شناسهٔ خبر: 32387336 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارشی از آخرین تحولات لیبی: جناح بندی ها داخلی و خارجی در بحران پیچیده لیبی چگونه است؟

برخی تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران کنونی در لیبی بی نتیجه مانده است زیرا صف بندی هایی در حمایت و عدم حمایت از جناح های مختلف در این بحران از خارج از کشور صورت گرفته است که به آن دامن می زند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در تازه ترین سمت و سوگیری در جریان بحران لیبی، کاخ سفید خبر داده است رئیس جمهور آمریکا با ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرقی لیبی تلفنی صحبت کرده است. این نیروها به رهبری ژنرال حفتر در حال پیشروی به سوی پایتخت کشور هستند.

از گفت و گوی تلفنی میان دونالد ترامپ و فرمانده نیروهای شرقی در لیبی به نظر می‌ رسد ترامپ بر خلاف برخی متحدان اروپایی‌ اش به دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس پشت کرده است.

براساس بیانیه کاخ سفید، در این گفت و گوی تلفنی دو نفر درباره «چشم‌ انداز مشترک برای گذار لیبی به یک نظام سیاسی باثبات و دموکراتیک» صحبت کردند. در این گفت‌ و گو ترامپ از «نقش ارزنده» حفتر در مبارزه علیه تروریسم و ایمن کردن منابع نفتی لیبی قدردانی کرده است.

از این تماس تلفنی به نظر می‌ رسد واشنگتن از ژنرال حفتر حمایت می کند و او را قادر به برقراری نظم و قانون در کشور می‌ داند. اما مخالفان ژنرال حفتر می‌ گویند او کشور را به شیوه‌ ای استبدادی رهبری خواهد کرد.

این در حالی است که چندی پیش و با نزدیک شدن نیروهای حفتر به طرابلس پایتخت لیبی آمریکا به تخلیه شهروندان و برخی از نظامیان خود از منطقه ای در نزدیکی طرابلس که دولت وفاق ملی در آن حضور دارد، اقدام کرد؛ امری که باعث شد حضور نظامی آمریکا در لیبی فاش شود. 

این مذاکرات میان ترامپ و خلیفه حفتر نشان می دهد، آمریکا پروژه رسمیت دادن به خلیفه حفتر را آغاز کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از «جلال حرشاوی» از موسسه «کلینگندیل» در لاهه نوشته است این تماس تلفنی هم‌ سنگ حمایت از کارزار ژنرال حفتر است و احتمال دخالت نظامی کشوری چون مصر را بسیار بیشتر خواهد کرد.

چه کسی از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند؟

ژنرال خلیفه حفتر از حمایت اردن، بحرین، امارات متحده عربی و مصر برخوردار است و کمی پیش از اعلام حمله به طرابلس به عربستان سعودی سفر کرده بود و حمایت این کشور را نیز در اختیار دارد.

دولت مستقر در طرابلس فرانسه را نیز به حمایت از ژنرال حفتر متهم کرده اما فرانسه این اتهام را رد می‌ کند.

لیبی پس از متهم کردن پاریس به حمایت از نیروهای نظامی وابسته به خلیفه حفتر، همکاری امنیتی خود با فرانسه را تعلیق کرد. در مقابل کاخ الیزه ادعای دخالت در این کشور را تکذیب کرد و خواهان یک راه حل سیاسی در لیبی شد.

چه کسی از دولت لیبی حمایت می‌ کند؟

«طرابلس» پایتخت لیبی، مقر دولت این کشور است که از حمایت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برخوردار است.

ترکیه و قطر از حکومت السراج در طرابلس حمایت می کنند.دولتی که مورد حمایت گروه های اسلامگرا از جمله اخوان المسلمین است.

ایتالیا که زمانی لیبی را مستعمره خود کرده بود نیز از دولت مرکزی لیبی حمایت می‌ کند.

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس نیز گفته است پیشروی حفتر به طرابلس هیچ توجیهی ندارد.

بیش از 200 نفر از آغاز درگیری‌ های تازه در لیبی از سه هفته پیش تاکنون کشته شده‌ اند.

