شناسهٔ خبر: 32393259 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور ایران، عراق، عربستان، کویت، ترکیه، اردن، سوریه؛

سوری بودن جولان مورد تاکید نشست بین المجالس بغداد

بغداد – ایرنا – مخالفت با اقدام یکجانبه رئیس جمهوری آمریکا در تایید حاکمیت جعلی رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه، به رژیم صهیونیستی به طور برجسته ای در نشست بین المجالس همسایگان عراق در بغداد مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس پارلمان ملی سوریه روز شنبه در سخنرانی خود در نشست بین المجالس همسایگان عراق بطور مفصل به موضوع جولان و اقدام اسرائیل و آمریکا در اشغال و حمایت از اشغال آن اشاره کرد و رئیس پارلمان عراق که ریاست نشست را بر عهده داشت، به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: جولان سوری بوده، هست و خواهد بود و همه ما (اعضای جلسه) بر آن تاکید داریم، امری که اعضای جلسه نیز با کف زدن از آن حمایت کردند.
«حموده صباغ» رییس پارلمان سوریه در سخنانش گفته بود که جولان حتی از میزان آمریکایی بودن واشنگتن هم، سوری تر است.
وی اضافه کرد که جولان، سرزمین عربی سوریه است و ملت سوریه تا وقتی این آخرین وجب از سرزمین خود را آزاد نکند، آرام و قرار ندارد.
همچنین نماینده ایران در این اجلاس تنها هیاتی بود که از واژه «محکومیت» در مخالفت با تصمیم یکجانبه و غیر قانونی رییس جمهوری آمریکا در الحاق جولان سوریه به رژیم صهیونیستی استفاده کرد، هر چند بخش مهمی از سخنرانی رئیس مجلس سوریه نیز عملا در محکومیت این تصمیم غیرقانونی بود.
«علاء الدین بروجردی» رئیس هیات پارلمانی ایران که از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در این نشست شرکت کرده بوبد، طی سخنانی گفت که ایران تصمیم رییس جمهوری آمریکا در خصوص جولان را قویا محکوم و اعلام می کند که رژیم اشغالگر صهیونیستی حق حاکمیت بر هیچ یک از سرزمین های عربی و اسلامی را ندارد.
وی اضافه کرد که این تصمیم مداخله جویانه رییس جمهوری آمریکا نه تنها در ماهیت تعلق آن به خاک سوریه تغییری ایجاد نمی کند بلکه شکست سیاست های سازشکارانه و درستی راه مقاومت و ایستادگی در مقابل خوی تجاوزرانه و توسعه طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به اثبات می رساند.
برغم طرح جدی موضوع جولان اشغالی در نشست امروز اما به نظر می رسد بدلیل مخالفت برخی کشورهای شرکت کننده و نگرانی آنها از فشارهای آمریکا، این امر در بیانیه پایانی گنجانده نشد.
اجلاس یکروزه بین المجالس کشورهای همجوار عراق امروز شنبه با حضور روسای پارلمان های شش کشور و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.
خاورم *4*353*380*

نظر شما