شناسهٔ خبر: 32386291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی: دولت به خوبی بحران مالی را مدیریت کرد

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی به خدمات قابل تقدیر استاندار پیشین این استان اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی بحران مالی زیادی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید داشت که در آن دوره و پس از آن به خوبی مدیریت شد.

صاحب‌خبر -

علیرضا رزم حسینی روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی خراسان رضوی و دولت، تخصیص 360 هزار میلیارد ریال منابع را از سوی دولت در آن زمان به منظور مدیرت بحران مالی 'کاری خیلی بزرگ' توصیف و بیان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایطی کشور را تحویل گرفت که رشد اقتصادی منفی بود اما ظرف سه سال نخست فعالیت دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور مثبت شد.
وی در ادامه همچنین گفت: زمانی شرکت پدیده شاندیز بسیار مورد توجه بود اما با مشکلاتی مواجه شد که آقای رشیدیان استاندار پیشین خراسان رضوی و من هنوز درگیر آن هستیم.
استاندار خراسان رضوی بر لزوم تبدیل قدردانی از خدمتگزاران به فرهنگ رفتاری تاکید و بیان کرد: همانطور که طبق قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در هر نشستی بی پروا انتقاد و نظر خود را درباره عملکرد دیگران بیان کنند، خدمات خدمتگزاران دولت مانند آقای رشیدیان را نیز باید ستود.
وی در ادامه از کسب رتبه برتر شورای گفت و گوی بخش خصوص خراسان رضوی و دولت در سال گذشته ابراز خرسندی و بیان کرد: امیدواریم امسال نیز این شورا رتبه برتر کشور را بدست آورد و طرح های نوینی در سطح ملی اجرا کند.
رزم حسینی همچنین به دیدار نوروزی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: در این دیدار گزارشی مختصر اما متفاوت پیرامون مسائل اقتصادی و طرح های خراسان رضوی محضر رهبری ارائه کردم که نخستین آن در حوزه اقتصاد 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' با تمرکز بر معیشت مردم و برگرفته از الگوی اقتصاد مقاومتی بود.
وی افزود: اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به کل گستره خراسان رضوی تعمیم یافته و در این چارچوب تاکنون 53 معین اقتصادی منتخب از شرکت های مهم استان مسئولیت بخشهای مختلف را بر عهده گرفته اند.
استاندار خراسان رضوی 'موضوع آب، حاشیه نشینی، ساخت 10 هزار واحد مسکونی در بافت قدیم، حوزه اجتماعی و راه اندازی 66 دفتر مرتبط با حوزه اجتماعی طی سه ماه آینده در حاشیه شهر مشهد' را دیگر برنامه های استان برشمرد که حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شده اند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند که کارآفرینی عبادت و کارآفرینان عابد هستند و مجاهدان اقتصادی که در طرح مثلث توسعه اقتصادی وارد عمل می شوند باید تعامل و همکاری نزدیکی داشته باشند.
رزم حسینی ادامه داد: همچنین در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به 900 هزار میلیارد ریال سپرده بانکی معادل یک چهارم بودجه کشور و شش هزار میلیارد ریال خروجی عمرانی سال 1397 خراسان رضوی استان اشاره شد و معظم له بر بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت سپرده ها به منظور اتمام طرحهای عمرانی تاکید فرمودند.
وی 'تفویض برخی اختیارات به مدیران استان' را دیگر موضوع مطرح شده به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ذکر و بیان کرد: همچنین رهبری تعامل و همکاری تولیت آستان قدس رضوی با مدیران دولتی خراسان رضوی را در حکم حجت الاسلام مروی تولیت جدید آستان قدس رضوی لحاظ کرده اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: خوشبین هستیم که تعامل مدیران دولتی با تولیت آستان قدس رضوی به کل خراسان رضوی تعمیم یافته و تقویت شود.
وی همچنین نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی را به بخش اقتصادی 'درخشان' توصیف و بیان کرد: اگر بوروکراسی اداری مشکلات اقتصادی را مضاعف کرده باید خودمان با همکاری و تعامل با یکدیگر در جهت رفع آنها تلاش کنیم.
رزم حسینی افزود: در خصوص 'رونق تولید' نمی توان به مثمرثمر بودن طرحهایی که در سطح ملی مطرح می شود امید داشت لذا تمرکز ما در این استان بر ظرفیتهای داخلی از طریق راه اندازی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، معینهای اقتصادی و شرکتهایی است طرح مثلث توسعه اقتصادی خراسان رضوی را همراهی می کنند.
وی همچنین به دیدارهای هفته پیش خود با وزیران در حوزه کار، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: در این چارچوب آقای لاریجانی دیدگاه امیدوارکننده ای نسبت به طرحهای اقتصادی و عملکرد خراسان رضوی داشتند و در مجموع امیدواریم امور استان بهتر از گذشته مدیریت شود.
استاندار خراسان رضوی در ادامه به تشکیل هیات رئیسه جدید اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: حضور نمایندگان دستگاه قضایی، اعضای فعال بخش خصوصی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 'شورای گفت و گو' بسترسازی مناسبی برای بخش اقتصاد است.
فعالیت شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی از دی ماه سال 1390 آغاز شده است. ظرف سالهای 1393 تا پایان 1397 این شورا در خراسان رضوی 225 نشست برگزار کرده که حاصل آن 446 مصوبه ملی و استانی بوده است.
افزون بر 50 درصد مجموع مصوبات شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی اجرایی شده، 40 درصد آنها نیز بخاطر مقطعی بنودن فرآیند اجرا در دست انجام قرا دارند و فقط کمتر از 10 درصد مصوبه های شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی اجرایی نشده اند.
شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی طی این مدت بخاطر ظرفیت بالای خود توانسته در سطح ملی نقش آفرینی کرده و منشا اثر باشد بگونه ای که با جمع آوری 'قوانین مخل تولید' و ارسال آن به تهران نه تنها زمینه بهبود فضای کسب و کار را در استان بلکه در کشور فراهم کرده است.
'شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت' مبتنی بر قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور که اواخر سال 1389 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل و فعالیتش آغاز شد، محلی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت با بخش خصوصی است تا در این چارچوب نسبت به رفع موانع کسب و کار، تشریک مساعی به منظور تسهیل فعالیتهای اقتصادی و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور گفت و گو، تصمیم گیری و اقدام شود.
این شورا علاوه بر تشکیلات مرکزی آن در تهران، هم اینک در همه مراکز استانهای کشور با عضویت طرفهای دولتی شامل 'استاندار به عنوان رئیس شورا، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیرکل اداره امور اقتصادی و دارایی، روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان، چهار نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تشخیص مجمع نمایندگان استان، رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان' دایر است.
اعضای غیردولتی شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در استانها نیز شامل 'روسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاقهای بازرگانی شهرستانها و هشت نفر از مدیران عامل شرکتهای برتر خصوصی و تعاونی یا رؤسای تشکلهای تعاونی و خصوصی از بخشها و رشته های مختلف استان' است.
7489/1858

برچسب‌ها:

نظر شما