شناسهٔ خبر: 32391672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

جزئیات دیدار هیئت پارلمانی ایران با رئیس مجلس لبنان

اعضای هیئت پارلمانی ایران در سفر به لبنان با رئیس مجلس این کشور دیدار کردند.

صاحب‌خبر -
امیر خجسته رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فلسطین و هیئت همراه در سفر به بیروت لبنان با "نبیه‌بری" رئیس مجلس لبنان دیدار و گفتگو کرد.

خجسته در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از تحولات سیاسی در لبنان، گفت: تشکیل مجلس و دولت با محوریت جبهه مقاومت و تأثیرگذاری مثبت حزب‌الله، دستاورد بزرگی برای ملت لبنان است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فلسطین بر تداوم توسعه و گسترش ارتباطات سیاسی، اقتصادی، به‌ویژه روابط پارلمانی میان مجالس دو کشور تأکید کرد.

خجسته، همدلی و همبستگی میان احزاب و گروه‌های سیاسی با عقاید و افکار مختلف در لبنان را برای شکل‌گیری دولت و مجلس، الگویی برای دیگر کشورها، به‌ویژه گروه‌های فلسطینی عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اوضاع منطقه، گفت: وضعیت جاری در لبنان برای آمریکا و رژیم صهیونیستی قابل تحمل نیست و پیروزی‌های پی‌درپی مقاومت و حزب‌الله در سوریه، عراق، یمن و لبنان سبب تزلزل رژیم صهیونیستی گشته و این رژیم اکنون دست به دامن واشنگتن شده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فلسطین افزود: آمریکا اکنون در منطقه به بُن‌بست رسیده و سفر پنهانی ترامپ با هزینه بسیار بالا به عراق، انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشانه استیصال و درماندگی این کشور است.

خجسته با اعلام حمایت‌­های تهران از محور مقاومت و دولت و مجلس لبنان، خاطرنشان کرد: با وجود همه فشار‌ها و توطئه‌های آمریکا و ایادی آن در منطقه و رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران تا پیروزی کامل مقاومت در کنار ملت و دولت لبنان و حزب‌الله خواهد بود.

وی در پایان، روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و لبنان با وجود ارتباطات خوب سیاسی و دوستانه بین دو طرف در حد مطلوب ندانست و افزود: انتظار می‌­رود در این زمینه دولت و پارلمان لبنان اقدام‌های خود را برای توسعه و گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو کشوربه‌کار گیرند.

همچنین، در ادامه این دیدار "نبیه‌بری" رئیس مجلس لبنان نیز با اشاره به نقش مثبت و مهم جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه‌­ای و بین‌المللی، گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر و به عنوان یک کشور تأثیرگذار در منطقه، همواره نقش‌آفرینی مثبتی در راستای صلح و ثبات در منطقه ایفا کرده است.

وی، تحریم‌­های اعمال شده علیه کشورمان را ظالمانه و خلاف قوانین بین‌المللی دانست و افزود: آمریکا، ایران را در ۴۰ سال گذشته تحریم کرده است، اما این کشور با اتکای به پشتوانه مردمی و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب و وحدت ملی توانست بر مشکلات فائق آمده و اکنون قدرت برتر منطقه است.

رئیس مجلس لبنان، روابط دو کشور را روابطی راهبردی دانست و تصریح کرد: بار‌ها تکرار کرده‌ام که رمز موفقیت و پیشرفت‌های اخیر لبنان، ابتدا توکل به خدا و دوم پشتیبانی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

"نبیه بری" با اشاره به دیدار با رئیس مجلس ایران در بین­‌المجالس جهانی در قطر، طی چند هفته قبل، گفت: در این اجلاس اعلام کردم که در پرتو مقاومت و وحدت تمام تصمیم‌ها علیه لبنان بی‌اثر خواهد شد.

رئیس مجلس لبنان در پایان خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته توانستیم به خوبی با محوریت مقاومت و همدلی مشکلات را کنار زده و بار دیگر با کمک و حمایت ایران به وحدت بازگشتیم.

گفتنی است، در این دیدار، حمیدرضا حاجی‌بابایی، احمد صفری و حسن لطفی نمایندگان مردم همدان، کرمانشاه و رزن در مجلس و عضو هیئت پارلمانی کشورمان حضور داشتند و بر توسعه و گسترش همکاری‌­های برادرانه فیمابین در عرصه‌های مختلف تأکید کردند.

نظر شما