شناسهٔ خبر: 32385010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

به روز رسانی می شود

آخرین اخبار از سیل و بارندگی/۶۰ روستای ورزقان در محاصره برف

بارش‎های سیل آسا از ابتدای سال ۹۸ در کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم شده است.

صاحب‌خبر -

سرویس جامعه فردا: بارش‎های سیل آسا از ابتدای سال ۹۸ در کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم شده است.

میزان خسارات سیل در سه استان لرستان، خوزستان و گلستان بیش از سایر استان هاست و این مسئله باعث شده است تا مردم فهیم کشورمان از سراسر ایران اسلامی به کمک و یاری سیل زدگان بشتابند.

تقدیر آیت الله مکارم شیرازی از حضور جهادی طلاب برای کمک به سیل زدگان

یکی از مراجع تقلید از فعالیت های مرکز خدمات حوزه های علمیه و حضور جهادی طلاب و گروه‌های مردمی در کمک رسانی به سیل زدگان تجلیل کرد.
آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و دیگر مسؤولان این مرکز، با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد مسعود حضرت صاحب الامر(عج) فعالیت‌های مرکز خدمات را متنوع، متکثر و ارزنده و قابل تقدیر خواندند.

وی در ادامه با اشاره به مضیقه‌های مالی موجود در کشور و نهادهای حوزوی، بر لزوم اولویت بندی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها تاکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین خواستار توجه ویژه به برنامه‌های فرهنگی در کنار حمایت‌های مادی مرکز خدمات از طلاب و روحانیان شد و بر لزوم اطلاع رسانی کامل فعالیت‌های مرکز و خدمات انجام شده تاکید کرد.

این مرجع تقلید ساده زیستی را یک اصل مهم در زندگی روحانیت دانست و تصریح کرد: هرچند امروز طلاب و روحانیان عزیز در تنگنا و شرایط سخت اقتصادی و معیشتی هستند، اما باید به سیره، روش و منش علمای سلف توجه کنند که در چه شرایطی تحصیل می‌کردند.

وی داشتن نظم، پشتکار و اخلاص در نیت را به عموم طلاب و روحانیان توصیه و تاکید کرد: طلبه و روحانی که این سه عنصر مهم را نداشته باشد به جایی نخواهد رسید.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر از حضور جهادی طلاب و گروه‌های مردمی در کمک رسانی به سیل زدگان تجلیل کرده و انگیزه آنان را دینی توصیف کرد.

وی پرهیز از افراط و تفریط در حوزه‌ها را یک امر مهم قلمداد کرد و با بیان اینکه هرگونه اختلاف در حوزه مضر است، بر لزوم حمایت از نظام اسلامی تاکید کرد و گفت: ما از نظام حمایت کرده و می‌کنیم.

فعالان اقتصادی چند میلیارد به سیل‌زدگان کمک کردند؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه تزریق منابع مالی به بخش تولید بدون مطالعه و بررسی کارشناسی اتلاف منابع است، گفت: فعالان اقتصادی ۵۰۰ میلیارد ریال به مردم سیل‌زده در استان‌هایی مختلف کشور اه

غلامحسین شافعی ظهر امروز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به شعار سال اظهار کرد: توصیه می‌کنیم کمک‌های غیر نقدی که برای سیل‌زدگان ارسال می‌شود راه به کمک‌های نقدی تبدیل کرده تا بتوانیم ساخت اماکن عمومی مثل مدرسه و مسجد را در این مناطق محیا و آغاز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیارد ریال کمک‌های نقدی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران است که برای هم‌وطنان سیل‌زده رسیده افزود: خراسان رضوی معین اقتصادی استان گلستان تعیین‌شده و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان در حیطه فعالیتش جزو شورای برتر در سطح کشور است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور قوانین متناقض است متذکر شد: مشکلات کشور ریشه‌ای است و نمی‌توان از یک استاندار که در استان خود وظیفه‌ای را بر عهده دارد انتظار داشت همه مشکلات را حل کند.

