شناسهٔ خبر: 32389451 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دروازه نفوذ در دانشگاه تهران؛

جذب آریابرزن محمدی؛ اشتباه ساده یا نفوذ عامدانه؟

چه کسانی از آریابرزن محمدی و امثال او برای ورود به دانشگاه‌‌های کشور حمایت می‌کنند و چرا برخی سعی دارند دانشگاه‌ را به محلی برای جاسوسان و نفوذی‌ها تبدیل کنند؟

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هشدار نفوذ؛ دانشگاه مقصد جریان نفوذ خواهد شد؟ شاید اگر همچنان برخی مسئولان خود را به خواب غفلت بزنند، نشود آن‌ها را بیدار کرد و درنهایت نفوذ در دانشگاه‌ها نیز اتفاق بیفتد و یا شاید افتاده است!

نخبگان بسیاری در صف انتظار ورود به هیئت‌علمی دانشگاه‌ها قرار دارند اما ظاهراً هیئت جذب هیئت‌علمی وزارت علوم تصمیم به واردات استاد کرده و در این راه تنها معیار، تحصیل در دانشگاه‌های خارج است.

درست است که استاد دانشگاه باید از صلاحیت‌های لازم علمی برخوردار باشد اما آیا صلاحیت عمومی افراد از اهمیت ساقط می‌شود و نباید رویکردهای انقلابی یا ضدانقلابی افراد در مسیر جذب به‌عنوان هیئت‌علمی بررسی شود؟

این روزها بیش‌ازپیش نام آریابرزن محمدی در مجامع علمی شنیده می‌شود و تقریباً قریب‌به‌اتفاق دانشجویان و استادان انقلابی برای جذب این فرد به‌عنوان هیئت‌علمی به مخالفت برخاسته‌اند.

محمدی که نام خود را از سردار مدافع وطن ایرانی وام گرفته است سروصدای زیادی به پا کرده و حامیان او بدون توجه به سابقه و اسنادی که درباره تفکرات ضدانقلابی او موجود است همچنان بر جذب او به‌عنوان هیئت‌علمی پافشاری می‌کنند.

اما ماجرا از زمانی آغاز شد که آریابرزن محمدی در سال 96 درخواست خود را مبنی بر عضویت در هیئت‌علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی ارائه داد و جالب اینجاست که هیئت جذب نیز با بررسی صلاحیت‌های محمدی، بر جذب او به‌عنوان هیئت‌علمی دانشگاه تهران موافقت کرده است.

پس از این تصمیم مجامع علمی و به‌ویژه اعضای بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و دیگر تشکل‌های انقلابی واکنش نشان داده و با جذب وی مخالفت کرده و در این خصوص مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مختلف انجام دادند.

چرا با آریابرزن مخالفت می‌شود؟

محمدی در کویت متولد شده و 12 سال نیز در این کشور زندگی کرده است، اما برای تحصیلات دانشگاهی به انگلستان رفته و مدرک خود را از دانشگاه دورهم این کشور اخذ کرد.

وی در این دانشگاه شاگرد انوشیروان احتشامی استاد ضدانقلابی و ضد ایرانی بوده است و تفکراتی مشابه او دارد.

محمدی دارای چندین مقاله علیه جمهوری اسلامی است و با شبکه‌هایی که ضدانقلاب اسلامی تبلیغ می‌کنند نیز همکاری و مصاحبه‌های زیادی داشته است.

مخالفت محمدی با جمهوری اسلامی ایران در سال 88 و در بحبوحه فتنه بعد از انتخابات آن سال بیش‌ازپیش نمایان شد. وی در شلوغی‌ها و اغتشاشات پایتخت در سال 88 ضمن مصاحبه و انتشار مقالات بسیاری از جنبش سبز و خارج‌نشین‌های مخالف انقلاب اسلامی حمایت می‌کرد.

