شناسهٔ خبر: 32393174 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

این عکسها را نگهدارید!

ما عادت داریم که عکس های خانوادگی را برای حفظ خاطرات شیرین و لذتبخش خود حفظ کنیم و هر وقت رویدادهای سخت یا حوادث تلخ آرامش شیرین خانواده را بر هم می زند به سراغ آلبوم عکسهای خانوادگی برویم.

صاحب‌خبر -

مرور عکسهای خاطره انگیز خانواده از تجربه های خوب و لحظات خوش باعث می شود که بهتر بتوانیم از گردنه سختی ها و مشکلات عبور کنیم و جایی برای جولان دادن افکار منفی باقی نگذاریم.
یکی از مهمترین کارکردهای عکسهای خانوادگی همین نگاهبانی حافظه جمعی خانواده و ترمیم آزردگی ها و ناراحتی های طبیعی زندگی مشترک است.
برخی از روان درمانگران با استفاده از آلبوم عروسی و عکسهای خانوادگی خاطرات زیبا را زنده می کنند و درست در موقعیتی که زن و شوهر به خاطر تمرکز بر خاطرات تلخ و ذهنیت های منفی باور کرده اند که راهی جز جدایی ندارند با مرور لحظه های شیرین به آنها کمک می کنند تا بر تجربه های خوش متمرکز شوند و خاطرات مثبت را به یاد بیاورند.
در عرصه اجتماعی نیز چنین است و همیشه لحظه هایی زیبا و خاطراتی دلنشین از تجربه های موفق همدلی و همراهی و ایثار و فداکاری هست که می تواند در سخت ترین شرایط و تلخ ترین تجربه ها به داد مردم برسد و با تأکید بر پیروزی ها و درخشش ها و موفقیت ها و شادی ها به آنان روحیه بدهد و به جای تسلیم و شکست آنان را مقاوم و پایدار سازد.  
حوادث طبیعی اخیر و بارش های پیاپی و جاری شدن سیل از سویی بسیار تلخ بود و مشکلات بسیاری به وجود آورد و زندگی بسیاری از هموطنان را نابود کرد و آنان را دچار آسیب ساخت.
اما از سوی دیگر در متن همین حوادث تلخ فرصت هایی برای شکل گرفتن تجربه هایی شیرین و لحظه هایی درخشان و خاطره ساز نهفته بود.
درست در زمانی که برخی عوامل زمینه ساز افسردگی عمومی و ناامیدی بودند و بسیاری از ما باور کرده بودیم که ارزشهای انسانی چون همدلی و ایثار و محبت رنگ باخته و کم رمق شده است ناگهان صحنه هایی در برابر چشمانمان قرار گرفت که حیرت انگیز و دلگرم کننده بود.  
این روزها همه ما عکسهایی از تلاش و فداکاری امدادگران و گروههای مردمی در مناطق سیل زده دیده ایم که می دانیم تازه فقط ذره ای از واقعیت و تنها پرتوی از خورشید حقیقت است.
از جانفشانی نیروهای بسیجی و طلبه تا ایستادگی جوانان با دست خالی در مقابل هجوم سیل ، از تلاش مردانی که پرچم را برمی افرازند تا همقدم شدن زیبای زن و مرد و ارتشی و بسیجی و روحانی و پاسدار با هم برای امدادرسانی، از خم شدن روحانی شیعه برای نجات روحانی سنی تا زانو زدن سرهنگ در زیر پاهای شهروندانی که باید سوار کامیون شوند.
این عکسهای زیبا و افتخارانگیز را جایی نگهدارید و گوشه ای حفظ کنید زیرا حافظه جمعی ملت تا سالها و نسلها بعد به این عکسها نیاز خواهد داشت.
هر لحظه که دشمن خواست با پراکندن بذر نفاق و کینه از این سرزمین محصول عداوت و اختلاف درو کند به سراغ این آلبوم خواهیم رفت و هر زمان که احساس کردیم تجربه های تلخ دارد ما را به ناامیدی و افسردگی دچار می کند این عکسها را تماشا خواهیم کرد. این عکسها را باید نگهداریم! 
* منتشر شده در روزنامه خراسان

نظر شما