شافعی با اشاره به اینکه کارهای غیر مولد در کشور تضمین‌شده است و سودآوری داشته و همچنین فعالیت در این خصوص بدون خطرپذیری است یادآور شد: در کشور همه برنامه‌ریزی‌ها باید به سمتی پیش برود که نظام انگیزشی و پاداش به کارهای واسطه‌گری با درباره اختصاص یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد: تزریق منابع مالی به بخش تولید بدون مطالعه و بررسی کارشناسی اتلاف منابع است و ثمر دیگری ندارد در این خصوص نگرانیم که برای تحقق رونق تولید نتوانیم کاری انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی اثرات خوبی را در وضعیت اقتصادی داشته است.
راه‌اندازی دفتر ثبت علائم تجاری اختراعات در مشهد

در ادامه این نشست دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: برای حضور مؤثر خراسان رضوی در جبهه اقتصادی باید با استاندار که فردی انقلابی و مؤمن است همکاری خوبی صورت گیرد.

غلامعلی صادقی افزود: با توجه به تأکید رئیس قوه قضائیه در راستای همکاری و تعامل در مسیر توسعه اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی، امیدواریم با تحقق این مهم شاهد اتفاقات و دستاوردهای خوبی در این حوزه باشیم

وی با اشاره به اینکه کارت دادگستری با راه‌اندازی دفتر ثبت علائم تجاری اختراعات در مشهد موافقت کرده است خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد برای واگذاری فضای مناسبی برای راه‌اندازی این دفتر اعلام آمادگی کرده و به‌زودی این مرکز در مشهد شروع به فعالیت می‌کند.
ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی برای واگذاری در شهرک صنعتی

در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی برای واگذاری در شهرک صنعتی را ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی عنوان کرد.

سید امیر مرتضوی در ادامه افزود: اصلاحیه قانون برای ارائه به مجلس شورای اسلامی تدوین‌شده که در صورت تصویب مجلس مشکلات زیادی از واحدهای تولیدی را برطرف می‌کند.

وی بیان کرد: کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی سال ۱۳۹۲ برای حمایت از بخش تولید با تشکیل دو کارگروه «صیانت از قوانین و مقررات» و کارگروه «پیشگیری از بحران در واحدهای تولیدی» فعال‌شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی یادآور شد: طی این مدت تاکنون از طریق کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی مشکل هزار و ۱۶۷ واحد تولیدی خراسان رضوی بدون تشکیل پرونده و تنها با گفت‌وگو برطرف شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی از بخش تولید در ۱۴ شهرستان خراسان رضوی دایر و لازم است این کمیسیون‌ها تبدیل به یک‌نهاد شبه قضایی برای بخش تولید در استان شوند.

مرتضوی تأکید کرد: در این خصوص دستورالعمل و شیوه‌نامه نهاد شبه قضایی تهیه‌شده و در انتظار تصویب مقامات است.

بارش شدید برف در برخی مناطق کشور / مسدود شدن راه ارتباطی بیش از 60 روستا

رکنا: رئیس اداره راهداری شهرستان ورزقان گفت: راه‌ ارتباطی بیش از 60 روستای شهرستان ورزقان بر اثر بارش سنگین برف مسدود شده است.

جابر حبیبی با بیان این‌که در منطقه خاروانای شهرستان ورزقان نیز ارتفاع برف به بیش از 40 سانتی‌متر می‌رسد، افزود: میزان بارش برف در این منطقه بیش از میزان بارش برف در فصل زمستان است.

وی با بیان این‌که که با تلاش راهداران، راه‌های اصلی شهرستان باز بوده و مشکل تردد در این محورها وجود ندارد، گفت: با اعزام اکیپ‌های راهداری، برف روبی جاده‌های روستایی به سرعت ادامه داشته و در اکثر راه‌ها نیز تردد جریان دارد.

بررسی خسارت ناشی از بارش برف به باغات و مزارع خاروانا

رئیس جهادکشاورزی ورزقان نیز در خصوص وضعیت خسارات به باغات و مزارع شهرستان ورزقان گفت: بر اثر بارش سنگین برف در منطقه خاروانا، باغات این بخش دچار خسارت شده و کارشناسان جهادکشاورزی شهرستان جهت بررسی دقیق میزان خسارات به این منطقه اعزام شده‌اند.

محمدحسن علیپور از کشاورزان خواست تا جهت کاهش اثرات سرما به توصیه‌های کارشناسان و راهکارهایی که در این خصوص در قالب بروشور به آنان داده می‌شود، توجه کرده و نهایت همکاری را با کارشناسان جهادکشاورزی داشته باشند.

