شناسهٔ خبر: 32394597 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماهنگ

مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی با انجام آتش به اختیاری اقدام به ساخت یک نماهنگ به نام

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یکسان‌سازی، بهسازی، همسان‌سازی، ساماندهی، زیباسازی و مناسب‌سازی همه واژه‌هایی است که برای طرحی که در گلزار شهدا طراحی شده بود به کار می‌رود و هر مسوولی بسته به سلیقه خود بر کاربرد یکی از این واژه‌ها اصرار دارد.

البته تفاوت اتخاذ واژه‌ها به‌معنای تفاوت در نوع کارهای صورت گرفته، نیست. هرچند مدیران بنیاد شهید بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که منظور از ساماندهی گلزار شهدا در واقع بهینه سازی فضای گلزارها و رسیدگی به معابر آن بوده است اما آنچه به‌عنوان نتیجه به‌جا ماند،این تغییرات جزیی و سهولت رفت و آمد خانواده شهدا نبود.

در بسیاری از گلزارهای شهدا در سراسر کشور طرح یکسان‌سازی قبور به اجرا درآمد و طی آن سنگ مزار شهدا و ویترین‌های بالای سر هر مزار که به‌مرور زمان طرحی سنتی و نمایی معنوی در قطعات شهدا ایجاد کرده بود، به‌یک‌باره نابود شد و جای آن را سنگ‌های هم‌اندازه و همرنگ با مشخصاتی روتین و بدون مشخصه خاصی برای هر شهید، گرفت و جای قطعات پرخاطره قبور شهدا، سالنی که پر از تکرار سنگ‌های بی‌روح و یک‌دست بود، به‌جای ماند.

در پی این یکسان‌سازی‌ها، اتفاقات تلخی از جمله قبور شهدا بدون اجازه خانواده‌هایشان یک‌دست و یک‌شکل شدند، نقوش سنتی و نمادهایی که به‌دست خانواده‌ها کنار قبور ایجاد شده بود، ویران شد و یا  یک‌دست شدن گلزارها باعث شد تا مادران کهنسال مزار فرزندشان را گم کنند و با چشمان اشکبار میان قبور تکراری نشان خاصی برای عزیز از دست رفته‌شان پیدا نکنند، رخ داد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز پس از زیارت مزار شهدای بهشت زهرا تهران در خصوص این طرح فرمودند: یکی از کار‌های غلطی که بعضی از مدیران گلزار‌های شهدا انجام می‌دهند، یکسان‌سازی قبور شهداست. این [جا]خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است، زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.


رونمایی از نماهنگ "اینجا کجاست" در تبریز

با همه این اوصاف مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی با انجام یک آتش به اختیاری اقدام به ساخت یک نماهنگ در رابطه با یکسان‌سازی گلزار شهدای وادی رحمت تبریز کرد که آیین رونمایی این نماهنگ عصر امروز با حضور خانواده شهدا از جمله تجلایی، آسایش، هادی، امام پناه، اصحاب فرهنگ و هنر و مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

گزارش فارس حاکی از آن است که نماهنگ "اینجا کجاست" روایتی از بی‌مهری‌های ما، شما و آنها در حق شهداست که شعر این نماهنگ توسط حاج صمد قاسم‌پور، اجرا وحید رضازاده و به تهیه کنندگی صدق کاوه توسط مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی ساخته شده است.


فرزند شهید رضازاره: سهم من از طرح همسان‌سازی مزار شهرا، قبر پدرم است

وحید رضازاده، نریتور این نماهنگ و فرزند شهید در این آیین اظهار کرد: ما شهدایی مانند امام‌پناه داریم که زمانی خود را به حزب‌الله رساند که خبری از تکفیری و داعش نبود ولی او احساس مسئوولیت کرده و برای دفاع از ارزش‌ها جان خود را نثار کرد.

وی به قطعه شعر روی مزار اولین شهید مدافع حرم امام پناه " صوفی به ره عشق صفا باید کرد عهدی که نموده‌ای وفا باید کرد، اشاره کرد و  افزود: روی قبر این شهید نوشته شده است که مسلمانان دو قبله دارند، کعبه برای عبادت، قدس برای شهادت.

فرزند شهید هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ادبیات مقاومت و پایداری مدیون قلم شعرایی مانند صمد قاسم‌پور است.

وی با اشاره به اینکه موضوع همسان‌سازی مزار شهدا یک موضوعی مهم بود که احساسات اصحاب قلم و هنر را جریحه‌دار کرد، گفت: معصومه سپهری از نویسندگان مطرح کشور که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان مجاهد فی‌السبیل الله یاد می‌کند در تیتری با عنوان بهشت ما را خراب نکنید، مخالفت خود از همسان‌سازی را نشان داد.

نریتور نماهنگ "اینجا کجاست"، اضافه کرد: عکاس هشت سال دفاع مقدس، آقای پروین قدس نیز مخالفت خود را با نوشتن بهشت ما را به برهوت سنگ تبدیل نکنید نشان داده بود.

وی متذکر شد: در آن زمان برخی از مسوولان با لجبازی هر چه تمام بر این یکسان‌سازی تاکید داشتند و حتی بنده به عنوان فرزند شهید به اتفاق چند نفر از آن مسوولان درخواست توقف این طرح را کردیم ولی در جواب ما گفتند که حرف شما قبول است ولی اگر بخواهیم با حرف سه نفر طرح را متوقف کنیم که دیگر سنگ روی سنگ نمی‌ماند.

به گفته رضازاده، او حتی موضوع پایان نامه خود را به طرح یکسان‌سازی مزار شهدا اختصاص داده تا از طریق علمی نادرست بودن این طرح را نشان دهد.

رضازاده یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در زیارت از گلزار شهدا موضوع یکسان‌سازی مزار شهدا را یک موضوع غلط و نابجا دانستند و این موجب توقف این طرح شد و حتی برنامه مطالبه در این خصوص برنامه‌ای برگزار کرد و از مسوولان مطالبه کرد.

وی ادامه داد: با اینکه در برنامه مطالبه مسوولان امر قول‌هایی برای احیا مزار شهدا و جبران خسارت‌های وارده از طرح یکسان‌سازی را دادند ولی هنوز بعد از گذشت دو ماه از این ماجرا اراده‌ای در این خصوص انجام نشده است.

این فرزند شهید ابراز کرد: قبور خسارت دیده از طرح یکسان‌سازی، قابلیت احیا و بازسازی دارند و بنده به عنوان قطره کوچکی از خانواده شهدا می‌توانم لااقل سهم خود از مزار پدرم را فریاد بزنم.


فعال رسانه‌ای: شعر اعتراضی در جامعه امروزی کمرنگ است

در ادامه این آیین رونمایی، روح‌الله رشیدی، مجری برنامه انتقادی مطالبه صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: شعر وادی رحمت را می‌توان از دو وجه نگاه کرد که یک وجه آن به زیباشناسی، فرم‌شناسی ربط دارد که بنده هیچ تخصصی در آن ندارم ولی از جنبه نگاه عموم می‌توان یک شعر اعتراضی مطلوب دید.

وی با بیان اینکه این شعر در دهه ۷۰ مطرح شد و متاسفانه تجدید چاپ نشده است، گفت: اهمیت این شعر بسترسازی اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی بعد از جنگ است.

این فعال رسانه‌‌ای با گلایه از کمرنگ شدن شعر اعتراضی در این خطه، تصریح کرد: ما با مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی  مواجه هستیم که می‌توان کارهای فرهنگی زیادی از جمله سرودن شعر کرد که متاسفانه کاری درخور انجام نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همه ما شاید از دهه ۷۰ و دولت سازندگی آن دوران انتقاداتی داریم ولی متاسفانه مطالعه و تصور عمیق از آن دوران نیست.

رشیدی با بیان اینکه آقای قاسم‌پور، شاعر شعر وادی رحمت از جمله افرادی است که هشت سال در جنگ بوده و با همه دوران‌ها آشناست، گفت: بدون تعارف بعد از جنگ در مسائل زیادی از قبیل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کلید استحاله خورده شد و رزمنده از جنگ تمام شده وارد دنیایی غریب شد.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ تیتر اول روزنامه‌هایی زیادی مبنی بر "زدودن جلوه‌های دفاع مقدس از شهرها" بود، گفت: وادی رحمت نماد گلزار شهداست و با توجه به اینکه شاعر از دسته رزمندگان بود، از شوک تحولات بعد از جنگ، اعتراض خود را در قالب شعر نشان داده است.

مجری برنامه انتقادی مطالبه گفت: با طرح یکسان‌سازی مزار شهدا بستر و پیوند روح مردم با تاریخ شهدا را از بین بردند چراکه در بخشش که همسان‌سازی شده، هیچ نقطه اتصال روحی نگذاشته‌اند و فقط تاریخ ولادت و شهادت و نام شهید است.

وی با تاکید بر اینکه شعر وادی رحمت دارای اوج‌های زیادی است، تصریح کرد: بخش اول آن به معرفی وادی رحمت پرداخته و در بخش دیگر از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس خواسته تا وارد میدان شده و عزلت‌نشینی نکنند و در بخش دیگر امیدآفرینی را مطرح کرده است.


چرا سرمایه‌داری که بویی از معنویت نبرده را در صدر مجالس مذهبی می‌نشانیم؟

رشیدی در پایان با گلایه از عرف شدن اهمیت به سرمایه‌دارها در مراسم، گفت: جای تاسف دارد که فردی به خاطر پول و سرمایه خود در صدر مجالس مذهبی و فرهنگی بنشیند در حالی که هیچ بویی از محتوای آن مراسم نبرده است.

طبق گزارش فارس، در انتهای مراسم آقای صمد قاسم‌پور شعر وادی رحمت را در بین حضار سرود و سپس از او تجلیل به عمل آورده شد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

نظر شما