شناسهٔ خبر: 32385084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان مطرح کرد؛

مدیریت روان آب ها منجر به نفوذ ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب به سفره های آب زیرزمینی /مهار سیلاب از طریق سازه های آبخیز داری

یکی از مشکلاتی که کشور و به خصوص استان کرمان با آن مواجه است؛کاهش بارندگی ها و استقرار خشکسالی است که نهایتا منجر به عدم رشد پوشش گیاهی، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و گرد و غبار میشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان گفت:مساحت حوزه های آبخیز استان کرمان حدود ده و نیم میلیون هکتار است زمانی که بارش ها شروع می شوند یک جریانی به صورت روان آب و سیلاب راه می افتد و اگر این جریان ها به صورت صحیح مدیریت شوند می توان با آن سفره های آب های زیر زمینی را تامین و پوشش گیاهی را احیا کرد و از سیلابی شدن آب جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه ی شمال استان حدود ۱۱درصد عملیات آبخیز داری صورت گرفته است افزود : عملیات های آبخیزداری در قالب احداث ۷ هزارو ۴۱۲ سازه های مختلف آبخیزداری در شمال استان کرمان صورت گرفته است با توجه به اینکه حدود ۸۹ درصد از عملیات آبخیزداری در شمال استان صورت نگرفته است اما با همین درصد کم هم توانسته ایم دستاورد های مهمی را در بارش های یک ماه اخیر به دست آوریم .

رجبی زاده در خصوص بارندگیهای یک ماه اخیر در استان اظهار داشت :در استان کرمان میانگین بارندگی های اتفاق افتاده حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب حجم بارش ها است که از این میزان حدود ۳٫۶ میلیارد متر مکعب تبدیل به روان اب میشود که سیل اتفاق میافتد .

وی با اشاره به اهمیت حوزه های آبخیز داری در کنترل سیلاب در بارندگی های اخیر افزود:با استفاده از این حوزه توانسته ایم از سرعت زیاد آب جلوگیری کنیم و اجازه دهیم آب در بستر طبیعی خود با سرعت کمتر حرکت کند که نتیجه آن امکان نفوذ آب به سفره های آب زیرزمینی و احیا پوشش گیاهی است که از این ۳٫۶ملیاردمترمکعب روان آب حدود ۲۹۰ میلیون متر مکعب را مدیریت کنیم .

مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه افزود :در سال زارعی ۹۷-۹۸باتوجه به بارندگی های اخیر بیش از ۱۳۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که حدود ۲۶۸ میلیون متر مکعب آن مدیریت شد ه است که حاصل آن در یک ماه اخیرنفوذ ۱۶۰ میلیون مترمکعب نفوذ آب به سفره های آب زیر زمینی است.

رجبی زاده در پایان عنوان کرد: تنها راه مدیریت آب و جلو گیری آن از سیلابی شدن آب سازه های آبخیزداری هستند که ما امید داریم که با تامین اعتبارات مربوطه بتوانیم در یک دورهی زمانی مرغوب اقدامات باقی مانده در این حوزه را انجام دهیم .

 

انتهای پیام

نظر شما