شناسهٔ خبر: 32394533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

امام زمان علیه السلام و گسترش جهانی اسلام

ابنا

امام زمان (عج) حجت خدا بر مردم هستند و تا موقعی که خدا اراده بفرماید ایشان را صحیح و سالم و زنده نگه می دارد. در این مدت طولانی در سن جوانی بوده و قوای ایشان به تحلیل نمی رود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی:

نیمه شعبان، سالروز میلاد مبارک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) و از بزرگترین اعیاد اسلامی است.

آنچه در پی می آید مختصری درباره نسب و زندگی آن حضرت است که به مناسبت این میلاد فرخنده به خوانندگان ابنا تقدیم می شود:

         

               

**   امام زمان علیه السلام و گسترش جهانی اسلام   **

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
️ به قلم: حسن طالبیان شریف
(دانش آموخته حوزه علمیه مشهد مقدس)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* ولادت 

حضرت مهدی(عج) در نیمه شعبان سال 255 هـ. ق. در شهر "سامراء" متولد شدند.

* پدر ایشان

پدر امام زمان علیه السلام «امام حسن عسکری علیه السلام»، امام یازدهم شیعیان و حجت خدا و خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و اله بودند که در سال 260 هـ. ق. به شهادت رسیدند.

* مادر ایشان

مادر امام زمان علیه السلام «ملیکا» یا «ملیکه» نام داشتند و بعدها به نام «نرجس» شهرت یافتند. ایشان دختر یشوعا پسر امپراطور روم بودند و از نظر موقعیت اجتماعی دارای مقام و منزلت بسیار برجسته ای بودند. اما از طریق مادر خود، نسب ایشان به پیامبر خدا حضرت شمعون علیه السلام می رسد که ایشان وصی و جانشین حضرت عیسی علیه السلام بودند.

جناب ملیکا ابتدا بر آیین مسیحیت بودند که در آن زمان این دین را حق می دانستند و پس از آن، با کرامتی مسلمان شده و توسط حکیمه خاتون با تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) آشنا شدند و سپس با حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ازدواج می نمودند.

بنا به نقلی، ایشان قبل از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام وفات نموده و در شهر سامراء در کنار امام هادی علیه السلام دفن گردیدند. پس از آنکه امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند پیکر پاک ایشان را نیز در کنار پدر و همسر گرامی خود به خاک سپردند.

اکنون قبر مطهر امام هادی، امام حسن عسکری، حضرت نرجس خاتون و حکیمه خاتون علیهم السلام در داخل یک ضریح و در جوار یکدیگر مورد زیارت شیعیان و دوستداران  اهلبیت علیهم السلام است.

* دوران کودکی

امام زمان علیه السلام در شهر سامرا با پدر و مادر خود زندگی می کردند. حدود 5 سال داشتند که مادر ایشان رحلت نمود.

در سال 260 هـ. ق. بود که پدر آن بزرگوار نیز توسط حکومت ظالم عصر به شهادت رسیدند و به این ترتیب امام زمان در کودکی پدر و مادر خود را  از دست داده و یتیم شدند.

* ابتدای امامت

امام زمان علیه السلام پس از شهادت پدر بزرگوار خود، امامت خود را از همان زمان آغاز نمودند که تاکنون ادامه دارد.

* غیبت صغری

حکومت ظالم عباسی معاصر آن حضرت که پدر ایشان را به شهادت رساند، به دنبال پیدا کردن امام زمان علیه السلام بود تا ایشان را نیز به قتل برسانند. از آن زمان حضرت مهدی علیه السلام به امر خداوند متعال به صورت مخفیانه زندگی می کنند و خود را به مردم معرفی نمی نمایند. ایشان در بین همین مردم زندگی می کنند و ممکن است افراد بارها و بارها ایشان را دیده باشند ولی متوجه نشده باشند که ایشان همان امام زمان علیه السلام است. حضرت به این وضعیت زندگی می کنند تا هنگام ظهور و قیام علنی و تشکیل حکومت جهانی که رسماً خود را معرفی می نمایند.

امام زمان(عج) بعد از شهادت پدر تا سال 329 هـ. ق. چهار نماینده خاص را معرفی نموده تا شیعیان از طریق آنها با ایشان در ارتباط باشند.

اولین آنها «عثمان بن سعید عمروی» بود. با نزدیک شدن وفات او، دومین نماینده خاص خود را از طریق او معرفی کردند. او «محمد بن عثمان»، پسر عثمان بن سعید بود.

با نزدیک شدن رحلت محمد بن عثمان، امام زمان(عج) «حسین بن روح نوبختی» نماینده خاص دیگر خود را از طریق محمد بن عثمان معرفی نمودند و با نزدیک شدن وفات حسین بن روح از طریق ایشان نیز آخرین نماینده خاص خود یعنی «علی بن محمد سمری» را منصوب و معرفی نمودند.

