شناسهٔ خبر: 32386869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

برف آذربایجان شرقی را سفیدپوش کرد

همشهری آنلاین: معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: بارش برف بهاری در آخرین روز فروردین، برخی شهرهای استان را فرا گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد اشجعی گفت: هم اکنون در شهرستان‌های اهر، مرند، کلیبر، هریس و چاراویماق برف می‌بارد و در سایر شهرهای استان بارش به صورت باران است.

وی از کاهش محسوس دما و ادامه بارش باران و بارش برف در نواحی سردسیر آذربایجان شرقی تا فردا خبر داد و گفت: بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده جوی ناپایدار در ۳ روز آینده در استان است و این وضعیت موجب ابرناکی، وزش باد و در نواحی مستعد پدیده مه، بارش تگرگ و اصابت آذرخش و مه می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شدت بارش‌ها در برخی نواحی آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نبوده و در برخی جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی و برف‌گیر استان لغزندگی و یخبندان نیز محتمل است.

اشجعی با اشاره به انتظار بارش برف در آذربایجان شرقی، تشدید آن در روز دوشنبه این هفته و شرایط جوی مخاطره‌آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک، از مردم خواست ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری به مناطق شمالی و شمال‌غرب کشور با آگاهی از وضع هوای مسیر و رعایت نکات ایمنی ریسک مخاطرات احتمالی را کاهش دهند.

وی همچنین به مردم آذربایجان شرقی توصیه کرد اقدام‌های پیشگیرانه لازم برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از «سرمای دیررس بهاره» در بخش کشاورزی، راهداری و حمل و نقل، منابع آب، مدیریت شهری و روستایی و امور عشایری را به عمل بیاورند.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با ۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین شهر استان و ملکان و بناب با ۱۷ درجه بالای صفر گرم‌ترین شهرهای استان بودند و بیشترین بارندگی از کلیبر به میزان ۲۴.۵ میلی‌متر گزارش شده است.

اشجعی ادامه داد: در این مدت دمای هوای تبریز در گرم‌ترین زمان به ۱۴ درجه و در سردترین زمان به ۴ درجه بالای صفر رسید و دمای کنونی این شهر ۴ درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت (حدود ۱۱) ۶ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی، تمامی محورهای اصلی، فرعی، روستایی و آزاد راه تبریز - زنجان باز بوده و رفت و آمد در آن‌ها به صورت روان در جریان است.

آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما