شناسهٔ خبر: 32393106 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از 6 میلیون مترمکعب آب به آبخوان های کردستان برگشت

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: سال گذشته به واسطه مسدود کردن چاه های غیرمجاز در استان، 6،31 میلیون مترمکعب آب به نفع آبخوان ها ذخیره و برگشت داده شد.

صاحب‌خبر -

کامران خرم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال در مجموع 359 حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف این استان مسدود شد.
وی تعداد کل چاه های غیرمجاز آب در استان را هفت هزار حلقه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 13 هزار و 400 حلقه چاه آب دارای مجوز در استان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون پنج حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود شده است، یادآور شد: گشت های بازرسی این شرکت با تمام توان با متخلفان برخورد و نسبت به مسدود کردن چاه های غیرمجاز اقدام می کند.
خرم به نصب کنتورهای هوشمند برای ممانعت از برداشت اضافه آب از چاه های مجاز اشاره کرد و گفت: براساس الزام وزارت نیرو هیچ پروانه بهره برداری چاه آب صادر یا تمدید نمی شود مگر اینکه کنتور هوشمند روی آن نصب شده باشد.
به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی ‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود.
در حال حاضر در استان کردستان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در حال مطالعه است.
7355/9102

نظر شما