* غیبت کبری

در سال 329 ه ق و با فوت علی بن محمد سمری، باب نمایندگان خاص ایشان بسته شد و حضرت توسط آخرین نماینده خود اعلام فرمودند که دیگر نماینده خاص ندارم و هرکس بعد از این و قبل از قیام علنی من چنین ادعایی کرد او را تکذیب نمایید. این دوران نمایندگان خاص حضرت را، غیبت صغری می نامند. یعنی غیبت کوتاه مدت، پس از آن دوران غیبت کبری امام زمان علیه السلام اغاز می شود؛ یعنی غیبت بلند مدت که الان در این دوران زندگی می نماییم و تا زمان ظهور و قیام علنی حضرت این دوران ادامه خواهد داشت.

در دوران غیبت کبری وظیفه شیعیان مراجعه به نمایندگان عام آن حضرت یعنی فقهای متقی و جامع الشرایط است که مراجع تقلید نام دارند.

* طول عمر مبارک امام زمان علیه السلام

ایشان حجت خدا بر مردم هستند و تا موقعی که خدا اراده بفرماید ایشان را صحیح و سالم و زنده نگه می دارد. در این مدت طولانی در سن جوانی بوده و قوای ایشان به تحلیل نمی رود.

امام زمان علیه السلام طبق روایات به هنگام ظهور در سنین جوانی بین 30 تا 40 سال خواهند بود.

* کمالات علمی و معنوی امام زمان

امام زمان علیه السلام اخرین امام و جانشین و وصی پیامبر اسلام هستند. خداوند علوم رسول الله را  به ایشان منتقل نموده است. رسول خدا صلی الله علیه و اله درباره ایشان فرمودند: اسم و  کنیه ایشان اسم و کنیه من است. یعنی نام و کنیه ایشان ابوالقاسم محمد است. پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ایشان شبیه ترین فرد به من در شکل و  شمایل و اخلاق هستند.

امام زمان علیه السلام به تمام علوم انبیا و اوصیا آگاه هستند و تمام کتب آسمانی و صحیفه های پیامبران الهی مانند تورات، انجیل، زبور، قرآن و صحف شیث و.... در اختیار ایشان است. امام زمان علیه السلام به زبان تمام انسان ها اشنا هستند و می توانند به این زبانها بخوانند و بنویسند. خداوند متعال تمام معجزات انبیا و اوصیای الهی گذشته را به ایشان عنایت فرموده است و آثار و امانات انبیای گذشته به ایشان رسیده است و در هنگام ظهور آنها را ارائه خواهند فرمود و توسط آنها با صاحبان ادیان الهی اتمام حجت خواهند نمود. از طریق کتب تورات، انجیل، زبور و .....حقانیت اسلام را اثبات می نمایند.

در زمان قیام امام زمان علیه السلام، حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به زمین آمده و حقانیت اسلام را اعلام می نمایند و امامت حضرت مهدی را به عنوان آخرین امام و جانشین پیامبر اسلام تایید نموده و عملا نیز در نماز جماعت ایشان شرکت نموده و در نماز به ایشان اقتدا می نمایند. هنگامی که مسیحیان پیرو حضرت عیسی علیه السلام از این حقایق اگاه می گردند از حضرت عیسی علیه السلام تبعیت نموده و مسلمان و شیعه شده و به امامت حضرت بقیه الله(عج) معتقد شده و جزء یاران و انصار و مبلغین حضرت مهدی علیه السلام می گردند.

* گسترش اسلام در جهان و تشکیل حکومت واحد امام زمان

با تلاش شیعیان و پیروان حضرت مهدی علیه السلام در سراسر جهان و پیوستن حضرت عیسی علیه السلام و پیروان ایشان به حضرت مهدی علیه السلام و سایر امدادهای غیبی، خداوند متعال حکومت واحد جهانی حضرت بقیه الله(عج) در سراسر جهان شکل گرفته و دین اسلام و مذهب شیعه بر جهان حکمفرما خواهد شد.

اخلاق فردی امام زمان علیه السلام که به مکارم اخلاق مزین هستند، مدیریت حضرت در حکومت، آشنایی حضرت به امور مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و ... در موفیقت ایشان در حکومت واحد جهانی موثر است.
اشراف کامل حضرت به کتب آسمانی تورات، انجیل، زبور و ... باعث هدایت پیروان ادیان الهی گردیده و به انضمام معجزات اکثر آنها را به دین اسلام علاقه مند گردانیده و در نهایت تسلیم می نماید.

امدادهای غیبی خداوند از امام زمان علیه السلام به صورت های مختلف انجام می گیرد نیز در سرعت و گسترش جهانی اسلام موثر است.

مخالفین حکومت امام زمان علیه السلام پس از آنکه حق و حقیقت اسلام و امام زمان برای آنها اثبات شد، اگر پس از حق بر لجاجت و عناد و تعصب بی جای خود در مخالفت امام زمان و حکومت حقه ایشان ادامه دهند با برخورد قاطع امام زمان مواجه گردیده و نابود می گردند.

................................
پایان پیام/ 167

نظر شما