شناسهٔ خبر: 32393429 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نشانه‌هاي هشدار دهنده تومور مغزي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - در اين مطلب شما را با نشانه‌هاي هشدار دهنده تومور مغزي آشنا خواهيم کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران، علائم سرطان مغز بي نهايت شبيه ساير بيماري‌هاي معمولي هستند، از سر درد‌ها گرفته تا افسردگي. در اين مطلب به شما مي‌گوييم چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنيد.
سرطان مغز: يک تشخيص واهمه برانگيز
خوشبختانه سرطان مغز کمتر از يک درصد افراد را دچار خود مي‌کند و متاسفانه تومور‌هاي مغزي اغلب علائم بسيار کمي دارند. اين علائم خود را به صورت بيماري‌هاي عادي روزمره مانند سر درد و احساس خستگي بروز مي‌دهند.
سردرد‌هاي مداوم
حتي براي پزشکان نيز سخت است که تفاوت ميان سر درد‌هاي ناشي از تومور مغزي و سر درد‌هاي ناشي از هر علت ديگري را تشخيص دهند.
بهترين معيار، يک سر درد جديد است که هر روز سراغ‌تان مي‌آيد و انگار هيچ وقت دست از سرتان بر نمي‌دارد.
اين سر درد‌ها معمولا به مرور زمان بدتر مي‌شوند و اغلب زماني شروع مي‌شوند که صبح از خواب بيدار مي‌شويد، زيرا وقتي براي مدت طولاني دراز مي‌کشيد، فشار درون جمجمه‌اي بيشتر مي‌شود.
سر درد ناشي از تومور مغزي، سايز تومور هر چه که بايد و با هر سرعتي رشد کند، مي‌تواند گوناگون باشد.
يک تومور کوچک با رشد سريع مي‌تواند به همان شدت سر درد ايجاد کند که يک تومور بزرگ با رشد کم ايجاد سر درد مي‌کند.
هيچ نوع سر درد بخصوصي وجود ندارد که بتواند نشان دهد فرد تومور مغزي دارد. همانطور که گفتيم معيار، سر درد‌هايي هستند که تازگي‌ها به وجود آمده‌اند، مداومند و با هيچ درمان و دارويي برطرف نمي‌شوند.
از دست دادن نامحسوس مقداري از بينايي
بيماراني که اين علامت از تومور مغزي را دارند ممکن است اصلا نسبت به آن آگاه نباشند، چه برسد به اينکه آن را به تومور مغزي مربوط بدانند.
آنها حتي ممکن است متوجه نشوند کيفيت بينايي‌شان تغيير کرده تا زماني که به دليل افت بينايي از سمت چشم مورد نظر مدام به اشياء برخورد مي‌کنند.
اين علامت خاص تومور مغزي که ديد جنبي را تحت تاثير قرار مي‌دهد، همي آنوپي باي تمپورال ناميده مي‌شود.
اين علامت معمولا در تومور‌هاي غده هيپوفيز ديده مي‌شود که به تقاطع اعصاب بينايي و يا بخشي از مسير بينايي فشار وارد مي‌کنند.
احساس ضعف و بي‌انرژي بودن
قشر حرکتي مغز، شروع کننده و کنترل کننده‌ي حرکت عضله در تمام بدن است. قشر راست حرکتي، سمت چپ بدن را کنترل مي‌کند و قشر چپ حرکتي، سمت راست بدن را تحت کنترل دارد.
اگر هر جايي در اين قسمت، توموري وجود داشته باشد، اين سيگنال‌ها کاملا مختل شده و در نتيجه عملکرد بدن نيز به هم مي‌ريزد.
اگر تومور مغزي داشته باشيد ممکن است در پاهاي‌تان احساس درد کنيد، اما پاي چپ يا پاي راست‌تان ممکن است جوري که از آن استفاده مي‌کنيد واکنش نشان ندهد يا اصلا عملکردي نداشته باشد. پا‌هاي ضعيف مي‌توانند به معني کمبود ويتامين D نيز باشند.
مشکل در اداي کلمات
يکي ديگر از علامت‌هاي متداول تومور مغزي، تکلم ناقص يا لکنت زبان است. مشکلات زباني مانند لکنت، مشکل داشتن در نان بردن اشياء يا مشکل در فهم آنچه ديگران مي‌گويند از علائم اصلي تومور در لوب پيشاني يا لوب گيجگاهي‌اند.
اين دو ناحيه از مغز مربوط به عملکرد حرکتي تکلم و درک زبان‌اند. در مغز دو مرکز تکلم وجود دارد که در سمت چپ قرار دارند.
ناحيه ورنيکه که به ما اجازه مي‌دهد حرف‌ها را درک کنيم و بفهميم و ناحيه‌ي بروکا که عضلات مسئول در توليد صدا را فعال مي‌کند. اگر تومور در اين قسمت از مغز وجود داشته باشد، معمولا هر دو توانايي مختل مي‌شوند.
نوسانات احساسي و رفتار‌هاي خطرناک
افراد دچار تومور‌هاي مغزي ممکن است دچار افسردگي، اضطراب و خشم شوند، حتي اگر اين نوع احساسات و هيجانات را آنگونه که معمول است بروز ندهند. اين حالت مربوط به تحريک يا فشار قسمت‌هايي از لوب پيشاني توسط تومور مي‌شود که مسئول بسياري از رفتار‌هاي شخصيتي ما مي‌باشد.
همچنين ممکن است فرد بيمار دچار تغييراتي در رفتار شود مثلا بيشتر و زودتر عصباني يا آشفته شدن، دست زدن به رفتار‌هاي خطرناک و يا از دست دادن احساس شرم و خجالت.
يک تومور بزرگ در لوب پيشاني که به آهستگي رشد مي‌کند حتي مي‌تواند شخصيت و توانايي قضاوت را تغيير دهد تا حدي که با رفتار‌هاي جنايي يا مشکلات رواني اشتباه گرفته شود.
از دست دادن شنوايي يا صداي زنگ در گوش
لوب گيجگاهي که در انتهاي بخش مياني قشر پشت شقيقه‌ها واقع شده، مسئول پردازش توانايي شنيداري شما و همچنين توانايي درک و فهم زبان و مکالمه‌ شماست.
اگر از ناحيه‌ يک گوش شنوايي خود را از دست داده‌ايد يا مدام صداي زنگ در گوش‌تان مي‌شنويد بايد به پزشک مراجعه کنيد.
ناباروري
مغز تقريبا همه چيز را در بدن ما کنترل مي‌کند که شامل توانايي ما در توليد هورمون‌ها نيز مي‌شود. مغز اين کار را با کمک رابطي به نام غده هيپوفيز انجام مي‌دهد.
تومور‌هايي که اين غده را تحت تاثير قرار مي‌دهند مي‌توانند مقدار زيادي هورمون ترشح کنند يا جلوي عملکرد نرمال آن را بگيرند.
به همين دليل است که بسياري از زناني که دچار تومور مغزي هستند نمي‌توانند باردار شوند يا بعد از زايمان، شيردهي داشته باشند.
از دست دادن تعادل
يکي از بسيار عملکرد‌هاي ساقه‌ي مغز، نقشي است که در عملکرد حرکتي دارد. اگر ديديد اخيرا راه رفتن براي‌تان مشکل شده، مخصوصا در تاريکي و بدن‌تان تمايل به افتادن از يک سو دارد، اين مي‌تواند يکي از علامت‌هاي تومور مغزي باشد که در مخچه قرار گرفته. مخچه بخشي از مغز است که مسئول تعادل و هماهنگي بدن است.

نظر شما