شناسهٔ خبر: 32387077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در برنامه قافیه باران مطرح شد:

انتظار، یک رویکرد است/دعاها باید غفلت را از ما بزدایند

حجت الاسلام طالبی گفت: انتظار یک رویکرد است یعنی باید تمام زندگی فردی و اجتماعی ما با انتظار شکل بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «قافیه باران» ویژه نیمه شعبان پیرامون موضوع انتظار و دعا برای فرج امام زمان (عج) و با حضور حجت الاسلام طالبی و ارتباط تلفنی با حجت الاسلام فرجی از مدرسان حوزه و دانشگاه، از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام طالبی گفت: خوب است که انسان با زبان خود با خداوند سخن بگوید و کاستی‌ها و کمبودهایش را با او مطرح کند اما توجه داشته باشیم که باید دعا را مبنا و محور قرار داد. سخن گفتن از زبان امام معصوم (ع) با خداوند با سخن گفتن معمولی بسیار متفاوت است. معصوم (ع) به انسان یاد می‌دهد که چگونه در مسیر آرمان‌های فطری خود قدم بردارد.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: همانطور که مسئله ظاهر و باطن در همه مفاهیم دینی به ویژه قرآن مطرح است در باب ادعیه نیز این موضوع صدق می‌کند. ادعیه نیز یک ظاهر و یک باطنی دارند و متأسفانه نمرودها و فراعنه ی تاریخ سعی می‌کنند تا انسان را از مسیر فطرت و آرمان خواهی و عدالت خواهی منحرف و به سمت تمایلات دون سوق دهند.

حجت الاسلام طالبی در ادامه این ویژه برنامه رادیو گفت و گو، یادآور شد: عدم فهم دعاها رابطه مستقیمی با غیبت و انتظار خواهد داشت و به عبارت دیگر اگر ما در دعاها دچار تحریف شویم قطعاً در مقوله انتظار نیز دچار تحریف و درگیر مفاهیم سطحی خواهیم شد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ریشه تحریف در باب دعا به ضعف امور معنوی و خلأ معرفتی در انسان برمی گردد، افزود: هر یک از امامان معصوم (ع) حلقه‌های یک زنجیره را تشکیل می‌دهند و هرگز کار تکراری نمی‌کنند. لذا نتیجه می‌گیریم که انقلاب سیدالشهدا (ع) بدون امام صادق (ع) و هجرت امام رضا (ع) معنا پیدا نمی‌کند و بدون غیبت کبری و انتظار نیز به ظهور وصل نخواهد شد.

وی با اشاره به تعریفی از معنای انتظار بیان کرد: انتظار مختص به امام دوازدهم نیست بلکه پرچمداران توحید از انبیا عِظام گرفته تا اهل بیت (علیهم السلام) از همان ابتدا منتظر دولت فراگیر و پایدار حق بودند اما این انتظار در زمان امام دوازدهم (عج) پررنگ‌تر شده است.

حجت الاسلام طالبی گفت: مفهوم انتظار، هسته مرکزی و زیربنای تمام حرکات علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی نهضت شیعه در دوران غیبت کبری بوده است. انتظار یک رویکرد است یعنی باید تمام زندگی فردی و اجتماعی ما با انتظار شکل بگیرد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به پیام امام خمینی (ره) در سال ۶۸ به مناسبت نیمه شعبان بیان کرد: خطاب این پیام امام راحل (ره) به مهاجرین جنگ تحمیلی است که بعد از پایان جنگ به شهرهای خود بازمی گشتند اما مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد شده بود. امام خمینی (ره) فرمودند که می دانم شما تحت فشارهای سنگینی هستید اما انقلاب ما مقدمه انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله (عج) و سرآغاز اوست.

وی اضافه کرد: ما باید از متون و روایات انتظار، مأموریت خود را در این عصر پیدا کنیم. دعاها باید غفلت را از ما بزدایند و قلب ما را زنده و آماده انتظار کنند.

در ادامه این ویژه برنامه رادیو گفت و گو حجت الاسلام فرجی گفت: ذائقه‌های ما با دستورات دینی باید به سمت خدا حرکت و رشد کند. خداوند در آیات ابتدایی سوره بقره لازمه هدایت شدن را ایمان آوردن به غیب معرفی می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی پدر و مادر در ساعات منظمی و به سمت خاصی نماز می‌خوانند فرزند هم یاد می‌گیرد و می بیند که والدین او با جریان دیگری ارتباط برقرار می‌کنند در نتیجه به تدریج به این سمت یعنی جریان غیب هدایت خواهدشد. وقتی این کودک به دوره جوانی می‌رسد موضوع غیب برای او قابل باور است و می‌داند که یک جریان غیب می‌تواند او را کمک کند

نظر شما