شناسهٔ خبر: 32387097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برف زمستانی، بهار را از آذربایجان بیرون کرد/ زمستان پا به پای بهار می‌‌آید+ عکس و فیلم

به دنبال افت دما در آذربایجان‌شرقی به ویژه در شهرهای منطقه ارسباران، برف در بهار ورزقان، خاروانا، اهر، هوراند و کلیبر را سفیدپوش کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در سی و یکمین روز از بهار 98 زمستان در برخی شهرهای آذربایجان‌شرقی تمدید شد.

مردم منطقه ارسباران که 31 روز پیش با زمستان خداحافظی کردند و با شادی و خوشحالی قدم به بهار گذاشتند را غافلگیر کرد.

برف امروز همه جای منطقه  ارسباران را سفیدپوش کرده و چهره زمستانی را به رخ زمین کشانده است با بارش و نزول نعمت الهی احتمال بروز خسارت به باغات و محصولات کشاورزی هست.
 

 

رودست سخت بهار به زمستان/ بارش سنگین برف در ورزقان

از عصر دیروز بارش سنگین برف شهرستان ورزقان را سفید پوش و موجب نگرانی کشاورزان شد.

از  اواسط دیروز بود که باران به آرامی در شهرستان ورزقان شروع به باریدن کرد، اما ساعتی بعد به شدت بارش افزوده شد و شدت بارش به قدری زیاد بود که بلافاصله آب رودخانه‌ها را بالا آورد و در اثر صاعقه شدید خساراتی به پست برق وارد شد که موجب قطعی برق ورزقان و روستاها شد اما در ادامه این باران در ارتفاعات ورزقان جای خود را به برف بهاری داد و ارتفاعات شهرستان ورزقان را سفیدپوش کرد و از عصر به بعد نیز بارش برف فراگیرتر شد و در سراسر شهرستان ورزقان شروع به باریدن کرد که در نتیجه آن شهرستان ورزقان سی‌ام فروردین سفید پوش شد. 

در پی بارش سنگین و بی‌سابقه برف که همچنان ادامه دارد باعث افت شدید دمای هوا در منطقه ورزقان که احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی و درختان موجب نگرانی کشاورزان شده است.

حجم برف به قدری زیاد است که نیروهای راهداری در آماده باش کامل و در حال برف روبی مسیرهای مواصلاتی شهرستان به سر می‌برند

در دوم اردیبهشت سال ۹۷ همچنین سال‌های گذشته نیز برف شهرستان ورزقان را سفیدپوش کرده بود.

شهرستان ورزقان در ۷۵ کیلومتری تبریز و در منطقه کوهستانی شمال استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد و دارای زمستان‌‌های سرد ، یخبندان و پر برف و تابستان معتدل تا گرم  است.


۶۰ روستای ورزقان در محاصره برف/ ارتفاع برف به 40 سانتی‌متر رسید

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ورزقان از مسدود شدن راه 60 روستای در این شهرستان براثر بارش برف خبر داد.

محمد حبیبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ورزقان اظهار داشت: در پی بارش سنگین و بی‌سابقه برف نیروهای راهداری از دیروز در آماده‌باش کامل بوده و در حال بازگشایی مسیرها مواصلاتی شهرستان هستند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ورزقان از ادامه بارش برف در شهرستان خبر داد و اظهار داشت: بارش برف که از اواسط دیروز شروع شده همچنان استمرار داشته و ارتفاع برف را به بیش از ۴۰ سانتی‌متر رسانده که باعث انسداد راه‌های روستای شده است.

حبیبی تصریح کرد: محورهای اصلی شهرستان ( تبریز، اهر، خاروانا ) برف‌روبی شدند و مشکلی وجود ندارد اما شدت و تداوم بارش برف موجب مسدود شدن راه ارتباطی حدود ۶۰ روستای شهرستان شده است که سعی می‌شود به نوبت بازگشایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره با در اختیار داشتن ۱۲ دستگاه سنگین و نیمه سنگین و با ۴۰ نفر نیروی انسانی در حال انجام عملیات راهداری است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ورزقان همچنین از باز بودن راه‌های بین شهری شهرستان خبر داد و از کلیه تردد‌کنندگان جاده‌ای خواست ضمن اجتناب از سفرهای غیرضروری، حتما خودروهای خود را به لاستیک مناسب و زنجیر چرخ مجهز کنند.

 



سرمای دیررس بهاره مهمان آذربایجان‌شرقی می‌شود

مسؤول روابط عمومی هواشناسی آذربایجان‌شرقی از کاهش محسوس دما و بارش باران و برف در نواحی سردسیر استان خبر داد.

افشین ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده جوی ناپایدار طی سه روز آینده در استان است.

وی افزود: در این مدت نفوذ زبانه پرفشار سطح زمین و نیز گذر امواج کم ارتفاع تراز میانی جو موجب ابرناکی، وزش باد (گاهی شدید (به‌ویژه طی روز دوشنبه))، بارش باران و برف (گاهی به صورت رگبار و رعد و برق)، کاهش دما، در نواحی مستعد بارش تگرگ و اصابت صاعقه و مه (به‌ویژه در منطقه ارسباران با محدودیت دید افقی کمتر از یک کیلومتر) می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به شدت بارش‌ها، در برخی نواحی  آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نخواهد بود همچنین در برخی جاده‌ها و گردنه کوهستانی و برف‌گیر استان لغزندگی و یخبندان نیز محتمل است.

وی ادامه داد: با توجه به انتظار بارش برف و تشدید آن در روز دوشنبه و شرایط جوی مخاطره‌آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک برف، به هموطنان توصیه می‌شود ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری به مناطق شمالی و شمال‌غرب کشور، با آگاهی از وضع هوای مسیر و  رعایت نکات ایمنی ریسک مخاطرات احتمالی را کاهش دهند.  

مسوول روابط عمومی هواشناسی استان با اشاره به  سرمای دیررس بهاره گفت: به هم استانی‌های توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه لازم  برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی  ناشی از «سرمای دیررس بهاره» در بخش کشاورزی، راهداری و حمل و نقل، منابع آب، مدیریت شهری و روستایی، امور عشایری و ... به‌عمل آید.

انتهای پیام/60002/ 40/س

نظر شما