شناسهٔ خبر: 32394948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار یزد:

معضل فاضلاب و پشه در شاهدیه به صورت عملی رفع شود

یزد- ایرنا- فرماندار یزد گفت: بوی بد فاضلاب و همچنین پشه که در سال های اخیر به شدت باعث نارضایتی مردم شاهدیه و زارچ شده باید به صورت عملی رفع شده و به جلسات و صورت جلسه شدن، بسنده نشود.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد رستگاری روز شنبه در نشست بررسی رفع معضل پشه و تصفیه خانه فاضلاب افزود: متاسفانه مشکل پشه و بوی بد فاضلاب به شدت نارضایتی ایجاد کرده و تشکیل این نشست برای این است که تمام مدیران عزمی برای رفع آن به صورت عملی داشته باشند.
وی ادامه داد: مجموع آبی که حاصل تصفیه خانه فاضلاب است در قالب برکه ای رها شده و این مساله مشکل ساز است و سال قبل نیز نشستی برگزار و مقرر شده بود این مشکل برطرف شود که به دلیل عدم استفاده از پساب، کانون پشه به وجود آمده و امسال نیز این معضل اضافه شده است.
فرماندار یزد گفت: به نظر می رسد این معضل هر ساله است و می طلبد که در کنار سم پاشی این محل، برای جابجایی آن به چندین کیلومتر دورتر از مناطق مسکونی اقدام شود.
رستگاری ادامه داد: شهرداری شاهدیه و زارچ که فضای سبز آنها نیز در حاشیه و کمربند سبز شهر یزد قرار دارد علی رغم صورت جلسه ای که قبلا شده بود هیچگونه تخصیصی از پساب تصفیه خانه فاضلاب ندارند و این در حالی است که بخش زیادی از این پساب در بیابان رها می شود
مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد نیز در این نشست گفت: متاسفانه معضل پشه و رها شدن پساب فاضلاب و عدم استفاده از آن مصیبتی است که مردم را دچار کرده بویژه در مناطق شهر شاهدیه و زارچ نارضایتی هایی بخصوص در فصل بهار و تابستان ایجاد می کند.
علی اسلامی افزود: من و همه همکارانم از اینکه مردم شاهدیه ناراضی هستند ناراحتیم و همه اقداماتی که جهت کاهش مشکل لازم بوده انجام داده و خواهیم داد اما تا زمانی که این آب به مصرف نرسد و در بیایان رها شود پتانسیل وجود پشه وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: 20 سال است که از 20 لیتر شروع و به 280 لیتر رسیده که فاضلاب با هزینه زیاد تصفیه شده و رها می شود و سپس تبخیر و برای مردم نیز مشکل ایجاد کرده است.
اسلامی اظهار داشت: در همان اوایل احداث تصفیه خانه فاضلاب سرب و روی مهدی آباد و موسسه کوثر تخصیص همه پساب را گرفته اند ولی معلوم نیست کی قرار است استفاده شود و ما فقط اقدامات پیشگیرانه داریم و تا این آب مصرف نشود و یا انتقال نیابد این مشکل خواهد بود.
مدیر تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد نیز در این نشست گفت: رشد و تکثیر حشرات را هر ساله داریم و بخشی از منبع آن آب های تجمع یافته است و هر سال از انتهای اسفند کار سم پاشی آغار می شود که به دلیل تغییرات آب و هوایی سم پاشی را از اوایل اسفند شروع کردیم
سید وحید غلمان افزود: حتی نامه نگاری با سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته تا در صورت امکان با استفاده از هواپیما و سم پاشی به صورت هوایی انجام شود که در حال پیگیری هستیم هر چند ما کنترل می کنیم اما صد درصد نمی شود حشرات را از بین برد.
مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز در این نشست گفت: معضل فاضلاب و راهی که برای حل این معضل در پیش گرفته شده خودش به معضلی برای مردم تبدیل شده چون باز چرخانی آب به صورت درست اجرا نشده است .
نیره پور ملایی افزود: نمونه این مشکل را در چابهار نیز داشتیم که در فصل گرما و افزایش رطوبت در آبهای رها شده تصفیه شده فاضلاب باعث به وجود آمدن پشه و از نوع مالاریا که بسیار خطرناک بود ،شد.
