شناسهٔ خبر: 32393524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری مراسم های احیای شب نیمه شعبان در قم

مراسم معنوی إحیای شب نیمه شعبان در جای جای استان قم و باشکوه تر از دیگر نقاط کشور برگزار می شود؛ چراکه بر اساس روایت امام صادق (ع)، احیای این شب پس از شب قدر، برترین شب زنده داری هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سالیانی است که فرهنگسازی برای برگزاری مراسم احیا در شب نیمه شعبان رنگ و بویی دیگر دارد و همین امر سبب شده تا مراسم‌های متعددی در جای جای ایران و جهان برای پاسداشت این شب نورانی برگزار شود.

این امر به ویژه با تأکید مراجع معظم تقلید قم همراه شده و آیات عظام، مؤمنان را به إحیای این شب فرا می‌خوانند و از آنان می‌خواهند تا این مراسم را با سه هدف مهم یعنی دعا و مناجات برای تعجیل در ظهور حضرت حجت ابن الحسن (ع)، تجدید بیعت با آن امام معصوم (ع) و همچنین کسب آمادگی بیشتر برای ورود به ماه ضیافت الهی دنبال کنند.

بر این اساس، استان و شهر مقدس قم، در پیشاپیش برنامه ریزی‌ها برای پاسداشت این شب قرار دارد و مجاوران حضرت کریمه اهل بیت (س) این افتخار را دارند تا از دیگر مؤمنان داخل و خارج از کشور نیز در این مراسم‌ها پذیرایی کنند.

اما آستان مقدس فاطمی (س) در قم یکی از مکان‌هایی است که شب زنده داران در آن، این شب مقدس را به صبح می‌رسانند مراسمی که در کنار سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی و مناجات خوانی جواد برزگر، شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع قرآنی هم خواهد بود و از ساعت یک بامداد روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

مراسم دیگر احیای شب نیمه شعبان در استان قم در میعادگاه عاشقان حضرت بقیت الله الاعظم (عج) یعنی مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود که با برنامه‌های مختلف مذهبی از جمله سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، مداحی عباس حیدرزاده، دعای کمیل مهدی رسولی، مناجات خوانی مهدی سلحشور و همچنین سَحَرخوانی استاد شاغلانی همراه است و به نماز جماعت صبح و خواندن دعای عهد منتظران منتهی می‌شود.

برنامه احیای شب سالروز میلاد حضرت حجت بن الحسن (ع) در مسجد مقدس جمکران همچنین شاهد برنامه‌های متنوع دیگری مانند نورافشانی، اجرای گروه سرود فرزندان شهدای مدافع حرم فاطمیون، شب شعر انتظار، قرائت زیارت امام حسین (ع) و زیارت آل یاسین (ع) و اجرای برنامه توسط گروه‌های همخوانی میعاد و معراج هم خواهد بود.

مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) در قم نیز در این شب میزبان شب زنده داران خواهد بود. این مراسم از آغازین دقایق بامداد روز یکشنبه، پانزدهم شعبان المعظم شروع می‌شود و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری همراه است.

قرائت مناجات شعبانیه توسط حجت الاسلام والمسلمین شهیدی، قرائت دعای کمیل توسط مهدی سلحشور و بیان احکام توسط حجت الاسلام علایی نژاد از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

و اما شهر قنوات قم نیز ازاحیای این شب نورانی غافل نیست؛ آن جا که مردم این شهر در مسجد صاحب الزمان (عج) خیابان حضرت ولی عصر (عج) و از ساعت 24 شنبه شب، گردهم می‌آیند تا با سخنرانی حجت الاسلام صادقیان و مداحی مهدی سعادتی به مناجات و راز و نیاز بپردازند.

مصلای قدس قم نیز در این شب مقدس، برنامه خواهد داشت؛ برنامه ای که به صورت خانوادگی و از ساعت 23 آغاز می‌شود و حجت الاسلام والمسلمین ناصری، سخنران آن است.

برنامه دیگر احیای شب نیمه شعبان در قم، در مسجد فاطمیه واقع در میدان فاطمیه منطقه سالاریه برگزار می‌شود؛ مراسمی که با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ربانی از ساعت 23 شنبه آغاز می‌شود و تا ساعت 2 بامداد یکشنبه ادامه پیدا می‌کند.

قرارگاه فرهنگی مسجد امام صادق (ع) در منطقه فرهنگیان 2 قم هم برنامه ای را برای احیای شب نیمه شعبان تدارک دیده است که از ساعت 24 شروع  می‌شود و با سخنرانی حجت الاسلام ظهیری، شعرخوانی محمد خدایاری و همچنین مناجات خوانی جواد برزگر همراه است.

دیگر برنامه این شب نیز در کوچه شماره 25 بلوار 15 خرداد قم و در مسجد امام حسن مجتبی (ع) دایر و پذیرای مردم شب زنده دار در این منطقه خواهد بود.

این چنین است که این شب نورانی در استان و شهر قم با برنامه‌های مختلف معنوی همراه است تا توصیه ماندگار رهبر معظم انقلاب برای با خدا حرف زدن و طراوت بخشیدن به جان‌ها در این شب تحقق یابد؛ آن جا که می‌فرمایند:

«نیمه‌ شعبان، میلاد مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا ‌فداه) است.

شب و روز واقعاً مبارکی است به برکت این میلاد مقدّس.

علاوه‌ بر این، خود شب نیمه شعبان، یک شب بسیار باعظمت است.

بعضی گفته ‌اند شب قدر است.

یادتان نگه دارید شب نیمه‌ ماه شعبان را و با دعا، با توسّل، با ذکر، با یاد خدا طراوت ببخشید به جان خودتان.

خواسته‌‌هایتان را با خدای متعال در میان بگذارید و با خدا حرف بزنید».

انتهای پیام/2258*30

نظر شما