شناسهٔ خبر: 32393279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۳۰۰۰ گیلانی قالیبافی می‌کنند

R7877/P/S6,71/CT11 / R7877/P1361/S6,71/CT11

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: ۱۳ هزار و ۳۹۶ نفر در گیلان در قالب ۲۱ کارگاه به شکل متمرکز و ۳۷ کارگاه به شکل غیرمتمرکز به حرفه قالیبافی مشغول هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، فرهاد دلق‌پوش امروز در  دومین نشست کارگروه فرش دستباف استان گیلان در رشت  اظهار داشت: حدود 9 هزار و 2 نفر از بافندگان و شاغلان حرفه قالبیابفی هم به تأمین اجتماعی معرفی شدند که 6 هزار نفر بیمه شدند اما پذیرش مابقی آنان در سامانه تأمین اجتماعی متوقف شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، حمایت همه‌جانبه از شاغلان به خصوص در بحث بیمه‌ و اعطای تسهیلات به آنان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: امروز 13 هزار و 396 نفر در استان گیلان، قالیباف هستند که در قالب 21 کارگاه به شکل متمرکز و 37 کارگاه هم به شکل غیرمتمرکز در حال فعالیت هستند.

دلق‌پوش با بیان اینکه تا امروز میزان تولید فرش و تابلو فرش دستباف گیلان حدود 51 هزار متر مربع بوده است خاطرنشان کرد: در این راستا شهرستان‌های سیاهکل، صومعه‌سرا و بخش سنگر در استان گیلان به نوعی قطب تولید فرش و تابلو فرش هستند.

وی طرح‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حرفه قالیبافی را  مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در این مسیر همواره تلاش شده تا با استفاده از اقدامات و طرح‌های جدیدتر همانند گل سوسن، چلچراغ، رشتی‌دوزی و طرح گل انار، زمینه دستیابی به بازار فرش بهتر و بیشتر فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به سابقه این استان در بخش نوغانداری و تولید نخ ابریشم گفت: گیلان در بخش نوغانداری و تولید نخ ابریشم با سابقه بوده و در بخش فرش هم با اتخاذ راهکارهای حمایتی مناسب در کارگروه فرش این استان، موجب رسیدن فرش‌های گیلان به برند و جایگاه مطلوب می‌شود.

دلق‌پوش خاطرنشان کرد: در حاشیه سفر اخیر رئیس جمهور به گیلان، تفاهم‌نامه‌ای جهت توسعه و ترویج فرش دستباف گیلان به امضا رسید که برای اجرایی و عملیاتی کردن موضوع تفاهم‌نامه نیاز به تشکیل کمیته‌ای ذیل کارگروه فرش گیلان است که به صورت ویژه و تخصصی این موضوع بررسی شود.

وی با اشاره به موضوع پرداخت تسهیلات کم‌بهره و بازارسازی در راستای راهکارهای حمایتی از بخش فرش گیلان گفت: در این راستا اختصاص حداقل یکصد دار قالی ارگونومیک به کارگاه‌های قالبیافی، برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش و تأمین اعتبار جهت برگزاری جشنواره گره زرین در استان موجب ارتقاء جایگاه فرش گیلان می‌شود.

به گزارش تسنیم، استاندار گیلان، رئیس مرکز ملی فرش ایران و معادن اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز در این نشست کارگروه فرش دستباف گیلان حضور داشتند و قبل از جلسه، رئیس مرکز ملی فرش طی دیدار با استاندار گیلان به تبادل نظر در مورد اهداف و محورهای کارگروه پرداخت.

انتهای پیام/ن

نظر شما