شناسهٔ خبر: 32393297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

410 میلیارد ریال برای احداث راه آهن میاندوآب - سقز مصوب شد

سنندج - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای احداث راه آهن میاندوآب - سقز 410 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که امیدواریم با تخصیص آن، این طرح اجرایی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن بیگلری روز شنبه در جمع اعضای شوراهای روستا و دهیاران شهرستان سقز اظهار داشت: تلاش می کنیم با تخصیص این اعتبار، شاهد اجرایی شدن این طرح و بدنبال آن توسعه هر چه بیشتر سقز باشیم.
وی با بیان اینکه میانگین برخورداری سقز از راه آسفالت روستایی در چند سال اخیر از 25 درصد به 40 درصد افزایش یافته است، افزود: برنامه ریزی برای آسفالت 304 کیلومتر جاده روستایی این میانگین را ارتقا می دهد.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی و گلایه مردم روستاهای سقز نسبت به واگذاری معادن و عدم بهره مندی منطقه از آن، یادآور شد: صندوق فولاد بازنشستگی کشور برای سرمایه گذاری در معادن سقز دعوت شد ولی تاکنون نتیجه ای مطلوب از آن حاصل نشده است.
بیگلری خواستار تلاش دولت برای تحقق شعار سال، بهره مندی زمین های کشاورزی از آبیاری بارانی، نهایی شدن بهره مندی زمین های پایاب سد چراغ ویس از آب این منبع آبی و در اختیار قرار دادن نهاده های کشاورزی با تسهیلات ارزان به کشاورزان منطقه شد.

** رونق تولید نیازمند بهره مندی از ظرفیت های موجود است
فرماندار سقز نیز در این گردهمایی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی، دامپروری و گردشگری برای رونق تولید باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
کامیل کریمیان اضافه کرد: خارج شدن آمریکا از توافق بین المللی برجام و تحریم های اقتصادی نشان از آغاز یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان دارد و بخشی از توان دولت در حوزه های مختلف سال گذشته صرف این امور شده است.
وی با بیان اینکه دشمن درصدد حاکم کردن تورم و رکود فراگیر در کشور است، افزود: بالا رفتن هزینه اجرایی طرح های عمرانی از مهمترین مشکلات حوزه اجرا است.
فرماندار سقز راه و زیرساخت ها را بستر توسعه اقتصادی دانست و گفت: توسعه این شهرستان با تکمیل پروژه های زیربنایی از جمله فرودگاه و راه آهن میاندوآب - سقز، چهار بانده شدن راه های مواصلاتی بین شهری، توسعه بیمارستان و مراکز بهداشتی، بازگشایی مرز سیف و اجرایی شدن و تکمیل پروژه سد چراغ ویس سرعت پیدا می کند.

** سیل 518 میلیون تومان به کشاورزی کردستان خسارت زد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز با اشاره به خسارت های بارندگی یک ماه اخیر در استان گفت: بارش هاس سیل آسای اخیر پنج هزار و 180 میلیون ریال به حوزه کشاورزی کردستان خسارت وارد کرده است.
خالد جعفری با بیان اینکه کشاورزان نسبت به افزایش سرمایه در صندوق توسعه بخش کشاورزی اقدام کنند، افزود: توسعه باغات دیم، افزایش تولید گوشت قرمز، تبدیل 100 هزار هکتار از زمین های دیم به آبی، برنامه تامین آب برای آبیاری زمین های کشاورزی سدها از جمله برنامه های مدون شده در سند توسعه کشاورزی کردستان است.
وی تاکید کرد: صندوق توسعه بخش کشاورزی سقز به عنوان تنها صندوق استان، منبع بسیار خوبی برای پرداخت تسهیلات به روستاییان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در حوزه اشتغال پایدار روستایی برای دامداری و زنبورداری بدون سقف اعتبار پرداخت شده تا آنان بتوانند حرفه خود را توسعه و به بهره برداری بهتری دست یابند.
جعفری با بیان اینکه روند واگذاری مجوزها سرعت می گیرد، افزود: تجدید منابع آبزیان بدون همکاری صیادان محقق نخواهد شد و با آنها در این باره مشورت می کنیم.
وی اضافه کرد: رفع تداخل زمین های کشاورزی 13 پلاک (روستا) در سقز تاکنون مصوب شده که سند 11 پلاک آن در اداره ثبت اسناد و املاک کشور اصلاح شده است.

** آب مورد نیاز 64 روستای سقز از سد چراغ ویس تامین می شود
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان نیز گفت: تامین آب پایدار و مطمئن برای روستاهای شهرستان سقز در حال برنامه ریزی است.
صدیق محمدزاده با اشاره به اینکه آب شرب و کشاورزی مورد نیاز 64 روستای سقز از محل سد چراغ ویس تامین خواهد شد، افزود: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها، تهدیدی جدی برای منابع آبی روستاها است.
وی ضمن تقدیر از مشارکت روستاییان سقزی در آماده سازی بسترها برای آبرسانی به روستاها اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی برای اجرای طرح های فاضلاب، ردیف اعتباری ندارد.

** 57 روستای شهرستان سقز دارای اینترنت پرسرعت هستند
مدیر مخابرات منطقه کردستان نیز با اشاره به اینکه 57 روستای شهرستان سقز دارای اینترنت پر سرعت است، افزود: بسترسازی برای هوشمند سازی ساختمان ها از برنامه های جدید مخابرات است.
آزاد حکمت با بیان اینکه شعار مخابرات کردستان، افق مخابرات در کلاس جهانی است، یادآور شد: سقز از جدیدترین تکنولوژی های مخابراتی برخوردار است.
روسای شوراهای بخش های چهارگانه شهرستان سقز هم بر افزایش صدور پروانه چرای دام، تعیین قیمت شن و ماسه، تقویت آنتن دهی مخابرات و برخوردار کردن مردم روستاها از شبکه اینترنت و بازنگری و اجرای طرح های هادی تاکید کردند.
امهال وام های کشاورزی و استفاده از بانوان به عنوان بهورز، توزیع کالاهای تنظیم بازار در روستاها، برقراری بیمه 21 روزه برای دهیاران و آسفالت کردن جاده ها از دیگر درخواست های شوراهای این شهرستان بود.
به گزارش ایرنا، گردهمایی شوراها و دهیاران شهرستان سقز با محوریت رونق تولید و بررسی مشکلات روستاها و با حضور نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار سقز و جمعی از مدیران کل ادارات و معاونان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.
شهرستان سقز در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7345/9102

نظر شما