شناسهٔ خبر: 32393741 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

وابستگی قیمت کالای داخلی به نوسانات دلار سردرگمی تولیدکنندگان را به‌همراه دارد

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر تولید بوده و در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، اظهار داشت: نرخ ارز چندگانه در کشور موجب تنزل سرمایه‌گذاری و شکست جدی سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی با بیان اینکه نوسانات ارزی در کنار عدم حمایت از کالای ایرانی و واردات، مثلت مشکلات پیش‌روی تولید ملی است، افزود: اگر هدف دولت این است که دلار را تک‌نرخی کند، با فاصله قیمت اعلام شده با نرخ ارز آزاد، هیچ‌گاه نمی‌تواند به این اهداف مهم دست یابد، با تک نرخی نشدن ارز، دلالان به پول بیشتری دست می‌یابند و نبض بازار را در دست می‌گیرند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه امروز همه‌چیز به نرخ ارز وابسته است، بیان کرد: متاسفانه زمانی که نرخ ارز در بازار افزایش می‌یابد شاهد آن هستیم که این امر حتی بر نرخ لبنیات هم تاثیر می‌گذارد در حالی‌که درآمد مردم ما با ریال است و نه با ارز.

وی کاهش قدرت خرید مردم را عامل منفی دیگر در افزایش قیمت ارز دانست و گفت: اگر هزینه‌ها با درآمدها مطابقت داشته باشد، مشکلی نیست، اما متاسفانه در حال حاضر هزینه‌ها نسبت به درآمد مردم بیشتر است و برای همین مشکل‌ساز می‌شود.

موسوی لارگانی تک‌نرخی شدن نرخ ارز و تعیین قیمت واحد را ضروری دانست و اظهار داشت: چه در خیابان، چه در صرافی و چه در بانک، ارز باید یک قیمت واحد داشته باشد.

وی تک نرخی نبودن ارز را به نفع دلالان دانست و افزود: عده‌ای ارز را در خانه خودشان نگهداری کرده‌اند و یک شبه، تریلیاردر می‌شوند، به هر حال بانک مرکزی و دولت باید با تک نرخی کردن ارز تکلیف فعالان بخش تولید و صنعت را که قبلا بدهی داشته‌اند، روشن کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با وجود اینکه دولت‌ها، شعار دادند که باید ارز تک‌نرخی داشته باشیم تا از یک‌سری رانت‌خواری و جیره‌خواری جلوگیری شود اما تاکنون نه در دولت‌های قبلی و نه در این دولت این موضوع اجرایی نشده است.

وی گفت: در حال‌ حاضر ارز زیادی در اختیار مردم و در خانه‌های آنهاست. حال وقتی دولت نتواند ارز مورد نیاز را تامین کند اینها دو مرتبه به بازار می‌آید و با نرخ بالاتری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بنابراین برای واقعی کردن نرخ ارز ما نخست باید زیرساخت‌ها و زمینه‌های لازم را فراهم کنیم و ارز مورد نیاز تهیه شود تا بتوانیم نرخ واقعی را به‌دست آوریم.

موسوی لارگانی با بیان اینکه نرخ ارز چندگانه در کشور موجب تنزل سرمایه‌گذاری در کشور و شکست جدی سرمایه‌گذاران خواهد شد، اظهار داشت: دولت باید با دقت بیشتری به این مسئله توجه کند، چرا که هنوز تحریم‌های ایران سرجای خودش است.

برچسب‌ها:

نظر شما