد، اما در عین حال او را از لحاظ اخلاقی محکوم کرد.

نظر شما