شناسهٔ خبر: 32393888 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر جامعه المصطفی تبریز:

همایش بین المللی «فقه گردشگری» در تبریز برگزار می شود

تبریز - ایرنا - مدیر جامعه المصطفی العالمیه تبریز گفت: نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با حضور محققانی از 50 کشور جهان در تبریز برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مهدی بخت آور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این همایش بین المللی در راستای تبریز 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام در 6 محور اصلی 4 و 5 اردیبهشت در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.
وی هدف از برگزاری این همایش را نگاه گردشگری از منظر دینی، فقهی و تاریخی، پیامدهای گردشگری مثبت اسلامی و حلال و معرفی تبریز به عنوان قطب گردشگری مهم کشورهای اسلامی اعلام کرد.
رئیس همایش فقه گردشگری با بیان اینکه این همایش در موضوع خود بدیع و تازه است، اظهار داشت: مقالات ارایه شده به دبیرخانه این همایش نیز به لحاظ نداشتن سابقه مطالعاتی قبلی در نوع خود جدید و تازه بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حجت الاسلام بخت آور با اشاره به اینکه در این همایش دستگاه ها و نهادهای مختلف و مراکز علمی و آموزشی استان مشارکت دارند، ادامه داد: در این همایش بین المللی 300 نفر از محققان کشورهای اسلامی از بیش از 50 ملیت مختلف حضور دارند.
دبیر علمی همایش بین المللی فقیه گردشگری نیز در این نشست گفت: این همایش در 6 محور شامل ماهیت شناسی فقیه گردشگری، جایگاه گردشگری در آموزه های دینی، ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه ها و انواع گردشگری، فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران، جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران و تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی برگزار می شود.
حجت الاسلام رحیم قربانی افزود: حدود 250 مقاله از محققان داخلی و 50 ملیت جهان از جمله آفریقای جنوبی، افغانستان، ترکیه، هندوستان و جمهوری آذربایجان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 50 داور حوزوی و دانشگاهی مقالات رسیده را ارزیابی و ارزش گذاری کرده اند، اظهار داشت: از این تعداد 150 مقاله در داوری پذیرفته و از بین آن ها 58 مقاله برگزیده شده و از این تعداد نیز 10 مقاله برتر در حوزه های مختلف برتر شناخته شده است.
دبیر علمی همایش بین المللی فقه گردشگری یادآوری کرد: آثار رسیده در قالب 4 کتاب شامل چکیده مقالات، مجموعه مقالات برگزیده، مجموعه مقالات پذیرش شده و جستارهای قرآنی در گردشگری به عنوان مجموعه آثار این همایش چاپ شده که در اجلاسیه همایش رونمایی می شود.
حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه دو سوم مقالات ارایه شده به این همایش از محققان خارجی است، ادامه داد: مقالات این همایش در قالب 5 زبان انگلیسی، آذری، ترکی استانبولی، اردو و فارسی به دبیرخانه این همایش ارسال شده و در هر زبان نیز مورد داوری قرار گرفته است.
وی گفت: مجموعه مقالات ارایه شده به این همایش در 6 کمیسیون تخصصی ( پنل علمی) در اجلاس همایش ارایه و از برگزیدگان علمی این همایش تجلیل خواهد شد.
دبیر اجرایی همایش بین المللی فقه گردشگری نیز در این نشست گفت: 3 کمیته تشریفات، خدمات و پشتیبانی و رسانه در این همایش فعالیت می کند.
حجت الاسلام امیررضا نیکبخت، افزود: تبریز گردی، بازدید میهمانان از روستای گردشگری کندوان، حضور در مکان ها، مساجد شاخص و بازار تاریخی تبریز و برپایی نمایشگاه بین المللی کشورهای ملل با حضور 25 کشور خارجی از برنامه های جنبی این همایش است.
8023/518

نظر شما