«فائز السراج» رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، پس از تحرکات نظامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به سوی طرابلس، حالت آماده باش اعلام کرد. لیبی دارای دو دولت مستقل است؛ «دولت وفاق ملی» که توسط سازمان ملل پشتیبانی می‌ شود و «دولت موقت» که از سوی پارلمان طبرق حامی ژنرال خلیفه حفتر در شهر «البیضا» در شرق این کشور تشکیل شده است.

خلیفه حفتر از نظامیان بلندپایه نزدیک به «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی بود که در جریان اعتراضات این کشور از سرهنگ قذافی جدا شد و رهبری بخشی از مخالفان را برعهده گرفت. او از زمان فروپاشی دولت قذافی تاکنون در شرق لیبی فعال است و تلاش می‌ کند با ساقط کردن دولت در طرابلس، کنترل کامل لیبی را در دست بگیرد.

سابقه ژنرال حفتر و ارتباطش با سازمان سیا

ژنرال حفتر پیشینه جالب توجهی هم دارد که از رابطه طولانی اش با سازمان سیا و نهادهای اطلاعاتی آمریکا پرده بر می دارد.

حفتر به عنوان یک مامور جوان ارتش در کودتایی شرکت کرد که در سال 1969 به معمر قذافی علیه «محمد ادریس سنوسی» تنها پادشاه لیبی کمک کرد و قذافی را به قدرت رساند. او فرمانده نیروهای لیبیایی بود که از نیروهای مصری که در سال 1973 وارد صحرای سینا می شدند، پشتیبانی می کرد.

در اواخر دهه 1980 حفتر نیروهای لیبیایی را در نبرد با چاد فرماندهی کرد؛ جنگی که در نهایت به شکست لیبی منتهی شد.

در طول جنگ چاد، حفتر و 700-600 تن از نیروهای او به عنوان زندانیان جنگی به اسارت درآمدند. قذافی بلافاصله پس از این جنگ، منکر  پشتیبانی از حفتر و نیروهایش شد.

در اواخر سال 1987، حفتر و گروهی از نیروهای وفادار به «جبهه ملی نجات لیبی» (NFSL) به عنوان یک گروه اپوزیسیون تحت پشتیبانی آمریکا پیوستند.

در 21 ژوئن 1988، او از تاسیس جناح نظامی NFSL تحت عنوان «ارتش ملی لیبی» تحت فرماندهی خودش خبر داد. در سال 1990 سازمان سیا در مورد اقامتگاهی مذاکره کرد که به حفتر و 300 تن از سربازانش اجازه می داد تا تحت برنامه مهاجرت آمریکا، به این کشور نقل مکان کنند. در سال 1996، حفتر پیش از بازگشت به آمریکا در قیامی ناکام علیه قذافی در کوهستان های شرق لیبی شرکت کرد.

حفتر پس از آن به حومه ایالت ویرجینیا رفت و تا سال 2007 در شهر «فالز چرچ» زندگی کرد. از آنجا و اکثرا از طریق تماس هایی با سازمان اطلاعات آمریکا، حفتر از چندین مورد تلاش برای سرنگونی و ترور قذافی حمایت کرد.

 

پیشروی ها به طرابلس

نیروهای حامی ژنرال حفتر و پارلمان برقه در شرق لیبی، که به پایتخت این کشور و دولت مورد حمایت سازمان ملل هجوم برده‌ اند، برخلاف خواسته سازمان ملل می‌ گویند پیشروی به‌ سوی طرابلس ادامه خواهد داشت.

رئیس پارلمانی که در شرق لیبی اعلام موجودیت کرده و با دولت «وفاق ملی» در طرابلس درگیر شده، می‌ گوید پیشروی نیروهای موسوم به «ارتش ملی» لیبی به‌ سوی پایتخت ادامه خواهد داشت.

دولت «وفاق ملی» که از پشتیبانی سازمان ملل متحد برخوردار است، به این منظور تشکیل شده بود که جایگزین دو دولت رقیب، یکی در طرابلس و دیگری در منطقه بَرقه، شود. منطقه طرابلس شامل بخش بزرگی از نیمه غربی و منطقه برقه شامل نیمه شرقی لیبی می‌ شود.

 

انتهای پیام

نظر شما