وی در مقاله‌ای جنبش سبز را نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست و در ادامه عنوان کرد که جنبش سبز زمان را به دو قسمت پیشا ۸۸ و پسا ۸۸ تقسیم می‌کند. محمدی سال ۸۸ را پایان بالقوگی‌های درونی فضای موجود عنوان کرد، جایی که سیاست‌های گذشته به پایان خود سلام می‌کنند.

آریابرزن محمدی با پشتیبانی از اغتشاشات و فتنه‌های جنبش سبز بیان می‌کند که این جنبش «سیاست را از درون صندوق‌های رأی به میان خیابان‌های شهر کشاند».

وی در تعریف دیگر از اغتشاشگران سال 88 عنوان می‌کند که «جنبش سبز دیگر نه به نمایندگان مجلس و کرسی ریاست جمهوری دلگرم، که به لرزش شهر زیر قدم‌های اعتراض میلیون‌ها انسان پشت‌گرم بود».

دانشگاه تهران و هیئت جذب وزارت علوم؛ توپ در زمین چه کسی است؟

نظرات و سوابق محمدی با یک جستجوی ساده قابل‌پیگیری است و راه دراز و پرپیچ‌وخمی نیاز ندارد. البته ظاهراً معیارها برای جذب هیئت‌علمی دچار تغییر و تحولاتی شده است و برخی به‌جای جذب نخبگان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کشور به دنبال واردات فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارج هستند حتی اگر فرد صلاحیت و رزومه علمی قابل قبولی هم نداشته باشد و تفکراتی برخلاف نظام سیاسی کشور و انقلاب اسلامی داشته باشد.

قاعدتاً نباید پرونده فردی با این سوابق از هیئت جذب مورد تأیید قرار می‌گرفت و به دانشگاه تهران ارجاع داده می‌شد اما این روند طی شد و دانشگاه تهران نیز صلاحیت وی را مورد تأیید قرار داد.

بعد از حرف‌وحدیث‌های فراوان در خصوص روند جذب این فرد، دانشگاه تهران اطلاعیه‌ای در خصوص این روند توضیحاتی ارائه کرد که پارادوکس‌هایی نیز در آن دیده می‌شود.

دانشگاه تهران در این اطلاعیه عنوان کرده است آریابرزن محمدی در فراخوان بهمن 96 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای گروه مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ثبت‌نام کرده و متقاضی عضویت در این گروه شده است. به دنبال درخواست وی، پرونده نامبرده برای بررسی به واحد ذی‌ربط ارسال و فعالیت‌های علمی و پژوهشی او از نظر صلاحیت‌های علمی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به رأی مثبت کارگروه بررسی توانایی علمی واحد، موضوع در هیئت اجرایی جذب دانشگاه در تاریخ 21 آذر 97 مطرح و صلاحیت علمی ایشان بررسی و مشروط به تأیید صلاحیت عمومی وی از سوی مراجع ذی‌ربط به تصویب رسیده است.

در ادامه این اطلاعیه نیز عنوان شده است که با توجه به تفکیک مسئولیت‌ها و اینکه کارگروه بررسی توانایی علمی صرفاً به بررسی رزومه علمی متقاضی عضویت هیئت‌علمی می‌پردازد و مسئولیتی در قبال صلاحیت عمومی افراد ندارد و با عنایت به اینکه هیئت اجرایی جذب نیز تنها رأی کارگروه را از نظر علمی تأیید کرده است، تاکنون هیچ حکمی درخصوص استخدام و جذب نامبرده صادر نشده و بدیهی است در صورت رد صلاحیت عمومی وی از سوی مراجع ذی‌ربط حکمی صادر نخواهد شد.

