شناسهٔ خبر: 32392599 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هوای بهاری برخی استان‌ها زمستانی شد

در واپسین روز نخستین ماه بهار برخی استان های کشور چهره زمستانی به خود گرفتند، به طوری که سبزینگی بهار در این استان ها زیر سپیدی برف پنهان شد و زنگ خطر کارشناسان را درباره سرمازدگی محصولات کشاورزی به صدا درآورد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
این سرمای دیررس بهاره در حالی در برخی استان ها در شمال و غرب کشور خودنمایی کرده است که معاون عمرانی وزیر کشور نیز توجه های پیشگیرانه نسبت به بارش های ابتدای اردیبهشت را ضروری دانسته است. 

مهدی جمالی نژاد معاون امور عمرانی وزیر کشور امروز- شنبه- با اشاره به آغاز موج جدید بارش ها در برخی مناطق کشور تا 6 اردیبهشت، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته این بارش ها می تواند در ارتفاعات به صورت برف بوده و باعث ایجاد کاهش دمای هوا تا منفی 4 درجه شود که ضرورت دارد نسبت به حفاظت از محصولات کشاورزی و زراعی تمهیدات ویژه اندیشیده شود.

جمالی نژاد با تاکید بر این که کاهش دمای هوا و بارش برف و باران می تواند منجر به ایجاد یخبندان در سطح جاده ها شود، تصریح کرد: هموطنان حتی الامکان از سفرهای غیرضرور در استان های شمالی و غربی پرهیز کنند و اجازه دهند مسیرهای مواصلاتی به مناطق سیل زده حتی الامکان برای تردد عوامل امدادی، بازسازی و نوسازی بدون مشکل باشد.

سرمازدگی سالانه خسارت های بی شماری را به بخش کشاورزی کشور وارد می سازد و دولت را نیز مجبور می کند تا همه ساله ردیف بودجه اعتباری سرسام آوری را برای جبران خسارت های آن اختصاص دهد.

با نگاهی به میزان خسارت های ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی طی دهه های گذشته می توان نتیجه گرفت که سرمازدگی به لحاظ تغییرات اقلیمی به پدیده ای دایمی و همیشگی در کشاورزی ایران تبدیل شده و باید با بهره گیری از شیوه های سنتی و فناوری های روز برای مقابله با آن اقدام کرد.

در حالی که اداره کل هواشناسی همدان طلیعه اردیبهشت را با حال و هوای زمستانی از اواخر فردا / یکشنبه / برای این استان پیش بینی کرده است، سرما در آذربایجان شرقی پیشاپیش برخی شهرها را سفیدپوش کرد و به گفته مسوولان اداره کل هواشناسی، هم اکنون در شهرستان های اهر، مرند، کلیبر، هریس و چاراویماق برف می بارد و در سایر شهرهای استان بارش به صورت باران است.

این در حالی است که کاهش محسوس دما و تداوم بارش باران و برف در نواحی سردسیر آذربایجان شرقی تا فردا پیش بینی شده است و احتمال ابرناکی، وزش باد و در نواحی مستعد پدیده مه، بارش تگرگ و اصابت آذرخش و مه تا سه روز آینده در این استان وجود دارد. 

این وضعیت ایجاب می کند اقدام های پیشگیرانه لازم برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی در بخش کشاورزی، راهداری و حمل و نقل، منابع آب، مدیریت شهری و روستایی و امور عشایری اتخاذ شود. 

آذربایجان شرقی همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

با وجود برف و سرما در استان، تمامی محورهای اصلی، فرعی، روستایی و آزادراه تبریز- زنجان باز است و رفت و آمد در آنها به صورت روان جریان دارد.

با این حال، مدارس شهرستان هوراند و شهر خاروانا به دلیل بارش برف و سردی هوا تعطیل شد.

**بهاری به رنگ زمستان در اردبیل 

بارش برف در بخش زیادی از مناطق مرکزی و جنوب استان اردبیل نیز عصر دیروز جمعه آغاز شد و هم اکنون در شهرهای اردبیل، سرعین، نیر، نمین، مشگین شهر و خلخال بارش برف و در منطقه مغان نیز بارش باران به صورت پراکنده ادامه دارد. 

در شهر اردبیل ارتفاع برف به حدود 10 سانتیمتر و در مناطق کوهستانی نیز به بیش از 20 سانتمیتر رسیده است.

برف همچنین شکوفه ها و شاخ و برگ درختان را پوشانده و با تداوم سرمای هوا احتمال سرمازدگی درختان میوه در مناطق کوهستانی استان زیاد است.

در همین حال اداره کل هواشناسی استان احتمال بارش باران و برف و کاهش دمای هوا بین 8 تا 12 درجه تا روز چهارشنبه در بیشتر مناطق استان را پیش بینی کرده است.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل بر این اساس به عموم تولید کنندگان بخش کشاورزی اعم از باغداران، مرغداران، زنبورداران و دامداران توصیه کرد به هشدارها و‌ پیش آگاهی های هواشناسی و توصیه های فنی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی برای محافظت از کندوها، نهال های جوان، درختان شکوفه دار و پوشش گلخانه ها و ایجاد سیستم گرمایشی در باغات اهمیت دهند.

همچنین تاکید شده است که سالم بودن تاسیسات گرمایشی مرغداری‌ها و دامداری‌ها در مناطق یاد شده کنترل شود. 

