شناسهٔ خبر: 32392072 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گلستان| سیل ۷۳۹ میلیارد تومان به شهرستان گنبدکاووس خسارت وارد کرد

R41471/P/S6,70/CT11 / R41471/P1336/S6,70/CT11

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: سیل اخیر در شهرستان گنبدکاووس ۷۳۹ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف بهداشتی، کشاورزی، شیلات و دیگر حوزه‌ها خسارت وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس، عبدالقدیر کریمی ظهر امروز در نشست خبری ستاد مدیریت بحران شهرستان اظهارداشت: بیشترین خسارت‌ها در حوزه شهرستان گنبدکاووس به بخش کشاورزی به مبلغ 210 میلیارد تومان است و برای جلوگیری از آبگرفتگی شدید شهر و روستاهای شهرستان مجبور شدیم تا آب سد و رودخانه‌های اطراف را به اراضی کشاورزی هدایت کنیم.

وی افزود:میزان خسارت وارده شده در بخش‌های مختلف شهرستان 739 میلیارد تومان است و به جز این میزان بیش از 50 میلیارد تومان نیز به زیرساخت‌های روستایی خسارت وارد شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس بااشاره به اینکه گنبدکاووس نخستین شهرستان درگیر سیل در استان گلستان بوده است، بیان داشت: با وجود سرریز شدن آب سد گلستان و طغیان رودخانه گرگانرود و چهل‌چای خوشبختانه با انسجام و همدلی و فرماندهی واحد توانستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن سیلاب شهرستان را کنترل و مهار کنیم.

وی ادامه داد: 30 درصد شهر گنبدکاووس و نزدیک به 90 هزار نفر از شهرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند. با تلاش شبانه‌روزی همه مدیران مرتبط ستاد مدیریت بحران توانستیم بحران سیل را در مدت 5 روز مدیریت کرده و آبگرفتگی سطح شهر را فروکش کنیم.

کریمی گفت: در این حادثه طبیعی 40 روستا در حوزه زیربنایی آسیب دیدند که از این تعداد به 15 روستا آسیب جدی وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در سیل شهرستان اتفاق افتاد و سبب مدیریت خوب و موفقیت در کنترل و مهار سیل شد تبعیت همه دستگاه از یک فرماندهی واحد و جلوگیری از موازی‌کاری بین دستگاه‌ها بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس بیان داشت: شهرستان با تمام بضاعت و توان خود در مقابل سیل ایستادگی کرد و به جرات می توان گفت که تنها از همه امکانات و تجهیزات شهرستان در فروکش و کنترل سیلاب استفاده شد.

وی با قدردانی از همه نیروهای نظامی و انتظامی به ویژه سپاه و بسیج افزود: مردم در این حادثه به وجود ارزشمند سپاه پی بردند و رابطه بین مردم و بسیج و سپاه بیش از پیش نزدیک‌تر شد. اگر نیروهای امدادی هلال احمر،سپاه و بسیج نبود کنترل و مهار سیل به مدت زمان بیشتری نیاز داشت.

کریمی اضافه کرد: مبلغی را به عنوان تنخواه در اختیار فرمانداران شهرستان قرار دادند تا هزینه‌های اضطراری و نیازهای فوری ناشی از سیل برآورده شود. تاکنون مبلغی برای جبران خسارت به شهرستان واریز نشده است.

وی با بیان اینکه استان گلستان و به ویژه گنبدکاووس از شهرستان‌های حادثه‌خیز سیل است،گفت: آنچه مهم است اقدامات پیشگیرانه در برابر حوادث احتمالی از جمله سیل است. در این خصوص طرح جامع سیل و یا طرح مطالعات پژوهشی علمی مهار و کنترل سیلاب به صورت پایلوت در گنبدکاووس انجام می‌شود.

اصغر نودهی،رئیس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس هم در این جلسه اظهارداشت:در سیل گنبدکاووس یک‌هزار و 621 خانوار درگیر سیل بودند که از این تعداد یک‌هزار و 90 خانوار شهری و بقیه روستایی گزارش شده است.

وی افزود: 22 هزار و 609 نفر از خدمات جمعیت هلال‌احمر مانند تخلیه آب منازل، رهاسازی و امداد رسانی اولیه برخوردار شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گنبدکاووس بیان داشت: در این مدت 724 دستگاه چادر توزیع و 4 کمپ برای اسکان سیل‌زدگان دایر شد. 151 خانوار دچار آبگرفتگی منازل شده و در این کمپ‌ها اسکان داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 35 خانوار منازل خود را از دست داده و در کمپ اسکان هستند. روز گذشته 11 خانوار از این تعداد که از اتباع خارجی بودند توسط کمیساریای اتباع خارجی به مکان‌های استیجاری  منتقل شدند. بقیه خانوارها نیز در  استراحتگاه‌های حضرت یحیی بن زید( ع) اسکان می‌شوند.

نودهی گفت: در این مدت مردم و همه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ویژه خیران به کمک جمعیت هلال‌احمر آمده و در امدادرسانی ما را همراهی کردند. تاکنون مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان کمک‌های غیرنقدی مردم و خیران جمع‌آوری شده که در حال توزیع است. مرحله سوم کمک‌های هلال‌احمر در آستانه ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/ ت

نظر شما