وی ادامه داد: مساله جدی، آب های حاصل از تصفیه است که رها شده و هیچ گونه استفاده ای از آن نمی شود و لازم است تا زمان فراهم شدن زیر ساخت های انتقال آب نسبت به مدیریت این آب های رها شده اقدام شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد نیز در این نشست گفت: معضل استفاده از پساب فقط برای یزد نیست و در کل کشور وجود دارد که البته برخی استان ها با استفاده از رودها و یا مسیرهایی که داشته اند این پساب را رها کرده اند ولی در یزد این امکان وجود نداشت و آب در برکه ای تجمیع شده است.
جوادیان زاده افزود: زیبنده نیست در استان یزد که آب کم داریم بیشترین تبخیر را در کشور داشته باشیم و پساب در دشت و کویر سوزان رها شده و همه آن تبخیر می شود و این معضل 10 سال است که به وجود آمده است.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته این معضل از اولویت های ما بوده است هر چند در سال 93 و هنگامی که کل آب پساب 240 لیتر بوده 248 لیتر آن فروخته شده است و این حتی مقداری بیشتر از آب استحصالی و تعهدی برای طرف مقابل به وجود آمده که عمده ترین آن سرب و روی مهدی آباد و موسسه کوثر است.
جوادیان زاده گفت: ما نه می توانیم این پساب را به جای دیگر واگذار کنیم و نه آنها جهت استفاده از این پساب کاری انجام می دهند و اخیرا مقرر شد طرح بازچرخانی آب به منطقه چرخاب اجرا شود که طرح آن تهیه شده و به دلیل بررسی های زیست محیطی در انتظار موافقت مرکز هستیم.
امام جمعه شهر شاهدیه نیز در این نشست گفت: هر سال این مشکل وجود دارد و متاسفانه پشه هایی که میکروب زا هم هستند به شدت باعث نارضایتی مردم شده و همچنین بوی تعفن آن نیز رنج آور است.
حجت الاسلام دهقان نیری افزود: سال گذشته مردم بسیاری از مناطق شاهدیه به دلیل بوی تعفن تصفیه خانه فاضلاب کولرهای خود را در تابستان خاموش می کردند .
وی ادامه داد: آب منطقه ای آب را منتقل نمی کند و اگر زمینه استفاده از پساب وجود ندارد بی خود این تصفیه خانه را راه اندازی کردند و چه نیازی به فاضلاب بود .
امام جمعه شاهدیه گفت: آب های رها شده حاصل از فاضلاب حتی باعث ایجاد دریاجه ای در کویر شده که مرغ های هوایی را هم فریب داده و با هزاران آفت و بیماری در کل کشور منتقل می شود .
شهردار شاهدیه نیز در این نشست گفت: بیش از دو هزارسال است که محلات شاهدیه وجود دارد که به صورت باغشهری توسط مردم ایجاد شده و مردم با آرامش سکونت داشته اند اما متاسفانه تصفیه خانه فاضلاب این زیست گاه منحصر به فرد و باغشهر یزد را دچار مشکل کرده است.
سیدعلی میرنژاد افزود: علاوه بر اهالی شهر شاهدیه و شهر زارچ بخشی از شمال شهر یزد نیز تحت تاثیر بوی تعفن تصفیه خانه فاضلاب و پشه قرار دارند و مراجعات مرتب مردمی را داریم .
شهردار شاهدیه گفت: متاسفانه آب منطقه ای در این مورد بسیار سخت گیرانه برخورد می کند و علی رغم اینکه در طرح تفصیلی چهل هکتار فضای سبز باید تامین شود و نقش موثری در جلوگیری از ریزگردها را دارد ولی هیچ گونه آبی جهت این فضای سبز تخصیص داده نمی شود در حالی که همه این آب در دشت رها می شود .
علی میرجلیلی رییس شورای اسلامی شهر شاهدیه نیزدر این نشست گفت: با توجه به درخواست ها و اعتراضات مکرر مردم در سال جاری نیز مکاتبه ای با فرمانداری صورت گرفت که با پیگیری رستگاری فرماندار جدید یزد این نشست تشکیل شد که قابل تقدیر است و درخواست داریم به صورت عملی نیز اقدامی جهت رفع نگرانی مردم و این معضل چندین سال بوی بد فاضلاب و پشه صورت گیرد. این در حالی است که تصفیه خانه فاضلاب برای شهر یزد است و مردم شهر شاهدیه هیچ گونه استفاده ای از این محل ندارند در حالی که همه مشکل و معضل آن برای مردم مظلوم این منطقه است
در این نشست عرشیان بخشدار زارچ، رضایی شهردار زارچ ، رضایی و قاسم میرجلیلی عضو شورای شهر شاهدیه، حجت الاسلام محمدعلی میرجلیلی و احمد سلطانی از شهروندان شاهدیه و نماینده مرکزبهداشت نیز مواردی را بیان کردند.
7537/ 6197

نظر شما