شناسهٔ خبر: 32390281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دحلان در سودان چه می خواهد؟

خبرگزاری ایسنا

منابع مصری سفر مخفیانه محمد دحلان، مشاور امنیتی ولیعهد ابوظبی به سودان در راس هیاتی اماراتی-عربی را تایید و هدف از آن را تلاش برای نفوذ در شورای انتقالی سودان و هدایت امور به سمت منافع ابوظبی عنوان کردند.

صاحب‌خبر -
برخی منابع عالی‌رتبه مصر به سایت "الخلیج آنلاین" گفتند: سفر محمد دحلان، از رهبران جداشده جنبش فتح و معاون مجلس قانونگذاری فلسطین به سودان- که در حال حاضر شاهد اوضاع سیاسی و امنیتی وخیمی است- به ویژه پس از بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور از سوی ارتش، در نقش یک رهبر فلسطینی نیست بلکه وی در کشور‌های عربی به خصوص کشور‌هایی که اوضاع بغرنجی دارند برای خدمت به منافع امارات در رفت و آمد است.

این منابع اعلام کردند، نارضایتی امارات از حوادث اخیر سودان به ویژه پس از بازداشت البشیر موجب شد هیاتی از این کشور با حضور محمد دحلان، مشاور امنیتی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در تلاش برای به دست گرفتن زمام امور و تغییر تحولاتی که با منافع سیاسی و اقتصادی امارات در تناقض است به سودان سفر کند.

به گفته این منابع، دحلان رئیس هیات اماراتی است که چند روز قبل به شکل محرمانه به خارطوم سفر کرد. دحلان همواره مورد اعتماد بن زاید در حل بسیاری از پرونده‌های کشور‌های عربی بوده است، زیرا وی روابط عربی -آمریکایی و حتی اسرائیلی گسترده‌ای دارد که می‌تواند تغییرات اصولی ایجاد کند.

منابع مصری افزودند: سفر این هیات اماراتی به سودان آنطور که در بیانیه شورای نظامی انتقالی آمده برای حمایت از سودان نبوده بلکه تلاش گسترده برای فشار آوردن جهت تحویل قدرت به شخصی بود که طرح‌های آن‌ها در تمام منطقه عربی را ضمانت کند.

این منابع تصریح کردند، امارات و عربستان به دنبال نفوذ به شورای انتقالی و همسو کردن رهبران آن با خودشان هستند. فرقی نمی‌کند رئیس جمهور نظامی یا مدنی باشد، مهم این است که در مسائل مهم به ویژه در روابط با اسرائیل و عادی سازی با آن و نیز جنگ علیه کشور‌های عربی از جمله در یمن مواضع یکسانی با ابوظبی و ریاض داشته باشد.

به گفته آنها، دحلان طرح عربی را برای تغییر جهت اراده مردم به سمت و سویی هدایت می‌کند که بیش از سودان در راستای منافع امارات و عربستان است. وی همچنین به خشکاندن ریشه‌های گروه "اخوان المسلمین"، جنبش حماس و مقاومت فلسطین در سودان جهت ارضای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و اسرائیل توجه نشان خواهد داد.

منابع مصری در پایان گفتند: امارات نقش مشکوک و خطرناکی در این کشور آفریقایی توسط دحلان اجرا می‌کند که در صورت موفقیت این طرح ممکن است سودان عادی سازی روابط با اسرائیل را اعلام کند.

دحلان این روز‌ها پرونده‌های خونین و پیچیده‌ای را در منطقه بخصوص در کشور‌هایی که امارات دستی در آن دارد اداره می‌کند و آنچه سوال برانگیز است نقش امنیتی و اطلاعاتی وی در خدمت به حاکمان کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

نظر شما