شناسهٔ خبر: 32391352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۳۱ فروردین ماه؛

تولید روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ خودرو/آغاز استفاده از رمزهای یکبار مصرف بانکی

تصویب بودجه سال ۹۸ سازمان‌های مناطق آزاد، پرداخت تسهیلات بانکی سیل زدگان استان های مازندران و گلستان، طلا گرمی ۴۲۷ هزار و ۷۹۴ تومان، تولید روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ خودرو، آغاز استفاده از رمزهای یکبار مصرف بانکی برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۳۱ فروردین ماه) به شرح زیر است:

از احداث منطقه صنعتی مشترک تا امضای تفاهمنامه ایجاد واحد تولید تریلی

«رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان 29 فروردین ماه با هدف بررسی راهکارهای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف اقتصادی و روند اجرای برخی طرح های مشترک سفری به این کشور داشت.

وی در اولین روز سفرش به جمهوری آذربایجان با «الهام علی اف»، رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار توسعه همکاری های تجاری و صنعتی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار همچنین بر توسعه همکاری های منطقه ای با مشارکت کشورهای دیگر متطقه و حمایت از بخش خصوصی فعال در دو کشور تاکید شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان از ارسال کمک های بشردوستانه جمهوری آذربایجان به مناطق سیلزده ایران تقدیر و بر عملیاتی کردن توافقنامه های امضا شده بین دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی ، صنعتی و سرمایه گذاری تاکید کرد.

 

رحمانی در این دیدار همچنین ایجاد منطقه صنعتی مشترک در مرز دو کشور را پیشنها داد که مورد استقبال رییس جمهوری آذربایجان قرار گرفت و قرار شد جزییات و شیوه های ایجاد آن در دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

 

امضای تفاهمنامه همکاری های بندری و هواشناسی میان تهران و صوفیا

وزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان از چهارشنبه 28 فروردین در صوفیه پایتخت بلغارستان آغاز شد و 30 فروردین پس از برگزاری کمیته های کاری شامل کمیته تجارت، صنعت، مناطق آزاد تجاری، اتاق‌های بازرگانی و خدمات فنی-مهندسی، کمیته انرژی، سرمایه‌گذاری، امور بانکی و بیمه‌ای، کمیته حمل‌ونقل، ارتباطات و امور گمرکی و کمیته اجتماعی و سایر همکاری‌ها شامل گردشگری، کشاورزی، علمی، آموزشی، فرهنگی، جوانان و ورزش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاری‌های استانی، امور حقوقی و قضایی، هواشناسی و تائید صلاحیت به کار خود پایان داد.

 

 بنابراین گزارش امضای چندین سند شامل یادداشت تفاهم نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و هنری، یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی، یادداشت تفاهم همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور، تشکیل اتاق مشترک بازرگانی، یادداشت تفاهم همکاری‌های تائید صلاحیت (استاندارد)، یادداشت تفاهم همکاری‌های هواشناسی، یادداشت تفاهم توسعه بنادر و همکاری‌های دریایی و یادداشت تفاهم همکاری‌های پستی در دستور کار هیئت‌های ایرانی حاضر در این نشست بود.

 

وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به عنوان نماینده ایران همراه با تیم اقتصادی در این نشست حضور داشت پس از پایان آن درباره دستاوردهای حاصل از نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان گفته است: «تفاهمنامه‌هایی در زمینه‌های بندری و هواشناسی، استاندارد، اقتصادی در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان امضا شده است

 

پرداخت تسهیلات بانکی سیل زدگان استان های مازندران و گلستان

با وقوع سیل در برخی از استان های کشور گروه های امدادی و همه دستگاه ها و نهادها به خدمت مردم این استان ها آمدند و حالا با گذشت روزهای متوالی از وقوع این حادثه پس از آنکه بخش های مختلف برآورد خسارتی از آسیب های وارده خود را به دولت فرستادند حالا دولت به وعده خود عمل کرده و تخصیص اعتبار برای جبران خسارات حاصل از سیل را آغاز کرده است.