گفتنی است، بارش سنگین برف شهرستان ورزقان را سفیدپوش کرده و باعث افت شدید دما در این منطقه شده است؛ اداره آموزش و پرورش خاروانا نیز شب گذشته طی اطلاعیه‌ای مدارس این منطقه را در 31 فروردین تعطیل اعلام کرد.

برپایی موکب‌های "شهدای ناجا" در مناطق سیل‌زده/ توزیع ۵۰ هزار پرس غذای گرم میان سیل‌زدگان توسط نیروهای پلیس
معاون نظارت و ارزشیابی مکتبی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا از برپایی موکبهای "شهدای ناجا در مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: شاهد سیل کمکهای نقدی و غیرنقدی نیروهای پلیس برای هموطنان آسیب‌دیده هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری" از برپایی "موکبهای شهدای ناجا "در مناطق سیل‌زده برای کمک و امدادرسانی به هموطنان آسیب‌دیده از سیل خبر داد و اظهار کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در لبیک به پیام و ابلاغ فرماندهی معزز کل قوا (مدظله العالی) مبنی بر "گسیل امکانات بیشتر نیروهای مسلح برای امداد در مناطق سیل‌زده"، پیام سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و تأکید سرلشکر سلیمانی؛ فرمانده نیروی سپاه قدس درباره استقرار موکبهای اربعین در مناطق سیل‌زده، علاوه بر تأمین نظم و امنیت، به برپایی موکبهای امدادرسانی در این مناطق اقدام کرد.

معاون نظارت و ارزشیابی مکتبی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با اشاره به برپایی موکبهای اربعین نیروی انتظامی به نام "شهدای ناجا" در مناطق سیل‌زده به ویژه در استان خوزستان و شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و...، یادآور شد: کمکهای کارکنان نیروی انتظامی و خانواده‌هایشان جمع‌آوری و در این مواکب میان هموطنان آسیب‌دیده از سیل توزیع می‌شود.

وی با اشاره به سیل کمکهای نقدی و غیرنقدی کارکنان نیروی انتظامی و خانواده‌هایشان، ادامه داد: کمکهای جمع‌آوری شده از نیروی پلیس از اقصی نقاط کشور به دست ما رسیده و تاکنون بیش از 50 تن برنج، 10 تن آرد، پنج تن خرما، 500 تخته پتو، مقادیر زیادی آب معدنی و لوازم بهداشتی جمع‌آوری شده است.

حیدری افزود: تاکنون مقدار قابل توجهی کمکهای نقدی نیز توسط نیروهای پلیس برای امدادرسانی به هموطنان آسیب‌دیده از سیل جمع‌آوری شده است.

این مقام مسئول با اشاره به توزیع 50 هزار پرس غذای گرم میان سیل‌زدگان، خاطرنشان کرد: روزانه به طور میانگین 6 هزار غذای گرم توسط نیروهای پلیس با عنوان "خادم الحسین"، طبخ و میان آسیب‌دیدگان توزیع می‌شود، علاوه بر این تاکنون هزار و 800 بسته سبد غذایی خشک نیز توزیع شده است.

معاون نظارت و ارزشیابی مکتبی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات، کمکهای ارسالی کارکنان پلیس و خانواده‌هایشان را به مناطق کم برخوردار و روستاهای محاصره در آب نیز با بهره‌گیری از تجهیزاتی چون قایق، خودروهای شاسی بلند و ... ارسال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: کمکهای نقدی و غیرنقدی نیروهای پلیس به سیل‌زدگان همچنان ادامه دارد و ما نیز پیرو دستور و تأکید فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا تا بازگشت شرایط به حالت عادی در این مناطق فعالانه حضور خواهیم داشت و به عنوان "خادم الحسین" ایفای نقش می‌کنیم.

حیدری با بیان اینکه وظیفه همه ما این است که نسبت به مشکلات مسلمان دغدغه داشته باشیم و در امدادرسانی به صورت داوطلبانه پیشگام باشیم، گفت: ضمن قدردانی از کارکنان انقلابی نیروی انتظامی و خانواده هایشان، توصیه می‌کنم کمکها به سمت و سوی ارسال مواد غذایی خشک، مواد بهداشتی و امکاناتی سرمایشی چون جایخی و ... متمرکز شود.