http://media.ana.ir/1398/01/31/636913622307689878_md.jpg

در روند جذب هیئت عالی جذب اعضای هیئت‌علمی مراحل این‌گونه عنوان شده است که پس از دریافت و جمع‌آوری درخواست متقاضیان در مرحله دوم پرونده متقاضیان دارای شرایط اولیه بررسی می‌شود و به کمیته‌های بررسی توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی ارسال خواهد شد. طبق روندی که رسماً از سوی هیئت جذب اعلام شده باید پیش از آنکه پرونده به مؤسسه ارجاع داده شود صلاحیت عمومی فرد بررسی شود و در صورت نبود صلاحیت عمومی پرونده اصلاً به دانشگاه ارسال نمی‌شود و از روند بررسی خارج می‌شود حال‌آنکه پرونده آریابرزن محمدی به مؤسسه ارسال شده و این اتفاق به این معناست که نه‌تنها صلاحیت علمی بلکه صلاحیت عمومی وی نیز مورد تأیید کمیته بررسی قرار گرفته است.

دانشگاه تهران در بخشی از اطلاعیه خود عنوان کرده است که مسئولیتی در قبال صلاحیت عمومی متقاضی ندارد و صرفاً به بررسی رزومه علمی می‌پردازد حال‌آنکه در مرحله چهارم از روند جذب هیئت‌علمی در هیئت عالی جذب، به‌صراحت آمده است که صلاحیت عمومی و علمی فرد در مؤسسه موردبررسی قرار می‌گیرد. سپس در مرحله بعد در هیئت اجرایی جذب مؤسسه تصمیم اتخاذ می‌شود و خلاصه پرونده متقاضیانی که مورد تأیید قرار گرفته و به دبیرخانه هیئت مرکزی جذب وزارت مربوطه ارسال می‌شود.

با توجه به روند مذکور ظاهراً هم صلاحیت عمومی و هم صلاحیت علمی آریابرزن محمدی در دانشگاه و همچنین در هیئت جذب و کمیته بررسی مورد تأیید قرار گرفته است.

نظر تشکل‌های دانشجویی درباره جریان نفوذ در دانشگاه

تشکل‌های دانشجویی نیز با رصدی که از اوضاع دانشگاه‌ها و اتفاقاتی که برخی طیف‌ها رقم می‌زنند دارند مراقب هستند تا جریان نفوذ نتواند نقشه‌های خود را در دانشگاه اجرایی کرده و سعی می‌کنند در برابر آن بایستند.

تلاش برای جذب فردی که برای نظام ارزشی قائل نیست

عبدالرضا سیف رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی درباره جذب آریابرزن محمدی گفته: «اصولاً چنین جذب‌هایی که مخصوصاً در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی و گروه‌های مطالعات منطقه‌ای صورت می‌گیرد به‌نوعی مقابله با نظام است؛ یعنی همان حرکت نرم نفوذ عناصر ضدانقلاب است».

وی در ادامه با بیان اینکه جذب افرادی که در خارج از کشور بوده‌اند و در فتنه 88 و در محکومیت نظام و ضدیت با اسلام فعالیت داشته‌اند، نشان می‌دهد به‌نوعی در چنین موضوعی مأموریت از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی مانند موساد، ام آی سیکس و ... رسیده است عنوان کرد: «فتنه‌گران داخلی که در چند سال اخیر در دانشگاه‌ها روی کار آمدند هرجایی توانسته‌اند ضربه زده‌اند. در مجموعه دانشکده حقوق که هیچ قانونی هم در آن نیست فردی را به زور و تحمیل به‌عنوان رئیس انتخاب می‌کنند و این فرد هم سعی می‌کند افرادی مثل خودش را جذب کند، همین می‌شود که می‌بینیم تلاش می‌کنند فردی که در آمریکا، انگلیس درس خوانده و برای نظام اصلاً ارزشی قائل نیست را جذب کنند».

این استاد دانشگاه گفت:‌ «در دانشکده حقوق نیروهای ارزشی را تهدید به اخراج می‌کنند یا درون-قرارداد می‌کنند، به‌هرحال هر کاری می‌کنند که این افراد به عقب رانده شوند ولی از آن سو یک سری افراد خودباخته را برای درازمدت جذب می‌کنند تا بتوانند ماهیت اسلامی و دینی نظام را از بین ببرند. باید مراقب چنین حرکاتی باشیم و در مقابل آن ایستادگی و اطلاع‌رسانی کنیم که این‌ها متوجه شوند عناصر ضدانقلاب و ضددین در دانشگاه تهران جایی ندارند».

