شناسهٔ خبر: 32394746 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشن و سرور مردم قزوین در شب نیمه شعبان

قزوین – ایرنا – استان قزوین همزمان با سراسر کشور در شب میلاد فرخنده و با سعادت منجی عالم بشریت غرق در سرور و شادی شده و شادابی و نشاط ویژه ای میان مردم به وجود آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خیابان ها، میادین و کوچه های شهرها و روستاهای استان قزوین به مناسبت روز 15 شعبان و سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان آذین بندی و چراغانی شده و مردم با برپایی ایستگاه های شیرینی و شربت از یکدیگر پذیرایی می کنند.
مردم استان قزوین شب فرخنده میلاد امام زمان (عج) را طبق روایات، پس از شب قدر برترین شب‌ها دانسته و در این شب به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مشغول می‌شوند.
از سوی دیگر در هر کوی و برزن و سر در خانه ها، ادارات، مساجد و حسینیه ها و امامزاده ها پرچم های سبز افراشته شده و جعبه های نقل و شیرینی و شکلات و لیوان های شربت در معابر و گذرگاه ها شور و نشاط خاصی به شهر داده و حال و هوایی فرحبخش در میان مردم ایجاد کرده است.
از سوی دیگر در آیین های معنوی که از سوی دستگاه ها و نهادهای مختلف و حتی خود مردم در مساجد ، حسینیه ها ، امامزاده ها و بقاع متبرکه سراسر استان قزوین به ویژه حرم مطهر امامزاده حسین فرزند بلافصل امام رضا (ع) برگزار می شود، ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت و منتظران عدالت گستر جهان با حضور گسترده خود، برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی(عج) دعای فرج را قرائت می کنند.
سخنرانان این مراسم معنوی نیز به بحث پیرامون فلسفه غیبت، موضوع مهدویت، علائم و نشانه های ظهور، اوضاع پس از ظهور و جامعه مورد نظر امام زمان (عج) پرداخته و در خصوص توطئه ها و نقشه های شوم استکبار جهانی برای ایجاد شکاف و تفرقه میان نسل جوان با اندیشه مهدویت روشنگری می کنند.

*** 96 بقعه متبرکه استان، میزبان جشن میلاد امام زمان(عج)
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین در این خصوص به ایرنا گفت: همزمان با فرارسیدن میلاد با سعادت امام زمان(عج) جشن ها و مراسم فرهنگی در 96 بقعه شاخص استان برگزار می شود.
حجت الاسلام رضا نوروزی افزود: در سال جاری نیز همچون سال های گذشته برنامه‌های مختلفی به این مناسبت در بقاع شاخص استان در نظر گرفته شده که اجتماع بزرگ منتظران در بقاع شاخص استان و برپایی نماز جماعت در شب و روز میلاد از جمله این برنامه‌ها است.
وی اضافه کرد: آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه آذین‌بندی شده و هزار و 800 پرچم و 10 هزار متر ریسه در بقاع متبرکه برای تبلیغات محیطی و آذین بندی مناسب با ایام جشن نیمه شعبان نصب شدند.
این مسئول با اشاره به دیگر برنامه این مراسم گفت: تهیه هدایای فرهنگی ویژه نیمه شعبان، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی با موضوع آثار مهدویت، برپایی ایستگاه صلواتی به همراه پذیرایی شربت و شیرینی و قرائت دعای ندبه با دعوت از مداحان برجسته کشوری از دیگر برنامه‌های فرهنگی این ایام است.

*** برگزاری جشن نیمه شعبان در ادارات و دستگاه های اجرایی استان
دستگاه ها و سازمان های اداری و اجرایی استان قزوین نیز همنوا با مردم سراسر کشور با برگزاری جشن های نیمه شعبان در مساجد و حسینیه های داخل ادارات این میلاد فرخنده را گرامی داشتند.
از سوی دیگر مراسم های سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) و جشن نیمه شعبان در نقاط مختلف شهر قزوین و نواحی منفصل از قبیل مسجد امام زمان چوبیندر،مسجد مهدیه،پارک ملت،میدان دهخدا،مسجد لعل و مسجد جامع با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین و برخی نهادها و دستگاه های اجرایی برگزار شد.

*** انتظار فرج در عصر غیبت منجی عالم بشریت با فضیلت ترین اعمال است
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این خصوص ضمن تبریک فرارسیدن میلاد فرخنده مهدی موعود(عج) گفت: وجود امام زمان به مثابه آفتابی است که پشت ابر پنهان مانده و ما به سبب محدودیتهایی که داریم قادر نیستیم به طور مستقیم از فیض نور و برکت ایشان بهره مند شویم.
خیرالله رحمانی افزود: مفهوم انتظار این است که انسان چشم به راه شخصیت بی نظیری است که با ظهورش عالَم را پُر از عدل و داد می کند و همه ما در دوران غیبت حضرت وظیفه داریم زمینه ظهور را فراهم کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: مسئولیت اصلی ما در نهاد مقدس آموزش و پرورش تربیت نسل باایمان و خداباوری است که آمادگی لازم را برای ظهور حضرت داشته باشند و خود را همواره منتظری واقعی برای ایشان بدانند.

***امامزاده حسین (ع) قزوین، میزبان جشن های بزرگ نیمه شعبان
مدیر آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین نیز در این خصوص گفت: همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان، مراسم احیا و جشن بزرگ منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) برگزار می شود.
حجت الاسلام احمد باقری افزود: این مراسم طی شب های 31 فروردین و یکم اردیبهشت ماه در این آستان متبرک برگزار می شود و سخنرانان و مداحان برجسته کشور در این مراسم در خصوص فلسفه مهدویت و علایم و نشانه های ظهور سخنرانی خواهند کرد.
وی اضافه کرد:مراسم جشن نیمه شعبان هرساله در این آستان متبرک برگزار می شود و حضور جمع کثیری از اقشار مختلف، فضای معنوی و شور و نشاط خاصی را در این مراسم ایجاد می کند.
6101

نظر شما