با این حال، مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل اعلام کرد که اکنون تمام جاده های استان باز بوده و با وجود بارش پراکنده برف و باران، آمد و شد در آنها جریان دارد.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان بارش در مناطق مرکزی و جوی استان به صورت باران و برف بوده اما تا فردا به ویژه در شهرستان‌های خلخال، نیر، سرعین، اردبیل و بخش‌هایی از مشگین‌شهر و همچنین فرودگاه اردبیل به صورت برف پیش‌بینی می‌شود.

**جاده های تکاب زیر پوششی از برف بهاری 

بارش برف همچنین شب گذشته و بامداد امروز /شنبه/ جاده های منتهی به تکاب از جمله محور تکاب - شاهین دژ و محور تکاب - ایرانخواه را یک ماه پس از آغاز فصل بهار فرا گرفت. 

این وضعیت جوی محورهای مواصلاتی این شهرستان در آذربایجان غربی را به علت بارش برف لغزنده کرده است و رانندگان برای تردد در این محورها باید با احتیاط و سرعت مطمئن حرکت کنند. 

رییس اداره هواشناسی تکاب به ایرنا گفت: وضعیت هوای این شهرستان امروز نیمه ابری همراه با بارش پراکنده باران و گاهی وزش باد شدید خواهد بود و فردا /یکشنبه/ نیز به تدریج شاهد افزایش ابر و رگبار و رعد و برق وزش باد خواهیم بود. 

رسول جبرییلی میزان بارش باران در شبانه روز گذشته در تکاب را 7.2 میلی متر اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به کاهش دمای هوا و بارش باران کشاورزان منطقه باید از اراضی کشاورزی و باغ ها مراقبت کنند و تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی بهاره محصولات کشاورزی را به کار گیرند. 

**برف در ارتفاعات مازندران 

مازندران نیز قصد ندارد از حال و هوای سرمای بهاری عقب بماند و بنا بر اعلام هواشناسی، کاهش دمای هوا در استان طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت و احتمال آبگرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه ها هم وجود دارد. 

بر اساس این پیش بینی، هوای مازندران تا اواسط هفته جاری با کاهش دما و همچنین بارش باران متناوب همراه است. 

بر اساس این پیش بینی، از ظهر دوشنبه تا صبح سه شنبه با تقویت سامانه سرد بارشی، مردم سراسر استان شاهد تشدید بارندگی و همچنین وزش نسبتا شدید باد خواهند بود. 

بارش در ارتفاعات در این مدت به صورت برف خواهد بود و در این مدت، دمای هوا نیز 3 تا 6 درجه کاهش می یابد. 

شرایط جوی در مازندران هم ایجاب می کند که تا اواسط هفته نشاء کاری برای کشت برنج صورت نگیرد. 

**رنسانس زمستان در اردیبهشت همدان 

اما پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که به دنبال فعالیت سامانه بارشی، از اواخر فردا /یکشنبه/ دمای هوای همدان به مدت سه روز به زیر صفر درجه سانتیگراد می رسد و اردیبهشت همدان حال و هوای زمستانی به خود می گیرد. 

به واقع، از اواخر روز یکشنبه سامانه بارشی از سمت غرب وارد استان می شود و به دنبال خود بارش باران و در نقاط کوهستانی ریزش برف را در پی دارد. 

بارش های این سامانه در روز دوشنبه هفته جاری به اوج خود می رسد و روزهای سه شنبه و چهارشنبه دمای استان را به زیر صفر درجه سانتیگراد کاهش می دهد. 

همین وضعیت و کاهش دمای هوا، امکان یخ زدگی محصولات کشاورزی را به همراه دارد. 

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه های مرتفع، رودخانه ها و پستی و بلندی های زیاد به شدت متغیر است و زمستان های سرد، پر برف و باران و تابستان های معتدل دارد. 

**قم در انتظار برف 

سامانه بارشی و به تبع آن سرمای شدید بهاری استان قم را هم از قلم نیانداخته و در این استان نیز به تهدیدی برای محصولات کشاورزی بدل شده است. 

در این خصوص، مدیرکل هواشناسی قم گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در روز سه شنبه هفته جاری، به کشاورزان توصیه می شود اقدامات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات را در دستور کار داشته باشند.

مهران حیدری افزود: یک سامانه بارشی از روز دوشنبه هفته جاری استان قم را تحت تاثیر قرار می دهد که پس از عبور این سامانه، انتظار داریم کاهش محسوس دما را در سطح استان شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: این کاهش دما حدود پنج تا هفت درجه سانتیگراد است و احتمال رسیدن دمای مناطق مرتفع استان به صفر و یا حتی زیر صفر وجود دارد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: در صورت تحقق این پیش بینی، با شیوه های مناسب و زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، از سرمازدگی محصولات جلوگیری نمایند.

حیدری با تاکید بر آمادگی کشاورزان برای جلوگیری از یخ زدگی محصولات، گفت: توجه به دمای گلخانه ها، تنظیم دمای مرغداری ها و کندوهای زنبور عسل و نگهداری سیستم های آبیاری تحت فشار در مقابل سرما مورد تاکید است.

به گفته وی، آبیاری محصولات کشاورزی قبل از وقوع یخبندان نیز می تواند برای جلوگیری از سرمازدگی کمک کننده باشد.

وی افزود: روز سه شنبه به ویژه چهارشنبه صبح احتمال بارش برف در شمال غرب استان به ویژه در مناطقی مثل کهندان دور از انتظار نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما