شناسهٔ خبر: 32391839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

هراس ترامپ از گزارش مولر

سرانجام بعد ازنزدیک به 2سال انتظار، گزارش سانسور شده تحقیقات درباره دخالت روسیه درانتخابات ریاست جمهوری2016آمریکا پنجشنبه گذشته انتشار یافت که در آن، ترامپ در برخی موارد گناهکار شناخته نشد، اما تبرئه نشدن از برخی دیگر، رئیس جمهوری آمریکا را همچنان هراسناک کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه 29 فروردین نسخه سانسور شده ازگزارش 448 صفحه‌ای «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه درانتخابات 2016 ایالات متحده را منتشر کرد که در آن اعلام شده، شواهد قطعی دال بر بی‌گناهی دونالد ترامپ رئیس جمهوری در «کارشکنی در اجرای عدالت» به دست نیامده، اما با این حال او تبرئه نیز نخواهد شد.

در گزارش سانسور شده از نتایج 22 ماه فعالیت تیم حقوقی مولر آمده که دولت روسیه به صورت گسترده و مداوم در انتخابات ریاست جمهوری 2016 دخالت داشته و ارتباط‌هایی میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه وجود داشته است اما ترامپ و دستیارانش در جریان تبلیغات با دولت روسیه هماهنگی نکرده‌اند.

«اگر پس از بررسی کامل حقایق اطمینان یافته بودیم که رئیس جمهوری مرتکب کارشکنی در اجرای عدالت نشده است، آن را بیان می‌کردیم؛ اما با توجه به حقایق و استانداردهای حقوقی نتوانستیم به این نتیجه برسیم.»

هرچند در این گزارش سانسور شده که تیم حقوقی رئیس جمهوری آن را «پیروزی تمام عیار» خوانده‌، برخی اتهام‌ها علیه ترامپ اثبات نشده است اما دیگر موضوع‌های اشاره شده در گزارش و واکنش‌ها نسبت به آن سبب شده تا رئیس‌جمهوری آمریکا - که پیش از انتشار گزارش مولر، روزهای خوبی برای خود توصیف کرده بود- بار دیگر حملات شدیدی علیه رقیبان دمکرات خود آغاز کند.

براساس اعلام شبکه سی‌ان‌ان، مشاوران ترامپ یک روز پیش از ارائه گزارش مشروح مولر، از این نگران بودند که انتشار جزئیات که بر آشفتگی کاخ سفید صحه می‌گذارد، رئیس جمهوری آمریکا را عصبانی کند.

موضوعی که نگرانی و عصبانیت ترامپ را به همراه داشته،این بخش ازگزارش مولراست که«رئیس جمهوری درواکنش به خبرتشکیل شورا/ کمیسیون ویژه تحقیقات درباره ارتباط او با روسیه به شدت عصبانی، ناامید و ناراحت شده است.»

براساس گزارش مولر، «وقتی جف سِشِنْز، دادستان سابق آمریکا به ترامپ گفت، یک شورای ویژه تعیین شده، رئیس جمهوری روی صندلی خود وا رفته وگفته: «اوه، خدای من. این وحشتناکه. این یعنی پایان ریاست جمهوری من، به فنا رفتم. همه به من میگن اگه سر و کارت با این شوراهای مستقل بیفته، ریاست جمهوریت رو نابود می‌کنه. سال‌های سال کارشون طول می‌کشه و هیچ کاری هم از من ساخته نیست. این بدترین چیزیه که تا حالا برای من اتفاق افتاده.»

بازتاب این بخش از گزارش بازرس مولر درباره ترامپ، واکنش‎های توئیتری رئیس جمهوری را به دنبال داشت: «در گزارش سبک‌سرانه مولر که 18 دمکرات عصبانی و روگردان از ترامپ آن را نوشته‌اند اظهاراتی علیه من توسط عده‌ای مطرح شده‌ که کاملاً ساختگی و نادرست است.»

«لازم نبود به مطالبی که درباره من در گزارش نسبت داده شده، پاسخ بدهم، بعضی از این نقل قول‌ها مزخرف محض هستند و فقط برای خوب جلوه دادن برخی افراد مطرح شده‌اند (و یا خراب کردن وجه من).»

**واکنش دمکرات‌ها
محتوای گزارش«رابرت مولر»از کارشکنی‌های ترامپ در اجرای عدالت در تحقیقات خود از جمله اخراج «جیمز کومی» مدیر پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) و فشار بر «جف سنشز» وزیر سابق دادگستری برای دخالت در این پرونده سبب شده تا دمکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در درخواست الزام‌آوری به«ویلیام بار» دادستان کل، ازوی بخواهند نسخه سانسورنشده گزارش را به همراه اسناد اشاره در گزارش مولر تا اول ماه مه (11اردیبهشت) تحویل آنها دهد.

مهلت داده شده به وزارت دادگستری، یک روز پیش از زمان حضور دادستان کل آمریکا در کمیته قضایی برای ادای توضیحات درباره این گزارش است. به اعتقاد دمکرات‌های کنگره، متن گزارش مولر برخلاف اظهاراتی است که دادستان کل پیش از این به اجبار مطرح کرده بود.

وزیر دادگستری آمریکا پیش از این، خلاصه چهار صفحه‌ای از گزارش مولر را منتشر کرده بود که دمکرات‌ها آن را «گمراه‌کننده و جانبدارانه به نفع دونالد ترامپ» توصیف کردند و گفتند با این اقدام، کنگره را فریب داده است.

«جرالد ندلر» نماینده دمکرات ایالت نیویورک و رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز گفته، در حال تعامل با وزارت دادگستری برای دستیابی به شواهد گزارش کامل مولر است. وی به وظایف قانونگذاری، نظارت ومراقبت از قانون اساسی این کمیته اشاره کرد و تصریح کرد، هیچ پیشنهادی را که فاقد متن بدون ویرایش این گزارش باشد، نخواهد پذیرفت.

توجیه دادگستری آمریکا برای حذف بخش‌هایی از گزارش، «آسیب به تحقیقات جاری» و «نقض حریم خصوصی» بوده است اما رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا بر اهمیت بخش‌های حذف‌شده برای فهم نتایج گزارش تاکید کرده است.

از دیگر اقدامات نمایندگان دمکرات مجلس، احضار رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده به کمیته قضایی برای پاسخ به پرسش‌ها در باره این پرونده است.

«نانسی پلوسی»و«چاک شومر» از نمایندگان ارشد دمکرات در مجلس نماینگان وسنا پنجشنبه گذشته، بعد ازانتشار گزارش، از رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، خواستند علنی وعمومی در مورد تحقیقاتش شهادت دهد.

آنها همچنین از دادستان به دلیل انتشار خلاصه تحقیقات و برگزاری نشست خبری پیش از انتشار گزارش مولر، انتقاد کردند.

موضع ‌گیری دیگر دمکرات‌های عضو مجلس نمایندگان نسبت به گزارش مولر، پیگیری اتهام ترامپ در جلوگیری از اجرای عدالت است.

بخشی از گزارش مولر به جزئیات گفت‌وگوی ترامپ با «دونالد مک‌گن» وکیل و مشاور حقوقی کاخ سفید اندکی بعد از آغاز به کار مولر اشاره کرده که رئیس جمهوری به مک‌گن دستور داده که مولر را برکنار کند. مولر درگزارش خود، با خودداری ازتحت تعقیب قرار دادن رئیس جمهوری آمریکا به اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و البته تبرئه نکردن او، تصمیم‌گیری در این مورد را به کنگره سپرده است.

به اعتقاد کارشناسان، تبرئه نکردن ترامپ از اتهام‌ها و انداختن توپ به زمین کنگره به این معناست که رابرت مولر ترجیح داده وارد زورآزمایی با تیم رئیس جمهوری نشود زیرا امکان ناکام ماندن تحقیقاتش وجود داشته است.

در بخشی از گزارش مولر آمده که پاسخ‌های کتبی ترامپ کافی نبوده اما دلیل اینکه ازقدرت صدور احضاریه برای مجبور کردن رئیس جمهوری به مصاحبه حضوری با محققان استفاده نکرده، به این موضوع برمی‌گردد که مولر غیرمستقیم به کنگره ندا داده که در بررسی‌ها،این پرسش را بی‌پاسخ گذاشته و شما می‌توانید به دنبال جواب بروید.

**استیضاح، برنامه منتقدان سرسخت
انتقادها از رفتار رئیس جمهوری آمریکا و کارزار انتخاباتی وی بعد ازانتشار گزارش مولر، همچنان ادامه داردبه طوری که برخی نمایندگان جمهوری‌خواه نیز از اقدامات ترامپ به شدت انتقاد کرده‌اند. خبرگزاری رویترز در این زمینه به نقل از «میت رامنی» سناتور ارشد و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 نوشت: رامنی با استناد به گزارش مولر، از صادق نبودن دونالد ترامپ و اطرافیانش ابراز «انزجار» کرد.

همچنین شماری از نمایندگان دمکرات مجلس سنا که از مخالفان سرسخت رئیس جمهوری هستند، به دنبال راهی برای شفاف‌سازی گزارش مولر از طریق استیضاح ترامپ می گردند.

«جلوگیری از اجرای عدالت» از اتهام‌های مهم رئیس جمهوری آمریکاست که نمایندگان دمکرات معتقدند از این طریق می‌توانند ترامپ را استیضاح کنند.

براساس گزارش منتشر شده بازرس مولر، امکان احضار رئیس‌جمهوری در زمان قدرت وجود ندارد اما کنگره می‌تواند از طریق استیضاح، مساله را بررسی و درباره نتیجه نهایی تصمیم‌گیری کند.

درحالی که«برد پارسکال»رئیس کارزار انتخاباتی 2020ترامپ در بیانیه‌ای گفته ترامپ به طور کامل تبرئه شده است و ماه گذشته نیز رئیس جمهوری تاکید کرده بود که به طور کامل تبرئه خواهد شد اما در گزارش مولر به صراحت نوشته که امکان تبرئه کامل رئیس‌جمهوری از اتهام «جلوگیری از اجرای عدالت» وجود ندارد.

با توجه به این موارد، شماری از مخالفان سرسخت رئیس جمهوری تصریح کرده‌اند که نتیجه گزارش مولر دلایل کافی برای آغاز روند استیضاح ترامپ را فراهم می‌کند.

البته استیضاح ترامپ موافقان و مخالفانی در میان دمکرات‌ها دارد؛ از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود استیضاح رئیس جمهوری در کشور تفرقه می‌اندازد؛ ضمن آنکه ترامپ ارزش چنین هزینه‌ای را ندارد.

«استنی هویر» رهبر اکثریت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به سی.ان.ان گفت، وی تاکنون در گزارش رابرت مولر نکته‌ای مشاهده نکرده است که موضع رهبری مجلس نمایندگان درباره امتناع از آغاز روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را تغییر دهد.

وی معتقد است که تلاش برای استیضاح در این زمان، ارزش وقت صرف کردن ندارد زیرا 18 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. «ال گرین» از نمایندگان دموکرات موافق استیضاح ترامپ، گفته است گزارش مولر «شواهد فراوانی ارائه می‌دهد که می‌توانیم برای استیضاح تلاش کنیم.»

وی حتی تهدید کرده اگر کمیته‌های مجلس نمایندگان اقدام به بررسی روند استیضاح نکنند بار دیگر شخصا برای رای‌گیری در این زمینه در صحن مجلس نمایندگان تلاش خواهد کرد.

«الکساندریا اوکاسیو کورتز»ازدیگر نمایندگان دمکرات نیزگفته است، از قطعنامه‌ای که خواهان بررسی تخلفات قابل اسیتضاح ترامپ باشد، حمایت می‌کند.

«برد شرمن» نماینده دمکرات ایالت کالیفرنیا نیز در نخستین روز فعالیت کنگره فعلی در ماه ژانویه(دی-بهمن 97) طرحی را برای استیضاح ترامپ معرفی کرده که براساس آن، رئیس جمهوری با اخراج «جیمز کومی» مدیر پیشین اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) در اجرای عدالت کارشکنی کرده است.

از دیگر موافقان استیضاح ترامپ، یکی از نامزدهای مطرح دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکاست که از مجلس نمایندگان این کشور خواسته فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کند.

«الیزابت وارن» در توئیتر خود با توجه به گزارش مولر مبنی بر اینکه کنگره اختیار جلوگیری از سوءاستفاده رئیس جمهوری از قدرت را دارد، تصریح کرد که فرایند درست برای اجرای این اختیارات «استیضاح» است.

وی تاکید کرد که چشم‌پوشی از تلاش‌های مکرر یک رئیس جمهوری برای پیشگیری از تحقیقات پیرامون شخص او باعث آسیب به کشور می‌شود.

این سناتور با دعوت از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه برای کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی، از مجلس نمایندگان آمریکا خواست فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کند.

با توجه به 10 موضوع مطرح شده در گزارش مولر درباره کارشکنی ترامپ در اجرای عدالت در تحقیقات و درخواست نمایندگان دمکرات برای انتشار کامل گزارش وحضور دادستان درکمیته قضایی مجلس برای مشخص شدن زوایای پنهان گزارش، انتظار می رود که رئیس جمهوری آمریکا روزهای هراسناکی را در پیش داشته باشد و این هراس زمانی به وحشت تبدیل می شود که این اقدامات به استیضاح ترامپ ختم شود.

نظر شما