ورود فتنه‌گران به دانشگاه خیانت به انقلاب است

سیدعنایت جویبار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، در خصوص انتصاب برخی افراد مسئله‌دار در فتنه ۸۸ به‌عنوان مدیران میانی اظهار کرد: افرادی که در فتنه ۸۸ به‌صورت حضوری و غیرحضوری هدایت فتنه را به عهده داشته‌اند نباید در مسئولیت‌های دولتی جایگاه بگیرند.

وی افزود: این افراد با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند و عناد آن‌ها در فتنه آمریکایی-صهیونیستی بر همگان روشن شد؛ وقتی افراد مسئله‌دار در فتنه ۸۸ مسئولیت دولتی می‌گیرند، خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: همچنین در دانشگاه تهران، برخی افراد بر اساس سلایق سیاسی درصدد هستند که فردی را به‌عنوان عضو هیئت‌علمی انتخاب کنند که با جمهوری اسلامی مشکل دارد و معیار انتخاب اعضای علمی بعضاً مسائل تخصصی و علمی نیست.

مسئولان توجهی به سابقه فتنه‌گران ندارند

وحید عبدالله‌زاده دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص جذب افرادی که در فتنه 88 حضور داشتند در مناصب دولتی و دانشگاه‌های ایران به خبرنگار آنا گفت: اتفاق بدی است که هنوز برخی مسئولان کشوری اغتشاشات سال ۸۸ را فتنه نمی‌دانند و این قضایا را صرفاً اعتراض خیابانی قلمداد می‌کنند.

وی ادامه داد: برای برخی مسئولان مهم نیست که شخص مورد نظرشان در فتنه ۸۸ نقش داشته است یا خیر. افرادی که در فتنه ۸۸ نقش داشته‌اند، نباید به‌عنوان استاد دانشگاه و مدیر میانی در دستگاه‌های دولتی انتخاب شوند.

عبدالله‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهید بهشتی، اساتیدی وجود دارند که به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه انتخاب شده‌اند، اما اعتقادی به مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی ندارند.

استاد دانشگاه باید پیروی از قانون را به دانشجو بیاموزد

مهران گلزاری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تبریز نیز در این خصوص گفت: کسانی که از فتنه‌گران حمایت کرده و توبه نکرده‌اند، چرا باید در گزینش‌ها به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه انتخاب شوند.

وی افزود: حامیان فتنه ۸۸ که در مقابل قانون اساسی ایستادند و به قانون تمکین نکردند، صلاحیت حضور در پست‌های دولتی و تدریس در دانشگاه‌ها را ندارند؛ اساتید حامی فتنه ۸۸ نباید در دانشگاه‌ها تدریس کنند و باید با این افراد برخورد شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تبریز تصریح کرد: استاد دانشگاه، باید پیروی از قانون را به دانشجو آموزش دهد و همیشه به شاگردانش امید را تزریق کند نه اینکه مدام علیه نظام اسلامی حرف بزند و قیافه روشنفکران را به خود بگیرد؛ بنابراین کسانی نباید به‌عنوان استاد دانشگاه انتخاب شوند که در فتنه ۸۸، حامی کسانی بودند که به قانون تمکین نکردند.

توهین به جمهوری اسلامی توسط برخی از اساتید

محمدرضا رجبی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز در خصوص انتصاب برخی از حامیان فتنه ۸۸ به‌عنوان استاد دانشگاه، اظهار کرد: متأسفانه برخی از اساتید، گرایش به جریان ضدانقلاب دارند و به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل ندارند.

وی افزود: کسانی که در فتنه ۸۸ نقش فعالی علیه نظام اسلامی داشته‌اند، نباید به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه انتخاب شوند. برخی از اساتید علوم سیاسی در دانشگاه‌ها، ولایت‌فقیه را زیر سؤال می‌برند که باید با این‌گونه افراد برخورد جدی شود و سکوت در این قضیه را جایز نمی‌دانیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: با اساتیدی که با انقلاب اسلامی زاویه دارند و علیه نظام، در کلاس‌ها لجن‌پراکنی می‌کنند، مقابله کرده و به مسئولان دانشگاه گوشزد می‌کنیم که با این اساتید برخورد جدی داشته باشند.

فتنه‌گران نباید راهی به دانشگاه داشته باشند

ابوالفضل علیزاده دبیر انجمن اسلامی دانشگاه سیرجان اظهار کرد: افرادی که در فتنه ۸۸ نقش مؤثری در اغتشاشات داشته‌اند، نباید به‌عنوان عضو هیئت‌علمی از طرف واحد گزینش و صلاحیت دانشگاه انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: باید جلوی اساتید ضدانقلاب محکم ایستاد و نگذاشت چنین افرادی که در فتنه ۸۸ حضور فعالی داشته‌اند در دانشگاه‌ها تدریس کنند. برخی از اساتید که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، از عقاید غربی‌ها تقلید کرده و به ضدانقلاب گرایش پیدا کرده‌اند.

استاد دانشگاه نباید حامی فتنه ۸۸ باشد

محمدرضا عبدالله‌آبادی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد عنوان کرد: اشخاصی که در فتنه ۸۸ نقش فعال و اثرگذاری داشته‌اند، نباید در جایگاه مسئولیت‌های مهم دولتی و دانشگاهی قرار بگیرند. اساتید دانشگاه نباید از میان کسانی انتخاب شود که جزو حامیان سرسخت سران فتنه ۸۸ بوده که به نظام اسلامی تهمت تقلب زده‌اند.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی، افرادی که می‌خواهند استاد دانشگاه یا مسئول دولتی شوند باید عقایدشان در راستای اسلام و مبانی انقلاب اسلامی باشد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد خاطرنشان کرد: وقتی اساتید، چارچوب نظام جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشند طبیعتاً بر روی دانشجو اثر می‌گذارد و نمی‌توانیم دانشجوی مؤمن و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم که مدیران آینده نظام شوند.

همچنین برخی از دانشجویان نیز در توئیتر به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.

مهران بارانی در پست توئیتری خود نوشت: آریابرزن محمدی را به‌جای سپردن به دست قانون به جرم همکاری با ضدانقلابیونی همچون جهانشاهی، مهرداد خوانساری و انوش احتشامی برای هیئت‌علمی دانشگاه تهران گماردن توسط گروه خاص اصلاح‌طلبان جز در راستای خیانت به کشور و ایجاد آشوب‌های جدید چه باید نام گذاشت؟

http://media.ana.ir/1398/01/31/636913667196062682_md.PNG

باید مشخص شود چه کسانی از آریابرزن محمدی و امثال او برای ورود به دانشگاه‌های کشور حمایت می‌کنند و چرا برخی سعی دارند دانشگاه را به محلی برای جاسوسی تبدیل کنند.

نفوذ زنگ خطری است که به صدا درآمده و باید جدی گرفته شود، به نظر می‌رسد نه‌تنها این افراد بلکه مسئولانی که از این‌ها برای ورود به مناصب دولتی و دانشگاه‌ها حمایت می‌کنند نیز باید زیر ذره‌بین نهادهای امنیتی قرار گیرند.

تشکل‌های دانشجویی و اساتید انقلابی باید در غیاب و خواب غفلت مسئولان وزارت علوم و به‌ویژه هیئت جذب به دقت مراقب جریان نفوذ باشند و در برابر آن بایستند.

انتهای پیام/4107/4007/پ

نظر شما