آخرین وضعیت بندر خرمشهر/ ارتفاع مد به بیش از ۲ متر می‌رسد
مد اکبر با طول موج‌هایی بیش از ۲ متر در ورودی اروند رود تشکیل شده و در حال رسیدن به شهرستان خرمشهر است.

در دهانه خلیج فارس در ورودی اروند رود تقریبا مد ایجاد شده است و طول موج‌هایی با ارتفاع حدود 3 متر شروع شده و دامنه‌های آن آرام آرام در حال ورود به شهر خرمشهر است.

ارتفاع موج‌های رسیده به خرمشهر به بیش از 2 متر نیز می‌رسد و ارتفاع اروند رود نیز حدود 10 سانتی متر افزایش می‌دهد اما به گفته مسئولان تمامی تدابیر ایمن کردن شهرهای آبادان و خرمشهر اندیشیده شده و جز در روخانه کارون که ساحل‌های آن دچار آبگرفتگی شدند هیچ گونه مشکلی در شهرهای آبادان و خرمشهر صورت نگرفته است.

سد «کله شک» گیلانغرب در آستانه سرریز شدن است
مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه از سرریز شدن سد «کله شک» گیلانغرب خبر داد و گفت: این سد پس از ۱۳ سال در آستانه سرریز شدن بوده و به زودی سرریز می‌کند.

بهرام درویشی در گفتگو با خبرنگار مهر، از سرریز شدن سد «کله شک» گیلانغرب طی یکی دو روز آینده خبر داد و گفت: این سد پس از ۱۳ سال در آستانه سرریز شدن است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: سد مذکور که یکی از سدهای مخزنی استان است، بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.

درویشی خاطرنشان کرد: پیش از بارش‌های سیل آسای اخیر و برای پیشگیری از حوادث احتمالی، نسبت به رهاسازی بخشی از آب سد مذکور در کنار سایر سدهای استان، اقدام شده است.

وی افزود: با این اقدام توانستیم ظرفیت لازم را ایجاد کنیم تا در نتیجه آن از وقوع سیل پیشگیری شود و خوشبختانه توانستیم جلوی سیلاب را بگیریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: علی رغم رهاسازی بخشی از آب سد، مجدداً ظرفیت سد پر شده و در آستانه سر ریز شدن است و طی یکی دو روز آینده سر ریز خواهد کرد.

فعالیت مدارس مناطق سیل‌زده خوزستان تا پایان اردیبهشت ادامه دارد
نماینده ویژه وزیر آموزش و‌پرورش در استان خوزستان گفت: فعالیت آموزشی در مناطق سیل‌زده استان تا پایان اردیبهشت ادامه دارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب برای جابه‌جایی دانش‌آموزان تخصیص یافت.

مجتبی زینی‌وند امروز 31 فروردین ماه 98 در حاشیه آیین نواختن زنگ استمرار فعالیت‌های آموزشی در دبستان شاهد شکوفه‌های انقلاب اهوازگفت: امروز در تمامی مدارس استان خوزستان از مراکز پیش دبستانی تا مدارس مقطع متوسطه، فعالیت آموزشی آغاز شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی در مدارس مناطق سیل زده استان خوزستان از امروز تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا می‌کند، افزود: دانش‌آموزان مدارسی که در حال حاضر به علت سیلاب امکان بهره‌برداری از مدرسه آنها وجود ندارد، به شیف مخالف سایر مدارس منتقل می‌شوند یا با استفاده از ظرفیت‌های خالی دیگر مدارس به تحصیل ادامه می‌دهند.

نماینده ویژه وزیر آموزش‌وپرورش در استان خوزستان از اختصاص500 میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب به دانش‌آموزان مناطق سیل زده از سوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با تاکید وزیر آموزش و پرورش500 میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب به دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده استان خوزستان اختصاص پیدا کرد تا امکان حضور تمام دانش‌آموزان مناطق سیل زده و روستایی در کلاس های درس فراهم شود.

زینی‌وند اضافه کرد: دانش‌آموزانی که مدارس آنها در اختیار ستادهای اسکان قرار گرفته است در مدارس همجوار و نزدیک فعالیت‌های آموزشی خود را استمرار می‌بخشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: برای دانش آموزان پایه دوازدهم امروز جلسه‌ای برگزار می‌شود که این جلسات طی روزهای آینده نیز ادامه پیدا می‌کند و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، در اولین فرصت کلاس‌های آموزشی تقویت بنیه علمی ویژه دانش‌آموزان سال آخر برای جبران ساعات آموزشی با حضور اساتید برجسته کشور و مولفین کتاب‌های درسی برگزار شود.

وی همچنین یادآور شد: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان نیز تمام تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز مدارس سراسر استان را در اختیار مناطق و نواحی آموزش و پرورش قرار داده است همچنین در شهرستانهایی از جمله سوسنگرد که نیاز به کانکس وجود داشت این کانکس‌ها را به عنوان فضاهای آموزشی جایگزین برای تحصیل دانش‌آموزان ارسال شده است.

زینی‌وند در پایان با اشاره به اینکه در مدارس آبادان و خرمشهر طی هفته‌های گذشته فعالیت آموزشی برقرار بوده است، بیان کرد: تعطیلی امروز در مدارس این دو شهرستان به دلیل اعلام شرایط ویژه و مد بوده است.

کمک‌های انسان‌دوستانه قطر به سیل‌زدگان ایران
صندوق توسعه قطر در بیانیه‌ای از ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای سیل زدگان جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

صندوق توسعه قطراعلام کرده است برای 15 هزار نفر از سیل زدگان در جمهوری اسلامی ایران از طریق هلال احمر قطر و با همکاری هلال احمر ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ، کمک های فوری ارسال کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی قطر، در این بیانیه آمده است صندوق توسعه قطر در راستای کمک‌های بشردوستانه برای کمک به سیل زدگان ایرانی کمک‌های فوری برای 15 هزار نفر از سیل زدگان ارسال کرده است.

این صندوق با همکاری شرکایش بر حمایت از تلاش های تامین سرپناه ومواد اساسی غیر غذایی برای خانواده‌هایی که در نتیجه سیل بیشتر متضرر شده‌اند، و ارائه کمک‌های ماهیانه برای تامین نیازهای اساسی آنها تمرکز خواهد کرد.

خبرگزاری قطر در گزارش خود از سیل ایران آورده است سیل در ایران منجر به جان باختن 70 نفر و مجروح شدن حدود 800 نفر و آواره شدن حدود 60 هزار نفر شده و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی 400 هزار نفر گذاشته است که منجر به یک فاجعه انسانی شده که مستلزم دخالت و کمک فوری جامعه بین المللی و سازمان های انسان دوستانه است.

نظر نماینده مجلس درباره حضور نیروهای مردمی در مناطق سیل زده
یک نماینده مجلس، نظرش درباره حضور نیروهای مردمی و خودجوش در مناطق سیل‌زده برای رسیدگی به سیل‌زدگان را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامیبا اشاره به وقوع سیل در برخی مناطق، شهرها و روستاهای کشور، گفت: در ماجرای سیل اخیر در کشور، شاهد بودیم که گروه‌های جهادی، مردمی، در کنار دیگر دستگاه‌‌ها به صورت خودجوش و آتش به اختیار وارد عرصه خدمت به مردم سیل‌زده شدند.

