شناسهٔ خبر: 32393371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عملیات مشترک چند قاره ای برای بررسی عملکرد بوئینگ

تهران - ایرنا - مقام های سازمان های هوانوردی هشت کشور ،اتحادیه اروپا و گروهی از نهادهای آمریکایی در پی بروز حوادث متعدد و کشته شدن افراد گواهینامه سیستم کنترل پرواز خودکار بوئینگ 737 مکس را بررسی می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه تارنمای خبری نشریه هیل، اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد که مقام های شرکت های هوانوردی استرالیا، برزیل، کانادا، چین، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، امارات عربی متحده و اتحادیه اروپا به عملیات گروهی تحت هدایت آمریکا موسوم JATR برای بررسی این مساله ملحق می شوند.
این گروه که پیشتر در ماه جاری تشکیل شد، متشکل از کارشناسان اداره هوانوردی فدرال آمریکا، ناسا و دیگر سازمان های بین المللی هوانوردی است.
این گروه ابعاد سیستم کنترل پرواز خودکار هواپیمای بوئینگ 737 مکس شامل طرح آن و فعل و انفعالات خلبان ها را مورد بررسی قرار می دهد تا از سازگاری این سیستم با مقررات هوایی اطمینان یابد و اصلاحات ضروری را شناسایی کند.
گروه JATR عملیات خود را از روز 29 آوریل (9 اردیبهشت ماه) آغاز می کند و انتظار می رود که این عملیات 90 روز ادامه یابد.
شرکت بوئینگ به تازگی اذعان کرد اطلاعات اشتباهی که سیستم تقویت ویژگی های مانوری هواپیماهای این شرکت را فعال کرده بود موجب وقوع سوانح مرگبار برای هواپیماهای این شرکت شده است.
بوئینگ 737 مکس شرکت هواپیمایی اتیوپی که 19 اسفند ماه از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود،دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد و همه 157 سرنشین آن کشته شدند.
همچنین این مدل از هواپیمای بوئینگ نیز اکتبر گذشته در اندونزی سقوط کرد و همه 189 سرنشین آن جان باختند.
شرکت های هواپیمایی مکزیک، چین، اندونزی، اتیوپی، جزایر کایمن، سنگاپور و خطوط هوایی آرژانتین و آفریقای جنوبی این مدل از هواپیماهای مسافربری بوئینگ را تا زمان نهایی شدن تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس ممنوع اعلام کردند.
دولت آمریکا نیز پروازهای بوئینگ 737 مکس را به طور موقت ممنوع کرد.
در همین حال، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 شامگاه چهارشنبه پیش از برخاستن از باند فرودگاهی در مسکو دچار آتش سوزی شد، اما قبل از بروز سانحه متوقف و تمامی مسافران آن تخلیه شدند.
هواپیما به شرکت روسی «یوت ایر» تعلق داشت و پس از آنکه یکی از مسافران آتش سوزی را به خدمه اعلام کرد، هواپیما از حرکت باز ایستاد.
شبس*اروپام**9109**1917

نظر شما