شناسهٔ خبر: 32392404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعطای17 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده از سیل

رئیس امور شعب بانک ملی گلستان از اعطای17 میلیارد و 580 میلیون ریال تسهیلات با نرخ قرض‎الحسنه به کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده از سیل اخیر استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عبدالله باقریان عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان با اشاره به ورود بانک‎های استان برای جبران خسارت سیل اخیر اظهار کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری باید دستگاه‌های اجرایی در حد توان خود موجب التیام‌بخشی از مشکلات سیل‎زدگان شوند در همین راستان بانک‎های کشور و استان در بخش‎های مختلف برای ارائه تسهیلات به آسیب‌دیدگان سیل اخیر ورود پیدا کردند.
وی تصریح کرد: گلستان یک استان کشاورزی‎خیز است، در سیل اخیر بخش زراعت دچار خسارت فراوانی شد بنابراین برای هر هکتار زراعت آسیب‌دیده 5 میلیون تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‎گیرد همچنین به باغ‎های آسیب‌دیده نیز 5 میلیون تومان وام تعلق خواهد گرفت.
رئیس امور شعب بانک ملی گلستان با بیان اینکه دستگاه متولی معرفی‌کننده کشاورز به بانک‎ها جهاد کشاورزی است، افزود: این تسهیلات توسط بانک‎های مختلف استان در اختیار افرادی که توسط دستگاه‌های اجرایی معرفی می‎شوند قرار می‎گیرد و تنها بانک کشاورزی، بانک عامل برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان آسیب‌دیده سیل نیست.
وی در خصوص واگذاری تسهیلات به واحدهای مسکونی خسارت‌دیده نیز گفت: در بخش مسکن برای مردم آق‎قلا، گمیشان و جاهای دیگر که واقعأ خسارت زیادی متحمل شده‎اند برای بازسازی، نوسازی و تعمیر با بنیاد مسکن هماهنگی‎های لازم انجام شده است.
باقریان خاطرنشان کرد: برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده بودجه و اعتبارات خوبی لحاظ شده است در واقع 351 میلیارد ریال برای هر  بانک‎ عامل که مدنظر دولت است اعتبار پیش‎بینی شده است، افراد خسارت‌دیده سیل بعد از تأیید بنیاد مسکن به بانک عامل معرفی خواهند شد در شهرها تا سقف 50 میلیون تومان و در روستاها تا سقف 40 میلیون تومان برای بازسازی و نوسازی تسهیلات ارائه می‎شود همچنین برای تعمیر واحدهای مسکونی نیز مبالغی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تمام تلاش ما بر این است با حداکثر سرعت افراد خسارت‌دیده سیل به بانک‎ها معرفی تا تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار بگیرد.

گفتنی است گلستان در آخرین روزهای سال 1397 با یکی از کم‌نظیرترین بارش‌های تاریخ خود مواجه بود به‌طوری‌که برابر داده‌های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 میلیمتر تا 353 میلیمتر باران در مدت زمان کوتاهی بارید و همین عامل باعث طغیان رودخانه‌ها و سرریز سدهای منطقه شده که این شرایط همچنان ادامه دارد.
شهرهای آق‌قلا، گُمیشان و روستاهای تابعه بیشتر از سایر نقاط استان گلستان بر اثر وقوع سیل آسیب دیده‌اند.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که سیل اخیر، حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، زیرساختی و ... استان وارد کرده است.

حدود 270 هزار هکتار از اراضی استان تحت تأثیر سیل قرار گرفتند که حدود 100 هزار هکتار به طور کامل محصول خود را از دست دادند و با توجه به ماندگاری سیلاب در زمین‌ها امکان افزایش این میزان وجود دارد.
با وجود تلاش‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان، مشکلات زیرساختی در بخش‌های آب و برق و راه و ... در بسیاری از مناطق موقتا برطرف شده اما نیازمند بازسازی است.

در این حادثه که بر اثر بارندگی در ۳ روز به میزان ۷۰ درصد بارندگی سالیانه استان رخ داد، بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی استان آسیب دید.
از این تعداد ۸ هزار واحد به صورت کامل نیازمند بازسازی است و مابقی نیز باید بهسازی شوند.
 یک‌هزار و 100 کیلومتر از راه‌های استان آسیب دیده که در بعضی نقاط مجبور به شکافتن جاده و لوله‌گذاری برای عبور آب شدند و در بخش کشاورزی نیز ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را آب فرا گرفت که محصول ۱۰۰ هزار هکتار کاملاً تخریب شد.

انتهای پیام/83017

نظر شما