شناسهٔ خبر: 32389990 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

منع چرای دام در دشت شهرکرد

صاحب‌خبر -
برای دومین سال چرای دام در دشت شهرکرد ممنوع شد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: این طرح به منظور حفظ و احیای دشت شهرکرد و پوشش گیاهی این دشت اجرا می شود.

فرامرز مرادی با اشاره به آغاز فصل چرای دام از ابتدای اردیبهشت، افزود: با متخلفان چرای دام در این دشت ممنوعه برخورد قضایی می شود.

وی گفت: این دشت به دلیل بهره برداری غیراصولی و بیش از ظرفیت مرتع به دشت ممنوعه و کانون گرد و غبار داخلی تبدیل شده است.

به گفته وی، به منظور غنا بخشیدن به خاک این دشت، طرح کودپاشی (کودگیاهی) در دشت شهرکرد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجراست.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح در چهار هکتار از دشت شهرکرد، بیش از 400 میلیون ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شد.

وی، تقویت خاک و توسعه پوشش گیاهی و مرتعی را از اهداف کودپاشی در این دشت اعلام کرد و گفت: این طرح به منظور افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از گرد و خاک و افزایش نفوذ آب در حال اجراست.

دشت شهرکرد با 25 هکتار وسعت به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی به یکی از کانون داخلی تولید ریزگردهای استان تبدیل شده که حفظ منابع موجود این دشت ضروری است، به همین دلیل طرح هدایت آب های سطحی و بارش ها، برای احیای این دشت اجرا می شود.

دشت شهرکرد یکی از 11 دشت چهارمحال و بختیاری است که با وقوع خشکسالی 10 ساله در استان و کاهش شدید سطح ایستایی، به یکی از دشت های ممنوعه بحرانی و مهمترین کانون ریزگرد استان چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

آخرین گزارش ها از افت 26 متری سطح آب های زیرزمینی در دشت شهرکرد و وقوع بیش از نیم متری فرونشست زمین در این منطقه حکایت دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما