شناسهٔ خبر: 32393350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تلافی جویی پاکستان از ایران

پس از آن که ایران، پاکستان را به پناه دادن تروریست های حمله خاش متهم کرد، حالا پاکستان مدعی است که تروریست های حادثه روز ۵ شنبه در این کشور از ایران به آن جا رفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، چندی پیش تروریست هایی که از مرز مشترک ایران و پاکستان به استان سیستان و بلوچستان وارد شده بودند با حمله به یک اتوبوس سپاه پاسداران تعداد زیادی از سربازان سپاه را شهید کردند.

 

ایران در واکنش به این اقدام از پاکستان خواست تا برخورد با تروریست ها را جدی تر انجام دهد و این کشور را متهم به پناه دادن به تروریست ها کرد.

 

در عین حال که نخست وزیر پاکستان این مساله را پذیرفت و از ایده های جدید برای امنیت بیشتر مرزهای مشترک با ایران خبر داد، گویی اسلام آباد این اتهام ایران را کینه کرده است.

 

حالا که اقدام تروریستی در پاکستان انجام شده، اسلام آباد ایران را متهم به پناه دادن به این تروریست ها کرده است.

 

در این رابطه، «شاه‌محمود‌قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با شرکت در کنفرانس خبری در اسلام‌آباد درباره عملیات اخیر گروهک تروریستی موسوم به ارتش آزادی‌بخش بلوچستان علیه نظامیان این کشور گفت: تروریست‌های بلوچ که نیروهای ارتش را در بلوچستان ترور کردند تمام این افراد را شناسایی کامل کرده پس از آنکه معلوم شد ارتشی هستند به قتل رساندند.

 

وی با بیان اینکه در بین کشته شدگان 10 نفر عضو نیروی دریایی و 3 نفر عضو نیروی هوایی و یک سرباز محافظ بود، افزود: تمام افراد در جاده مکران توسط شبه‌نظامیان بلوچ غافلگیر شده و کشته شده‌اند.

 

طبق ترجمه فارس، وزیر خارجه پاکستان بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرک مدعی شد این افراد از ایران وارد این ایالت شده بودند.

 

به ادعای وی، جدایی‌طلبان بلوچ که داخل خاک ایران هستند مسئولیت این عملیات تروریستی را پذیرفته و قبل از این تهران را از مخفی‌گاه این تروریست‌ها آگاه کرده‌ایم.

 

وی افزود: امیدواریم ایران با اقدام فوری علیه مخفی‌گاه و مقر آموزش تروریست‌ها اعتماد پاکستان را جلب کند.

 

قریشی اظهار داشت: جدایی‌طلبان بلوچ که مسئولیت این عملیات تروریستی را پذیرفته در کشورهای همسایه فعال است بنابراین انتظار داریم افغانستان نیز در این زمینه وارد عمل شود.

 

وی افزود: جوخه‌های ارتش پاکستان در منطقه مرزی تربت نزدیک مرز ایران مستقر خواهند شد تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند.

 

قریشی در ادامه گفت: تمام مدارک این عملیات تروریستی بعد از تأیید شدن به مقامات ایرانی تحویل داده شده است.

 

وی افزود: مقامات ایرانی با بیان این مطلب که حمله تروریستی در پاکستان به معنای حمله به ایران است قول همکاری داده‌ و از این بابت قدردانی می‌کنم.

 

وزیر خارجه پاکستان از حصارکشی مرز مشترک با ایران به طول 950 کیلومتر خبر داد که بعد از سفر عمران‌خان نخست وزیر این کشور به تهران نهایی می‌شود.

 

وی افزود: تروریست‌ها موجب رخنه در روابط پاکستان و ایران می‌شوند و یکی از علت‌های به ثمر نرسیدن خط لوله صلح، وجود تروریست‌ها و همچنین تحریم‌های بین المللی می‌باشد.

 

قریشی تأکید کرد: همه می‌دانند که چه کسانی از تروریست‌های پشتیبانی می‌کنند اما آن‌ها موفق نخواهند شد و «عمران‌خان» طبق برنامه از پیش اعلام شده به ایران سفر می‌کند.

 

این اظهارات وزیر خارجه پاکستان در حالی بیان می شود که پاکستان از سوی هند نیز به پناه دادن به تروریست ها و انفعال در مبارزه با آن ها متهم است. البته اتهامی که از سوی هند به پاکستان وارد می شود جدی تر است و موجب اختلافات شدیدی میان اسلام آباد و دهلی نو شده./

نظر شما