شناسهٔ خبر: 32391498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح‌ روستای بدون بیکار در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح‌های روستای بدون بیکار، هر روستا یک طرح، خود اشتغالی و بوم گردی در روستاهای استان برای استفاده از جاذبه‌های گردشگری و افزایش امرار و معاش روستاییان از اهم اهداف صندوق کارآفرینی امید در سال 98 است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، صندوق کارآفرینی امید، بر اساس رویکرد جدید حمایت از کسب و کارهای خرد بازارمحور با روش تامین مالی خرد، وظایف مهم و مغفول مانده‌ای را در زنجیره حمایت‌های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده داشته و توانسته در مدت کوتاهی به اشتغال روستایی و کارآفرینی کمک شایانی بکند که در این خصوص گفت‌وگویی با علی‌رضا آخوند‌زاده انجام شده که در پی‌ آمده است.

فارس: در خصوص جزئیات گزارش‌های اشتغالی صندوق کارآفرینی امید توضیح بدهید.

آخوندزاده: صندوق کارآفرینی امید با تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، به عنوان یک صندوق اجتماعی و اقتصادی و تخصصی اشتغال در بخش تأمین مالی و توانمندسازی متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک، به عنوان یکی از موسسات عامل مجری این طرح انتخاب شد تا با استفاده از تجارب موفق و اثربخش خود در حمایت از اقتصاد و معیشت روستائیان که از جمله عوامل جلوگیری از پدیده‏‌های حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستائیان به شهرها است، همکاری کند.

فارس: کدام بانک‌ها برای توسعه طرح اشتغال پایدار تسهیلات پرداخت می‌کنند؟

آخوندزاده: بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید، این تسهیلات را پرداخت می‌کنند

فارس: چند روز پیش قراردادی با دانشگاه قاضی طباطبائی داشتید در خصوص این قرارداد توضیحاتی بدهید.

آخوند‌زاده: برای تعامل و هم‌افزایی دانش جهت ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از تولید و توسعه کسب و کار این تفاهم‌نامه بین صندوق کارآفرینی امید و دانشگاه قاضی طباطبائی آذربایجان‌غربی به امضا رسید تا دانشجویانی که از تجربه و توان کاری و ایده‌های بالا برخوردار هستند، ایده‌های خود را به مرکز نوآوری و توسعه کسب و کار ارائه دهند تا صندوق با امکانات موجود، کسب و کار آنان را به مرحله اجرا و تولید برساند.

فارس: در سال ۹۷ به چند نفر تسهیلات پرداخت و برای چند نفر نیز اشتغال‌زایی شده است؟

آخوند‌زاده: از ابتدا تا پایان سال ۹۷، ۹۹۱ نفر در بحث اشتغال پایدار روستایی قرارداد تنظیم کرده و تسهیلات برای آنان پرداخت شده و برای این افراد، 50 میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

فارس: اعتبار جذب شده صندوق کارآفرینی امید در سال ۹۷ چه قدر بوده است؟

آخوند‌زاده: اعتباری که صندوق مرکزی برای صندوق کارآفرینی امید استان در نظر گرفته بود مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود که با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، با ارائه طرح‌های بهتر توانستیم علاوه بر آن، ۳۰ درصد اعتبار اضافه جذب کنیم که جمع اعتبارات ۴۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شد و همچنین علاوه بر آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا پایان سال ۹۷ از صندوق مرکزی جذب و برای اشتغال پایدار روستایی تزریق شد.

فارس: آیا تمامی این مبلغ برای اشتغال روستایی پرداخت شده است؟

آخوندزاده: با توجه به اینکه تمرکز صندوق در سال ۹۷ فقط برای اشتغال پایدار روستایی بود اما در بحث اشتغال شهری نیز برای ۶۹۴ نفر از منابع خود صندوق قرارداد تنظیم کرده و مبلغ ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به این نفرات وام پرداخت شد که در کل در سال گذشته برای دو هزار و ۳۵۵ نفر وام اعطا شد و این طرح‌ها در بخش اشتغال‌زایی، تسهیلات ازدواج، خرید دین و وام ضروری بوده و همچنین در سال گذشته، به اشتغال مددجویان بهزیستی و کمیته امداد کمک شایانی انجام شده است.

فارس: مهمترین اهدافی که امسال می‌خواهید آن را اجرایی کنید؟

آخوندزاده: اجرای طرح‌های روستای بدون بیکار، هر روستا یک طرح، خود اشتغالی، بوم گردی در روستاهای استان برای استفاده از جاذبه‌های گردشگری و افزایش امرار و معاش روستاییان از اهم اهداف این صندوق است تا بتواند از مهاجرت روستاییان به شهرها و توسعه حاشیه نشینی جلوگیری کند.

فارس: لطفا در خصوص نحوه ثبت‌نام در سامانه صندوق کار آفرینی توضیحاتی بدهید.

آخوند‌زاده: بر این اساس همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی علاقمند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری می‌توانند به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کرده و پس از ورود به پنل کاربری مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند.

گفت‌وگو از نجیبه معصومی

انتهای پیام/۶۱۰۳۰/ن

نظر شما