شناسهٔ خبر: 32393055 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ایرج راد:

سنگ یادبود محمد مطیع در قطعه هنرمندان نصب می‌شود

عضو شورای سیاست‌گذاری خانه تئاتر در مراسم یادبود محمد مطیع از نصب یادبود این هنرمند فقید در قطعه هنرمندان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیین یادبود زنده‌یاد محمد مطیع عصر امروز با حضور جمعی از هنرمندان و بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون و علاقه‌مندان به آن مرحوم در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

اجرای این مراسم بر عهده مسعود فروتن بود. پس از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، ایرج راد پشت تریبون آمد و گفت: هر گوشه از این سالن نمایش را که می‌بینم، به یاد محمد مطیع می‌افتم ما سال‌ها در کنار هم در این سالن کار کردیم. او در همه نقش‌هایی که ایفا می‌کرد در اوج و به‌یادماندنی بود و به‌یادماندنی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: نقش‌آفرینی محمد مطیع در همه نقش‌هایش ارزشمند بود، اما در نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» و «بنگاه تئاترال» واقعاً فوق‌العاده بود. او عاشق تئاتر بود و برای تئاتر احترام قائل بود. با خنده‌ها و شوخی‌هایش چه در صحنه و چه در زمان تمرین به همکارانش روحیه می‌داد. هرگز از کسی شکایت نکرد و اگر حرفی یا گلایه‌ای داشت به طرف مقابلش می‌گفت.

این بازیگر پیشکسوت افزود: خبر درگذشت محمد مطیع چند ساعت مانده به تحویل سال به ما رسید. سال نویی که با غم از دست دادن مطیع در دیار غربت آغاز شد. صبح روز اول عید، نوار یکی از نقش‌آفرینی‌هایش در تئاتر که مربوط به سال 1350 بود را دیدم. قصدم این بود که فقط قسمت‌هایی از بازی او را ببینم اما آن‌قدر خوب این نقش را اجرا کرده بود که تا آخر آن را دیدم. محمد مطیع در قلب همه ماست به خاطر اینکه عاشق تئاتر بود و برای نقشش وقت می‌گذاشت.

راد اظهار کرد: من و همکاران در خانه تئاتر و خانه سینما خیلی تلاش کردیم تا پیکر مطیع را به ایران بیاوریم. با خانواده‌اش هم صحبت کردم اما موافق نبودند و پیکرش دو هفته پیش در سوئد تشییع و به خاک سپرده شد. شنبه هفته گذشته هم مراسمی در سوئد با حضور هم‌وطنان و تعدادی از هنرمندان مقیم آن کشور به یاد محمد مطیع برگزار شد. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهش کردیم که سنگ یادبودی به یاد ایشان در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا نصب شود که گویا اشکالاتی پیش آمد. دو روز قبل با آقای محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران صحبتی شد و این قول داده شد که سنگی را به یاد محمد مطیع در بهشت‌زهرا نصب کنند تا با هر بار دیدن آن قدری دلمان آرام بگیرد.

در ادامه کلیپی پخش شد که شامل اظهارنظر برخی هنرمندان درباره محمد مطیع بود. علیرضا مجلل بازیگر مقیم سوئد که با ایفای نقش در سریال کوچک جنگلی برای مخاطبان ایرانی آشناست در این ویدئو با اشاره به اینکه محمد مطیع بازیگر توانا و هزارچهره و سرشناس اما تنها و فرسوده بود، گفت: وی غم زمانه را تاب نیاورد و از جهان ما درگذشت. غریبانه و در غربت به ودیعه، به زمین کهن‌سال سپرده شد. محمد مطیع به آسمان‌ها پر کشید اما با سابقه درخشان برای همیشه در آسمان سرزمین ما باقی خواهد ماند. با اندوه فراوان این ضایعه را به خانواده او و تمام ایرانیان هنردوست تسلیت می‌گویم.

در بخش دیگری از این کلیپ محمدعلی کشاورز نیز درباره این هنرمند فقید گفت: مطیع بازیگر خوب، بسیار نجیب، شریف و بااستعداد بود. به نظر من اشتباه بزرگ او این بود که این سرزمین را ترک کرد، درحالی‌که مشکل خاص و کوچک‌ترین حرکت سوءاخلاقی نداشت.

محمدرضا ورزی هم با اشاره به اینکه مطیع در سه سریال از ساخته‌های او ایفای نقش کرده است، گفت: افتخار این را داشتم که زنده‌یاد مطیع در سال 1387 بعد از 25 سال با سریال «عمارت فرنگی» بار دیگر به قاب تلویزیون بازگشت. اتفاق خیلی خوبی بود اما حیف که فاجعه درگذشت ایشان خیلی زود رخ داد.

علی دهکردی یکی دیگر از سخنرانان این آیین بود. وی گفت: ای کاش می‌شد آخرین وداع محمد مطیع هم مثل سایر هنرمندان و بازیگران فقید کشورمان در ایران صورت می‌گرفت، البته من به تصمیم و نظر خانواده ایشان احترام می‌گذارم، اما یک هنرمند تنها متعلق به خانواده بزرگ هنری و متعلق به مردم هم هستم. متأسفانه هنرمندان دیگری هم داریم که بسیار محبوب و خاطره‌ساز بودند، اما آن‌ها هم در قطعه هنرمندان نیستند. این که یک کتیبه و یا سنگ یادبودی که به نام آن‌ها ثبت شود پیشنهاد بسیار خوبی است تا مردم با دیدن نام این هنرمندان به یاد آن‌ها باشند.

رئیس انجمن بازیگران خانه سینما در ادامه افزود: بی‌تردید همان‌گونه که همه عزیزان اشاره کردند، محمد مطیع در شیوه بازیگری‌اش منحصربه‌فرد بود. باید فیلم‌ها و تئاترهای بیشتری باید بازی می‌کرد و ما جوان‌ترها باید از هنرش استفاده می‌کردیم، اما متأسفانه زود از میان ما رفت که شاید غم غربت یکی از دلایلش باشد.

در ادامه کلیپی از بازی‌های زنده‌یاد مطیع در تله‌تئاتر «شاهراه»، فیلم‌های سینمایی «تردید» و «آوار» و سریال‌های «کوچک جنگلی» و «سال‌های مشروطه» پخش شد.

زنده‌یاد محمد مطیع بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در آخرین ساعات سال 1397 در سن 75 سالگی در شهر گوتنبرگ سوئد درگذشت.

انتهای پیام/4072/4104/پ

نظر شما