شناسهٔ خبر: 32385510 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اختلالات گفتاری؛ عامل بروز آسیب‌های شخصیتی و معضلات اجتماعی

گروه اجتماعی ــ رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان، اختلالات گفتار و زبان را یکی از معضلات مهم سلامتی در بروز آسیب‌های اساسی در رشد شخصیتی و اجتماعی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از آموزش و پرورش استان کردستان، خلیل رنجبر، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان امروز، 31 فروردین ماه در کارگاه آموزشی اختلال گفتار و زبان اظهار کرد: دانش‌آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه‌ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری هستند.
وی افزود: بیش از یک هزار و 370 دانش‌آموز با نیاز ویژه در 88 مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری و روستایی ویژه، 191 دانش آموز دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید در پایه های مختلف تحصیلی مدارس عادی، یک هزار و 900 دانش‌موز دارای اختلالات یادگیری- رفتاری در پایه های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان دارند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می‌برند گفتار و کلمات را نمی توانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است، عنوان کرد: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیرکلامی بهبود می‌بخشد و با تشخیص و درمان زودهنگام از دوران کودکی می‌توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.
وی تصریح کرد: حدود 12 درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی و مداخلات گفتاری نیار دارند و با افزایش سن جامعه و بروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون، ام اس و از طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اوتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می‌رود.
رنجبر با اشاره به اینکه عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود، گفت: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند؛ چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی کودکان در آینده دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.
انتهای پیام

نظر شما