شناسهٔ خبر: 32390502 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

اخبار کمتر دیده‌شده بورسی امروز

۳ اتفاق مهم بورسی برای ۳ نماد

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز روند صعودی و مثبتی را پشت سر گذاشت و با رشد ۴۴۶۴ واحدی معادل ۲٫۲۳ درصدی در سطح ۲۰۴ هزار و ۳۷۵ واحدی قرار گرفت.

مطالعه بیشتر:
بازدهی بیش از ۲ درصد بورس و ثبت رکورد جدید (اینفوگرافیک)

بانک پاسارگاد در حال خروج از روند زیان‌دهی

صورت مالی تلفیقی شش‌ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه سال ۹۷ «وپاسار» نشان می‌دهد در این دوره مطالبات بانک پاسارگاد از بانک مرکزی افزایش ۱۰ درصدی پیدا کرده است و معادل ۷۸۳۱ میلیارد تومان است، مطالبات از بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری کاهش ۲۶ درصدی و رسیدن به رقم ۱۲۴۶ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

در آن‌ سوی ترازنامه بانک شاهد کاهش بدهی بانک به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، همچنین کاهش بدهی به سایر بانک‌ها هستیم که ارقام آن‌ها به ترتیب ۶۷۸۱ و ۳۶۱ میلیارد تومان است.

در این دوره جمع درآمدهای مشاع «وپاسار» ۴۴۴۵ میلیارد تومان بوده است که از این رقم حدود ۲۶۵ میلیارد تومان سهم بانک است.

اما جمع درآمدهای غیرمشاع که فاکتور مهم‌تری برای بانک به شمار می‌رود و ۹۰ درصد افزایش یافته و ۱۴۲۸ میلیارد تومان ثبت شده است.

در مجموع جمع درآمدهای «وپاسار» با رشد ۳۵ درصدی به ۱۶۹۳ میلیارد تومان رسیده است.

جمع هزینه‌ها با افزایش ناچیز هفت درصدی به ۱۲۷۳ میلیارد تومان رشد پیدا کرده که بخش عمده‌ آن مربوط به افزایش هزینه مالی بوده است.

سود خالص «وپاسار» در عملکرد شش ماهه با رشد قابل توجه ۴۷۷ درصدی از ۴۷ میلیارد تومان به ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است در نتیجه زیان انباشته ۵۳۵ میلیارد تومانی در پایان دوره ۶۴ درصد کاهش یافته و ۱۹۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

بدین ترتیب سود خالص برای هر سهم از پنج ریال به ۵۳ ریال ارتقا یافته است.

در خبر دیگر، آخرین تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد مهدی سدیدی مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سعید خدامرادی را به عنوان معاون جدید اقتصادی و برنامه‌ریزی «وبانک» و جانشین علیرضا کدیور معرفی کرد.

نوسان ۵۰ درصدی «قاسم»

«قاسم» در پاسخ به این سوال که در حال حاضر حاشیه سود متوسط هر یک از گروه‌های محصولات دارویی، غذایی، بهداشتی چه مقدار است، اعلام کرد: متوسط حاشیه سود غذایی ۱۱ درصد، دارویی ۱۰٫۷ درصد و محصولات شوینده بهداشتی ۱۱ درصد نرخ فروش بوده، که اعلام نرخ سه‌گانه از سوی مراجع ذی‌صلاح تعیین و توسط شرکت‌های تامین کننده اعلام می‌شود.

این شرکت همچنین اذعان کرد: طریق بهینه‌سازی‌ سرمایه در گردش و تعامل با شرکت‌های تامین‌کننده، متوسط حاشیه سود محصولات دارویی و آرایشی بهداشتی به میزان ۱٫۵ درصد افزایش یافته و بدین ترتیب متوسط حاشیه سود محصولات دارویی ۱۲٫۱ درصد و محصولات شوینده و بهداشتی ۱۲٫۴ درصد است.

«قاسم» همچنین در خصوص وضعیت تخفیف و بازگشت کالا برای هر یک از گروه‌های کالایی اعلام کرد: تخفیفات اعطایی به مشتریان اکثرا بر اساس توافقات صورت پذیرفته با تامین کنندگان انجام شده و معمولا اهرمی برای رقابت و حفظ و کسب سهم بازار بیشتر است، که انجام آن همواره متاثر و تابع شرایط بازار بوده است، با توجه به شرایط حاکم بر بازار تخفیفات نسبت به سال قبل روند کاهشی داشته و در خصوص وضعیت پیش رو شرایط بازار و تامین کنندگان تعیین کننده است.»

از سویی بر اساس اعلام شرکت قاسم ایران، تاکنون تغییر با اهمیتی در وضع مالی با عملکرد شرکت رخ نداده است.

بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا خواهد شد.

علاوه بر این در خبر دیگر، شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس در مجمع عمومی عادی سالانه، به ازای هر سهم ۷۵۰ ریال سود تقسیم کرد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه سال ۹۷ برگزار شد و سهام‌داران به تقسیم سود ۷۵۰ ریالی به‌ازای هر سهم رای دادند.

جزئیات اعمال حاکمیت شرکتی برای ناشران بورسی

یکی از اقدامات موثر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران به خصوص سهام‌داران اقلیت، تصویب دستورالعمل حاکمیت شرکتی بود و این اقدام مهم در تیر ماه سال ۹۷ به سرانجام رسید.

حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق در خصوص جزییات اعمال حاکمیت شرکتی برای ناشران بورسی گفت: فرآیند انجام کارشناسی، بررسی و تصویب دستورالعمل حاکمیت شرکتی زمان‌بر بود. در طی این مدت ضمن انجام مطالعات تطبیقی و بررسی مفاد قانونی حاکمیت شرکتی در کشورهای مختلف و برگزاری جلسات متعدد با صاحب نظران نظام بانکی، نمایندگان بیمه مرکزی، سازمان حسابرسی، حسابرسان مستقل و بازار سرمایه در امور حاکمیت شرکتی و در نهایت انجام دو مرحله نظرخواهی عمومی، این دستورالعمل به تصویب رسید.

معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان اینکه در این دستورالعمل مفاهیم ویژه و خاصی همانند عضو مستقل هیات‌مدیره، شرایط استقلال، حفظ حقوق سهام‌داران و برخورد یکسان با آن‌ها، رعایت حقوق سایر ذی‌نفعان، انگیزه بخشی به ذی‌نفعان، افشا و شفافیت و مسئولیت‌پذیری هیات‌مدیره مطرح شده‌، افزود: پیاده‌سازی دستورالعمل مذکور، فرصت درخشانی را برای افزایش کارآیی و جذب سرمایه‌گذاران بازار سرمایه فراهم می‌آورد.

در خبر دیگر، طبق اعلام بورس انرژی، امروز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۰۰ تن گاز پروپان، گاز مایع و هگزان در بورس انرژی عرضه می‌شود.

همچنین در خبر دیگر، آخرین وضعیت شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت بررسی شد و سهام‌داران «زکشت» منتظر گزارش عملکرد خوب این شرکت باشند.

مصوبه مهم بورسی

جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۲۶ فروردین ماه به ریاست وزیر صنعت تشکیل شد و پس از ارائه فهرست اقدامات پیشنهادی سال ۹۸، مصادیق مواد قانونی که اجرای آنها بنگاه‌های تولیدی را با مشکلاتی فراگیر مواجه کرده مطرح و مقرر شد با توجه به شرایط اقتصادی و ضرورت حمایت از تولید، مصوبات ذیل برای اتخاذ تصمیم در جلسه سران قوا به معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور منعکس شود.

۱. با هدف امکان‌پذیر کردن وصول مطالبات مالیاتی از بنگاه‌های تولیدی در راستای تحقق درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از بروز اخلال در روند تولید و اشتغال، مدت زمان تعیین شده در ماده ۱۶۷ ق م م تا پایان سال ۹۹ از حداکثر ۳۶ ماه به ۶۰ ماه افزایش یابد.

۲. با هدف پیشگیری از بروز اخلال در روند تولید و اشتغال و به منظور بهره‌مندی بنگاه‌های تولیدی از خدمات بانکی، ثبتی، کارت بازرگانی و … به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه‌های استانی تا پایان سال ۹۹ اجازه داده می‌شود تا در موارد لزوم، بنگاه‌های تولیدی مشمول ماده ۱۸۶ ق م م را از این ماده قانونی و محدودیت‌های اعمال شده در آن مستثنا کنند.

۳. با عنایت به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت قانونی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه‌های استانی در حل و فصل مشکلات بنگاه‌های تولیدی و پیشگیری از بروز اخلال در امنیت اقتصادی استان‌ها، علاوه بر شورای تامین استان به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا کارگروه‌های استانی اجازه داده می‌شود به منظور بهره‌مندی تولیدکنندگان از خدمات بانکی در موارد لزوم بنگاه‌های تولیدی را در سال‌های ۹۸ و ۹۹ از اعمال ماده پنج مکرر قانون اصلاح قانون چک مستثنا کنند.

۴. در اجرای ماده ۱۱ قانون هوای پاک تا پایان سال ۹۹، واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی مجوزدار، صرفا در هنگام اخذ پروانه بهره‌برداری ملزم به دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست بوده و در هنگام اخذ جواز تأسیس، توسعه، تغییر خط، بازسازی و نوسازی از این الزام قانونی مستثنا شوند.

۵. با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها و لزوم ارزیابی مجدد دارایی‌های بنگاه‌های تولیدی به منظور بهره‌مندی از مزایای آن به خصوص دریافت تسهیلات بانکی و…، کلیه بنگاه‌های تولیدی مشمول یا غیرمشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا پایان سال ۹۹ برای یک بار از مالیات تجدید ارزیابی معاف می‌شوند.

۶. به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی تا پایان سال ۹۹ به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا کارگروه‌های استانی اجازه داده می‌شود تا نسبت به تعویق یا تعلیق اجراییه‌هایی که به درخواست بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی، تامین اجتماعی، دستگاه‌های خدمات‌رسان و… علیه بنگاه‌های تولیدی صادر شده، اقدام کنند.

خبر دیگر حاکی از بازدهی ۶۵ درصدی سیمان قائن در عرض یک ماه است.

همچنین در خبر دیگر، پتروشیمی پردیس که با سرمایه اسمی ۶۰۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس تهران حضور دارد و امروز صف خرید داشت، درباره اعمال قیمت‌های اوره داخلی در بورس کالا، دست به شفاف‌سازی زد و موقتا از تابلو رفت.

مطالعه بیشتر:
پیش‌بینی بورس متعادل در هفته جاری / کدام گروه‌ها چشم‌انداز بهتری دارند؟

منبع: بااقتصاد، رادیو سهام، سنا، فارس، بورس ۲۴، بورس پرس

نظر شما