شناسهٔ خبر: 32395226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در برنامه گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر مطرح شد

موافقان و مخالفان طرح تفکیک وزارت صمت چه دلایلی دارند

لایحه تفکیک وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بازرگانی از موضوعاتی است که مورد تاکید دولت قرار گرفته و دولتمردان معتقدند که وظایف سنگین وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان نظارت کامل بر بازار را از این وزارتخانه گرفته است و با ایجاد وزارت بازرگانی،‌ وظایف مربوط به واردات و صادرات و تنظیم بازار در یک وزارتخانه متمرکز می شود موضوعی که برخی موافق و برخی مخالف آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، لایحه تفکیک وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بازرگانی از موضوعاتی است که مورد تاکید دولت قرار گرفته و دولتمردان معتقدند که وظایف سنگین وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان نظارت کامل بر بازار را از این وزارتخانه گرفته است و با ایجاد وزارت بازرگانی،‌ وظایف مربوط به واردات و صادرات و تنظیم بازار در یک وزارتخانه متمرکز می شود موضوعی که برخی موافق و برخی مخالف آن هستند. 
 

محمدعلی وکیلی نماینده مجلس از موافقین لایحه در برنامه گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با تاکید بر لزوم جداسازی این دو وزارتخانه گفت: با توجه به شرایط بازار و محدودیت‌هایی که در تأمین مایحتاج مردم پیش آمده است نیازمند تفکیک حوزه بازرگانی از وزرات صمت هستیم.
 

وکیلی افزود: اساس این تغییر، سیاست‌های کلانی چون سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه کشور با هدف کوچک‌سازی دولت‌ها بود اما اکنون این اهداف نه تنها محقق نشده است بلکه ضرورت های روز به گونه ای فشار وارد کرده که از عهده این وزارتخانه خارج است. 
 

 وی افزود: ما بر اساس مسیر توسعه و اصل 44 با واگذاری امور به مردم از حجم دولت کم کردیم که سه وزارتخانه را در ابتدا به 2 وزارتخانه و اکنون به یک وزارتخانه تبدیل کرده ایم اما اکنون باز به اداره دولتی امور رسیده ایم.
 

نماینده مردم تهرانگفت: ما وزارتخانه ها را برای تقویت بخش بازرگانی ادغام کرده بودیم همچنین برای رونق تولید با احکام بالادستی و اهداف مهم دیگر این کار را انجام داده بودیم.
 

وکیلی با بیان اینکه موضوع جدا سازی دو وزارتخانه صنعت و معدن و «بازرگانی» مورد تاکید رئیس جمهور است گفت: ما هم معتقد هستیم که شاید این تفکیک بتواند در شرایط فعلی اثرگذار باشد و وقتی که طرحی تصویب می شود یعنی اکثریت اعضای 2 کمیسیون موافق طرح بوده اند. 
 

 وکیلی گفت: اگر مسیر خصوصی سازی به درستی انجام می شد نیاز به عقب گرد نداشتیم بنابراین با توجه به شرایط دشوار کنونی و ضرورت نظارت حداکثری دولت بر بازار، نیازمند تفکیک حوزه بازرگانی از وزرات صمت و وزارت جهاد و کشاورزی هستیم و حتی معتقدم گمرک ایران هم باید به وزارت بازرگانی ملحق شود تا بتوانیم بخش بازرگانی را به صورت متمرکز داشته باشیم.
 

وی افزود: حوزه بازرگانی و معدن زنجیره تامین هستند اما تفاوت هایی  دارند که یکی ناظر بازار و دیگری ناظر تولید است و در اصل با هم ادغام نشده اند بلکه در کنار هم قرار گرفته اند که با ادغام این وزارتخانه ها مسئولیت ها به درستی اجرا نمی شود.
 

وکیلی اظهار داشت: با اشاره به اینکه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت می‌تواند از یک سو به پویایی بیشتر در حوزه تجارت و بازرگانی منجر شود و از سوی دیگر وزارت صنعت را در هدایت بخش صنعت تخصصی‌تر کند، گفت: در مجموع با توجه به حجم سنگین مسئولیت این وزارتخانه، تفکیک آن ضروری به نظر می‌رسد.

وقتی نمی‌توانیم دولت را کوچک کنیم اشتباه بزرگتری را انجام ندهیم

 محمدرضا منصوری نماینده مجلس و مخالف لایحه جداکردن وزارت بازرگانی از وزارت صمت در این برنامه گفت: کوچک سازی دولت طبق اصل 44 از اصول برنامه ششم بوده است اما در شرایطی که نمی توان کوچک سازی را انجام داد و پیامدهایی را به همراه خواهد داشت نباید اشتباه بزرگتری انجام داد.
 

 منصوری گفت: در شرایط موجود هزینه مهمترین مسئله است و این تفکیک اکنون به صرفه نیست چون تشکیلات هزینه های زیادی به دنبال دارد. 
 

 وی گفت: تفکیک وزارتخانه ها در شرایطی که به دنبال کوچک سازی هستیم، اشتباه است، باید همین ساختار باقی باشد و فقط باید اشکالات را برطرف کرد. 
 

منصوری افزود: اگر وزارت بازرگانی از وزارت صمت جدا بود، فسادها نیز بیشتر بود بنابراین چون بازرگانی همیشه مقابل تولید بوده است با تفکیک وزارتخانه تیشه به ریشه تولید خواهیم زد و مشکلات تولید دوچندان خواهد شد.
 

به گزارش فارس  وی با تاکید بر اینکه این کار بدون هزینه های مالی ابتر خواهد بود و انجام شدنی نیست، افزود: در ادغام و کوچک سازی وزارتخانه ها، سعی دولت و مجلس کاهش هزینه ها بوده که با تفکیک مجدد این وزارتخانه ها بازهم هزینه ها افزایش خواهد یافت بنابراین وقتی این وزارتخانه ها با هم یکی هستند و زیر نظر یک وزیر اداره می شوند، از فسادها نیز جلوگیری می شود. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدعلی وکیلی

برچسب‌ها:

نظر شما