شناسهٔ خبر: 32391631 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزان بارش های کشور به بیش از 312 میلی متر رسید

تهران- ایرنا- میزان بارندگی های کشور از ابتدای مهرماه گذشته تا سی ام فروردین امسال در حالی به 312.3 میلی متر رسیده است که طبق پیش بینی سازمان هواشناسی یکشنبه شب و دوشنبه 2 سامانه بارشی دیگر از شمال غرب و دیگری از جنوب وارد کشور می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، بارندگی های شدید و سیل از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز و همه استان های کشور را درگیر کرد.
این بارش ها استان های گلستان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را در شرایط اضطراری قرار داد.
تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (119.8 میلی‌متر) 161 درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (208.3میلی‌متر) 50 درصد رشد کرد.

** بارش ها در حوضه های اصلی
کشور ما 6 حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد.
بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان 520.6 میلی متر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال از 226 درصد رشد برخوردار بوده و نسبت به میانگین دوره 50 ساله رشد 57 درصدی داشت.
بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری 455.4 میلی متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال 67 درصد رشد را نشان می دهد.
میانگین حجم بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه در سال آبی جاری 427.8 میلی متر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال 53درصد رشد و نسبت به میانگین دوره 50 ساله از رشدی 66 درصدی برخوردار بود.
افزایش حجم بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه سبب شد امروز تراز این دریاچه به یک هزار و 271 متر و 42 سانتی متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 70 سانتی متر افزایش نشان می دهد.
براساس این گزارش، حجم بارش های حوضه قره قوم نیز 252.8میلی متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال با 103.2 درصد رشد کرد و نسبت به دوره 50 ساله نیز رشد 43 درصدی داشت.
حجم بارش ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران 197.5 میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال 189درصد رشد یافت.
براساس این گزارش، حجم بارش ها در حوضه مرزی شرق 99.2 میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه پارسال 202 درصد رشد کرد و نسبت به میانگین دوره 50 ساله 12 درصد بیشتر شد.
سال آبی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد.
سازمان هواشناسی اعلام کرد امروز (سی و یکم فروردین) در نوار شمالی ایران، شمال غرب و غرب بارش داریم که بارندگی ها گاه به صورت رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و برای دامنه های جنوبی البرز و دامنه های زاگرس مرکزی بارش پراکنده خواهد بود.
همچنین در نواحی کوهستانی و مرتفع استان های شمال غرب، بارش به شکل برف و یا برف و باران خواهد بود و فردا از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته می شود و برای بخش هایی از جنوب انتظار بارش پراکنده خواهیم داشت اما برای نیمه شرقی کشور فردا وزش باد شدید و در نواحی شمال شرق ایران کاهش دمای قابل توجه 8 تا 10 درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

اقتصام*2078*1961*

نظر شما