 

بنابراین گزارش بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان به منظور انجام کار‌های ضروری استان‌های سیل‌زده و جبران خسارت‌های بخش کشاوری و مسکونی اختصاص‌ یافته و این اقدام مالی برای تحقق تصویب نامه هیئت‌وزیران بوده است. همچنین از طریق وزارت کشور برای هزینه‌های ضروری استان‌های سیل‌زده مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. علاوه بر آن برای استان‌های گلستان و مازندران هر یک مبلغ ۱۵ میلیارد تومان، استان‌های فارس، خوزستان، سمنان و خراسان شمالی هم هر یک مبلغ ۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

 

 این در حالی است که برای استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه هر یک مبلغ ۲ میلیارد تومان پرداخت شده است. علاوه بر موارد فوق، به منظور لایروبی رودخانه‌ها و ایمن‌سازی سد‌های استان خوزستان، بیش از ۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.این مبالغ تاکنون تأیید و پرداخت شده است و ادامه کمک‌ها پس از برآورد و تصویب پرداخت می شود.

 

بنابراین گزارش حالا در ادامه تخصیص اعتبار برای جبران خسارات حاصل از سیل، سیل زدگان 2 استان مازندران و گلستان این هفته تسهیلات بانکی می گیرند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب به ایرنا ادامه داده است: «براساس مصوبه هیات دولت در 11 فروردین ماه سال 98 ، مبلغ 480 میلیارد تومان برای کمک بلاعوض به منظور جبران خسارت ناشی از سیل و دو هزارو 220 میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود 4 درصد برای بازسازی و احیای اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی تصویب شد. اعتبار 50 درصدی کمک بلاعوض و 100 درصدی تسهیلات ارزان قیمت بانکی به 2 استان مازندران و گلستان تخصیص یافته است.»

 

طلا گرمی ۴۲۷ هزار و ۷۹۴ تومان/دلار در کانال ۱۳ هزار تومان/کاهش نرخ رسمی ۲۵ ارز

هر گرم طلای ۱۸عیار امروز (شنبه 31 فروردین) ۴۲۷ هزار و ۷۹۴ تومان  ارزش‌گذاری شده است و هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز امروز با قیمت ۱۲۷۲دلار معامله می‌شود. در بازار سکه نیز سکه بهار آزدی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 718 هزار تومان، سکه طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 640 هزار تومان، ربع سکه بهار ازادی با قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت 935 هزار تومان مبادله می شود.

 

در روز جاری (31 فروردین) صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ خریداری می‌کنند. همچنین صرافی های بانکی یورو را امروز (31 فروردین) با قیمت 15 هزار و 350 هزار تومان خریداری می کنند و با قیمت 15 هزار و 400 تومان به مردم می فروشند.

 

بنابراین گزارش امروز (شنبه 31 فروردین) در بازار آزاد دلار با قیمت 13 هزار و 650 تومان، یورو با قیمت 15 هزار و 450 تومان، پوند با قیمت 18 هزار و 100 تومان، درهم با قیمت 3 هزار و 740 تومان، لیر با قیمت 2 هزار و 420 تومان، یوان چین با قیمت 2 هزار و 40 تومان، دلار کانادا با قیمت 10 هزار و 150 تومان، دلار استرالیا با قیمت 9 هزار و 850 تومان و کرون سوئد با قیمت هزار و 450 تومان ارزشگذاری شده است.

 

تولید روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ خودرو از سوی خودروسازان

در سال گذشته به منظور تحریم های شدید و ثابت بودن قیمت، کارخانه های ایرانی کاهش تولید داشتند و این اقدام نیز مصیبت های فراوانی در بازار خودرو ایجاد کرد.

 

با توافق دولت و مجلس، قیمت خودرو در کارخانه ها نیز افزایش یافت و این مساله دست خودروسازان برای افزایش تولید را باز کرد.

 

حالا گفته شده که امسال خودروسازان ایرانی متعهد شده اند که ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ خودرو به صورت روزانه تولید کنند.

 

در همین رابطه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با پرداخت تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به قطعه‌سازان و افزایش تزریق قطعه و لوازم یدکی به شرکت‌های خودروساز، پیش‌بینی می‌کنم تولید خودرو در ایران‌خودرو و سایپا به ۶۰۰۰ دستگاه در روز افزایش یابد.

 

«ولی ملکی» در گفت‌وگو با ایسنا گفت: نظام بانکی در ماه‌های پایانی سال گذشته زیر نظر ستاد تنظیم بازار ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت کرد که باعث جلب اعتمادِ نسبی قطعه‌سازان برای افزایش تولید قطعه و لوازم یدکی خودرو می‌شود.

 

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس افزایش تولید خودروهای پرتیراژ در ایران‌خودرو و سایپا را در کاهش انتظارات تورمی بازار خودرو، گرفتن بهانه از دست دلالان حاشیه‌ساز و مهار نوسانات قیمتی خودرو موثر دانست و افزود: مجموع تولیدات روزانه این دو خودروساز تا پایان سال گذشته به حدود ۴۱۰۰ دستگاه در روز افزایش یافت که افزایش ۳.۵ برابری نسبت به اوایل سال داشت.

 

استفاده از رمزهای یکبار مصرف بانکی کلید خورد

کلاهبرداری های اینترنتی و سوء استفاده از حساب های بانکی روز به روز در خلال این سال ها بیشتر شده است تا جایی که بر اساس اعلام پلیس فتا در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آن‌ها به خاطر ناآگاهی مردمی بوده تشکیل‌شده است.

 

در حال حاضر مشتریان بانکی برای خرید اینترنتی یا انتقال وجه اینترنتی یک رمز دوم همیشگی دارند که آن را در کنار مشخصات دیگری مانند شماره کارت، کد CVV2 و تاریخ انقضا وارد می‌کنند. در کلاه‌برداری به روش فیشینگ سارقان به شکلی کاربران را فریب می‌دهند و آن‌ها را به یک صفحه جعلی پرداخت می‌کشانند. این صفحات جعلی کاملاً شبیه صفحه‌های واقعی بانک‌ها طراحی می‌شود و حتی برای آنها آدرس‌هایی که شبیه به پرداخت‌های حقیقی در سیستم بانکی است، طراحی می‌شود. کاربر فریب‌خورده در این صفحه جعلی همه مشخصات خود ازجمله رمز ثابت را وارد می‌کند اما درنهایت همه اطلاعات به‌دقت سارقان می‌افتد.

 

سارقان با استفاده از اطلاعات کارت در کنار رمز دوم ثابت می‌توانند حساب فرد را به‌سرعت خالی کنند. افزایش این آمار باعث شده است تا نظام بانکی به دنبال راه حلی برای رفع این معضل باشد از این رو مقررشده بانک‌ها از اول خردادماه ۹۸ رمز دوم ثابت را حذف کرده تا با جایگزینی رمز یکبارمصرف مقابله جدی با برداشت‌های غیرمجاز صورت بگیرد.

 

رمز یک‌بار مصرف One Time Password یا OTP رمزی است که فقط یک ‌بار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این رمز علاوه بر جلوگیری از فیشینگ، (راهی که اطلاعاتی نظیر رمز را از طریق ابزارهای الکترونیکی به سرقت می‌برند) جلوی برداشت از طریق کیلاگرها، نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده شده روی صفحه کلید را ذخیره می‌کند را هم می‌گیرد.

 

بودجه سال ۹۸ سازمان‌های مناطق آزاد تصویب شد

جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و بودجه سال ۹۸ سازمان‌های مناطق آزاد به تصویب رسید. «اسحاق جهانگیری» در این جلسه با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی در سال جاری گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی در سال ۹۷ باعث شد که مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور نیز با برخی محدودیت‌ها مواجه شوند.

 

معاون اول رییس‌جمهور با تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و زحمات مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و رؤسای مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در سال جاری اظهار امیدواری کرد در سال ۹۸ با بهبود شرایط اقتصادی کشور شرایط بهتری برای فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد فراهم شود.

 

در این جلسه که وزیر دادگستری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سیستان و بلوچستان و برخی معاونین و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی نیز حضور داشتند، بودجه سال ۱۳۹۸ و اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۷ سازمان‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی به تصویب رسید./

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما