شناسهٔ خبر: 32393721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ماموریت و برنامه‌های " هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها"

محمود نیلی احمدآبادی با بیان اینکه گزارش ملی سیلاب در یک کار 4 مرحله ای تهیه می شود؛ افزایش تاب آوری کشور را مهمترین انگیزه تهیه ی این گزارش اعلام کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  محمود نیلی احمدآبادی در گفتگو با 18:30 با اشاره به ماموریت ویژه رئیس جمهور به وی و جامعه علمی کشور گفت: برای تهیه گزارش جامع علت سیلاب های اخیر از یک هیئت با 15 کارگروه استفاده می شود.
او از تشکیل نخستین جلسه این هیئت در چهارشنبه گذشته گفت و افزود: با بررسی اولیه در نخستین جلسه این هیئت تصمیم گرفته شد از نظرات متخصصین و صاحب نظران و دانشگاههای مختلف استفاده شود.
 رئیس هیئت ویژه "گزارش ملی سیلاب‌ها" گفت: مدیریت ریسک و بیمه، کشاورزی، زیرساخت ها، منابع طبیعی از جمله مسائلی است که باید قبل و بعد یک "بحران" باید در نظر گرفت.
 
رئیس دانشگاه تهران افزود: نباید بازسازی بعد از هر بحران را در یک فضای هیجانی انجام داد بلکه در یک شرایط بهتر باید اقدامات لازم برای مدیریت بحران های احتمالی بعدی را انجام داد.
محمود نیلی احمدآبادی گفت: با دستکاری ها در طبیعت دچار خسارتها می شویم.
احمدی آبادی گفت: به کمک ظرفیت علمی دانشگاهها باید معماری و شهرسازی کشور را باز طراحی کرد تا در مواقع سیل گرفتار و غافلگیر نشویم.
 
رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با اشاره به گزارش میزان خسارت ها که قرار است تا 6 ماه دیگر آماده شود افزود: امیدواریم پس از تهیه این گزارش، نتیجه آن زیر بنای پایان نامه ها و تحقیقات علمی قرار گیرد.
 
او با بیان اینکه در یک کار 4 مرحله ای از تمام ظرفیت ها و اطلاعات صوتی و تصویری و مطالعات میدانی در این گزارش استفاده می شود گفت: با درس هایی که از رخدادهای طبیعی گرفته می شود باید به درستی آسیب شناسی شود.
 
او گزارش ملی را متکی به اطلاعات علمی اعلام کرد و گفت : در پایان "گزارش ملی سیلاب ها" باید چگونگی کنترل و هدایت بهتر آب های روان و سیلابی، چگونگی شهرسازی، ذخیره سازی آب ها و برخی دیگر درس هایی مشخص و در نهایت به نتیجه درست و راهبردهایی منجر شود.
رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها از اولویت زمانی گفت و افزود: روابط دقیق، آسیب شناسی، آموزه ها و راهبردها اولویت این هیئت در تهیه گزارش ملی سیلاب‌ها است.

او افزود: اگر دانش علمی را در 4 مرحله تحقیق این گزارش نظر بگیریم در سطوح مختلف برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه استفاده خواهد شد.
نیلی احمدآبادی با بیان اینکه اینگونه رخ دادهای طبیعی در همه دنیا اتفاق می افتد افزود: در ارتقای محتوای این گزارش از تجربیات سایر کشورها در کنار تحقیقات میدانی و تجربه های علمی استفاده می شود.
 
او افزود: تا دوشنبه هفته آینده اعضای کارگروهها مشخص می شود.
وی از تشکیل دبیرخانه ای برای جمع آوری اطلاعات و تشکیل نفرات کارگروههای مختلف خبر داد.
رئیس دانشگاه تهران به جمع آوری اطلاعات از طریق سایت دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: افراد مطلع و کارشناسان می توانند از طریق این پنجره روی سایت دانشگاه تهران می توانند به کمک این هیئت بیایند.
 
 محمود نیلی احمدآبادی افزود: افزایش تاب آوری کشور مهمترین انگیزه ای این کارگروه است.
 
او افزود: اگر ریشه این اتفاقات و حوادث در این گزارش مشخص شود می توانیم به بساری از سوالات مختلف پاسخ دهیم.
 رئیس هیئت ویژه "گزارش ملی سیلاب‌ها" با بیان اینکه پیش بینی های مختلف از جمله هواشناسی باید به کمک ابزارهای و مدل های پیشرفته بیان شود، افزود: با تمام این اوصاف پیش بینی ها هیچگاه قطعی نخواهد بود اما می توان ضریب اطمینان آنرا بالا برد.
 
رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: پس فردا دوشنبه(2 اردیبهشت98) اعضای این هیئت و کارگروهها مشخص می شود.

نظر شما