شناسهٔ خبر: 32395419 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

چند اثر تاریخی بازمانده از دوران باستان +تصاویر

در ساخت دلمن د. منگا از حدود ۳۲ سنگ فوق‌العاده عظیم استفاده شده است و قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

صاحب‌خبر -
در این مقاله قصد داریم شما را به دیدن بناهای باستانی جهان ببریم که هر کدام برای خود راوی قصه ای کهن و تاریخی هستند. این آثار تاریخی گاهی بازمانده از یک شهر هستند و گاهی بازمانده از یک اثر ارزشمند.


تیاهواناکو در بولیوی


چند اثر تاریخی بازمانده از دوران باستان +تصاویر


تیاهواناکو (Tiahuanaco و Tiahuanacu) نام جای پراهمیتی از دید باستانشناسی در باختر بولیوی کنونی می‌باشد و وابسته به تمدن پیش از کشف آمریکا به دست اروپاییان می‌باشد. این شهر بخش مهمی از تمدن اینکا بوده‌است. این شهر حدود پانصد سال مرکزی اداری-آیینی بوده‌است. ویرانه‌های این شهر در نزدیکی کرانهٔ جنوب خاوری دریاچه تیتیکاکا در ۷۲ کیلومتری باختر لاپاز جای‌دارد. تاریخ پیدایش این شهر به حدود ۱۲۰۰ پیش از میلاد برمی‌گردد. در حدود سال ۱۰۰۰ پس از میلاد تیاهواناکو شاید به دلیل شرایط محیطی یا تازش مردمانی از سوی جنوب یا درگیری‌های دینی یا هرسه از میان‌رفت.


هاجر کیم، مالت
هاجر کیم واقع در مالت است و بر اساس گفته ها توسط یک فرهنگ ناشناخته بین سال های ۳۲۰۰ و ۲۵۰۰ پیش از میلاد ساخته شده است. گفته می شود که این فرهنگ در نتیجه قحطی و بلایای طبیعی نابود شده است و معدوی جزئیات قابل شناسایی از آن باقی مانده است.
طبق روایات، یکی از اولین نمونه اعتقادات مذهبی، معبدی در هاجر کیم است که شامل تعدادی مجسمه از الهه مادر است که به عنوان ونوس شناخته شده است. برخی از آنها در حال حاضر در موزه ملی باستان شناسی در والتا نمایش داده می شود. هاجر کیم صدها سال زودتر از استون هنج ساخته شده است.


دور شاروکین در عراق


چند اثر تاریخی بازمانده از دوران باستان +تصاویر



دور شاروکین ("قلعه سارگن یا دور شروكين‎)، خورساباد کنونی، پایتخت آشوریه در زمان سارگون دوم بوده است که حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد بنا شده است. خورساباد یک روستا در شمال عراق است که در ۱۲ کیلومتری شمال موصل قرار دارد و آشوری‌ها در آن سکونت دارند. در ۸ مارس ۲۰۱۵ دولت اسلامی عراق و شام کاخ خورساباد را تخریب کرد.


دلمن د منگا (Dolmen de Menga)، اسپانیا


چند اثر تاریخی بازمانده از دوران باستان +تصاویر



این بنای سنگی عظیم در زیر یک تپه در اسپانیا، مدفون شده است. تالار‌هایی که در این بنا قرار دارند، تقریبا ۲۵ متری هستند و ارتفاع سقف نیز، اندازه‌ی تپه است. در ساخت آن از حدود ۳۲ سنگ فوق‌العاده عظیم استفاده شده است. قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، گفته می‌شود در زمان باز شدن این تپه در قرن نوزدهم، بیش از صد‌ها اسکلت نیز در آن پیدا شد.


منابع:

tnews.ir

eligasht.com

fa.wikipedia.org

برچسب‌ها:

نظر شما