شناسهٔ خبر: 32392624 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیدنی‌های آنتالیا در تور آنتالیا

30054

آنتالیا از شهرهای توریستی است که دارای جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی است و همه ساله پذیرایی توریست‌های زیادی از سراسر دنیاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام سفر باتو، در ادامه بخشی از این جاذبه‌های تاریخی را با هم می‌خوانیم:

مسجد یولی مناره

یکی از جالب توجه‌ترین آثار تاریخی آنتالیا، مسجد یولی مناره است که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد بین سال‌های ۱۲۱۹ الی ۱۲۳۶ میلادی ساخته شد. این مسجد نمونه‌ی بارزی از معماری دوران سلجوقی است. مناره‌ی این مسجد به شکل استوانه است که دارای یک گنبد چند ضلعی در قسمت بالایی‌اش است. مسجدی که در قرن چهاردهم میلادی در کنار این مناره ساخته شده، هنوز هم مورد استفاده است. این مناره دقیقاً در نزدیکی دروازه‌ی ورودی قدیمی شهر است. در قسمت پشت مناره‌ی یولی، یک برج ساعت که مربوط به دوران عثمانیان است، به همراه چندین مقبره در اطراف آن وجود دارد.

دروازه هادریان

دروازه‌ی هادریان در تور آنتالیا یکی از شگفت‌انگیزترین ورودی‌های دهکده قدیمی (Kaleci) است. بخش‌های زیادی از دیوارهای مربوط به یونان و روم باستان در این دهکده سالم باقی مانده‌اند که «دروازه‌ی هاردیان» نیز یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها است. این دروازه که در سال ۱۳۰ پس از میلاد به افتخار ورود امپراطور روم باستان یعنی هادریانوس به این شهر ساخته شد، دارای یک در ورودی از جنس سنگ مرمر با سه طاق قوسی‌شکل است که توسط برج‌هایی در کناره‌هایش مستحکم شده و با مجسمه‌ها و حکاکی‌های زیبا آذین‌بندی شده است. اگر از زیر طاق‌های این دروازه عبور کنید، می‌توانید از نگاه کردن به حکاکی‌های روی سقف آن که به خوبی طی زمان سالم مانده‌اند، لذت ببرید.

قلعه رومی

این قلعه‌ی پهن و استوانه‌ای شکل که ۱۴ متر ارتفاع دارد، در قرن دوم میلادی ساخته شد. قلعه‌ی رومی نمایی به سمت بندر قدیمی دارد و در اطراف پارک کارالی‌اوغلو واقع شده است. هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند هدف از ساخت قلعه‌ی رومی چه بوده است اما بیشتر باستان‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه، برج مراقبتی برای بندر پر رفت و آمد شهر بوده است. قلعه رومی اکنون مکانی ایده‌آل برای تماشای غروب آفتاب و داشتن نمایی همه‌جانبه از بندر قدیمی محسوب می‌شود. خود پارک کارالی‌اوغلو، مکانی آرام و زیبا مملو از گل‌های رنگارنگ است که برای تفریح و پیک‌نیک خانوداگی، محل مناسبی به شمار می‌رود. شما هم می‌توانید مانند مردم محلی آنتالیا، به هنگام غروب به این پارک آمده و از قدم‌زنی در آن لذت ببرید. کافه‌های بسیار فوق‌العاده‌ای در اطراف این پارک وجود دارد که می‌توانید پس از قدم‌زدن، به آن‌ها رفته و قهوه‌ای خوشمزه میل کنید.

آسپندوس

یکی از عمده دلایلی که دوست‌داران تاریخ به آنتالیا سفر می‌کنند، آسپندوس است. این مکان تاریخی دارای یک آمفی‌تئاتر رومی است که به عقیده‌ی برخی، از جمله سالم‌ترین آثار باستانی بر جای مانده در نوع خود است که در زمره‌ی برترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه نیز است. روزهای اوج این شهر باستانی، قرن‌های دوم و سوم میلادی بودند که این آمفی‌تئاتر باستانی طی آن دوران ساخته شد. علاوه بر این تئاتر که به طور کامل بازسازی و مرمت شده و می‌تواند ۱۵ هزار نفر را در خود جای دهد، به نظر می‌رسد بیشتر مخروبه‌های دیگر آسپندوس تنها برای برخی از افراد خاص دارای جذابیت باشد.

اسکله قدیمی آنتالیا

اسکله قدیمی آنتالیا خلیج کوچکی است که دورش را صخره پوشانده. موج‌شکن‌هایش در دوره سلجوق‌ها ساخته شدند و امروز یک تفریحگاه ساحلی مهم است. اینجا به قایق‌های کوچک و لنج‌ها انواع خدمات داده می‌شود. تمامی تورهای قایقی آنتالیا به مناطق دور و نزدیک از این اسکله سازماندهی می‌شوند. محوطه اطرافش هم بازسازی شده و پر از رستوران‌، کافه و مغازه‌های رنگارنگ است که عمر ۱۵۰ ساله دارند.

مدرسه «آتابِی»: که در سال ۱۲۳۹ ساخته شده است.

«مِولِویهان» (محلی برای درویشان): مِولِویهان شامل یک فضای گنبدی شکل است که اطرافش را اتاق‌ها و سالن‌هایی احاطه کرده‌اند.

«توربز» (مقبره‌ها): اولین مقبره متعلق به «زینسیرکیران مهمت بی» است که قدمتش به سال ۱۳۷۷ می‌رسد و شامل گنبدی ۸ ضلعی است. دومین مقبره که به مقبره «نگار خانم» معروف است، سازه‌ای کوچک با شکلی شش‌ضلعی است.

حمام: ساختمانی بسیار کوچک که مجاور مِولِویهان قرار دارد.

منارشکسته

«کسیک‌مناره» یا همان منارشکسته در اصل یک معبد رومی بود که بعدها در قرن پنجم میلادی به کلیسای بیزانتین با ۵ سالن گنبدی‌شکل تبدیل شد و به ویرجین ماری تعلق گرفت. این بنا که در کلیسای کورکوت قرار گرفته، بعدها در زمان بایزید دوم به مسجد کورکوت یا مسجد کبیر تبدیل شد اما به خاطر خسارتی که از آتش‌سوزی سال ۱۸۹۶ به آن وارد شد و سوختگی قسمت چوبی بالای مناره‌اش، به مسجد مناره‌شکسته معروف است.

موزه آنتالیا

اگه به تاریخ و فرهنگ ترکیه در تور آنتالیا علاقه دارید، پس این موزه جالب آنتالیا رو از دست ندید! این نمایشگاه خیره‌کننده تمامی آثار تاریخی و زیرزمینی آنتالیا رو به نمایش می‌گذارد. داخل نمایشگاه با تاریخ ترکیه آشنا می‌شوید. بخش باستان‌شناسی موزه، خرابه‌های مربوط به دوران برنز تا بیزانس رو به نمایش می‌گذارد.

انتهای رپرتاژ خبری

نظر شما