وی افزود: در بحران‌ها و شرایط خاص، هر چقدر بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی در جامعه‌ استفاده کنیم، در تنگناهای کمتری واقع می‌شویم و به راحتی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: مهم‌ترین پشتوانه انقلاب و کشور، تکیه به سرمایه‌های اجتماعی و نیز استفاده از ظرفیت‌های نیروی جوان و خود‌جوش است که همواره می‌توان راهگشای مسائل اساسی کشور باشند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر، ضمن درخواست از دولت برای توجه به ظرفیت نیروهای خودجوش برای برون‌رفت از بحران‌ها، اظهار داشت: در سیل اخیر، مسئله قابل توجه و تأمل این بود که نسل دهه‌های 70 و 80 به مراتب خودجوش‌تر از نسل‌های سال‌های ابتدایی انقلاب و دوران دفاع مقدس برای حل بحران شتافتند و در صحنه حضور داشتند که این نشان‌دهنده تربیت نسلی انقلابی در جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: امروز جریاناتی در حال تلاش‌اند که ناتوانی نظام را در حل مسائل پیش رو، از جمله، سیل، زلزله و دیگر حوادث نشان دهند و می‌خواهند این طور القا کنند که نظام در حل مسائل ناتوان است، اما توانمندی نظام را نباید به پای بدقولی‌‌های دولت‌ها حساب کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر اینکه توانمندی‌های کشور و نظام در مواجهه با بحران‌ها برای دوست و دشمن قابل انکار نیست، گفت: به عنوان مثال در همین حادثه سیلی که در کشور اتفاق افتاد و دامنه گسترده‌ای نیز داشت، شاهد بودیم، بحرانی که می‌توانست منجر به مسائل‌ زیست‌محیطی، اجتماعی و انسانی شود و مشکلات عظیمی را برای کشور فراهم کند، به خوبی با کمک مردم و همه دستگاه‌ها مدیریت شد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: امروز حضور آحاد ملت در کنار نیروهای نظامی و انتظامی و دستگاه‌‌های مختلف برای حل مسائل، مشکلات تا حدودی در مناطق سیل‌زده مرتفع شده، اگرچه متأسفانه دستگاه‌هایی که وظایف سازمانی داشتند، بعضا دیرتر از گروه‌های جهادی و نیروهای مردمی برای کمک به سیل‌زدگان و سامان‌دهی اوضاع، وارد عمل شدند.

نماینده مردم مشهد در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که مهم‌ترین مسئله‌ای که برای برون‌رفت از مشکلات تأثیر عمیق دارد، سرمایه اجتماعی است و این سرمایه اجتماعی، موضوعی است که نظام به آن تکیه کرده و باید از آن مراقبت شود.

فرصت اضافه برای پرداخت قبوض ارتباطی در شهرهای سیل‌زده خوزستان/ اعلام شهرها به زودی

اپراتورهای موبایل تا چند روز آینده صورتحساب اردبیهشت‌ شامل تمامی معوقات از جمله بدهی پیشین را برای همه مشترکان ارسال می‌کنند که در چند شهر سیل‌زده خوزستان در صورت عدم پرداخت ارتباط مشترک قطع نخواهد شد؛ لیست شهرها به زودی اعلام می‌شود.
اخیرا پیشنهاد تعویق دریافت مطالبات اپراتورها در شهرهای درگیر سیل در خوزستان توسط وزیر ارتباطات مطرح شده است.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جمع زیادی از مردم خوزستان همچنان درگیر سیل هستند؛ از اپراتورها خواستم دریافت مطالبات خود در این شهرها را تا پایان اردیبهشت به تعویق بیاندازند و خدمات به‌هیچ وجه به دلیل بدهی قطع نشود.

در پیگیری فارس از برخی اپراتورهای موبایل مشخص شد که قرار است صورت‌حساب ماه جاری شامل تمامی معوقات از جمله بدهی پیشین طبق روال سابق در چند روز آینده برای مشترک ارسال و پیامک شود که در صورت عدم پرداخت، ارتباط مشترک قطع نخواهد شد و احتمالا این فرصت تا پایان اردیبهشت‌ماه خواهد بود. این امکان نیز تنها شامل حدود 7 یا 8 شهر درگیر سیل در استان خوزستان است که لیست شهرها به زودی از سوی اپراتورها اعلام خواهد شد.

تقریبا یک هفته تا 2 هفته از دوره صورت‌حساب‌گیری ماه فروردین‌ماه توسط اپراتورهای تلفن‌همراه رایگان اعلام شده بود.

ساخت رایگان مسکن برای سیل‌زدگان توسط وزارت راه
مقام مسئول معاونت مسکن و ساختمان با اذعان به اشتباه مدیران در تدوین طرح جامع شهرهای معمولان و پلدختر، گفت: وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان برای مردم سیل زده خانه می‌سازد.

منصور نویریان اظهار کرد: مهم‌ترین -بزرگ‌ترین- اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و محدود کردن حریم و بستر رودخانه و عدم لایروبی رودخانه بود، اشتباهاتی که منجر به خسارات فراوانی نیز شد که جبران آنها زمانبر و با صرف هزینه‌های فراوانی نیز همراه است.

وی افزود: طرح جامع شهرهای پلدختر و معمولان در دست برررسی بوده و در جریان این بررسی‌ها، برخی از اشتباه‌های شهرسازی و ساخت و ساز توسط مدیران محلی صورت گرفته است. این بررسی‌ها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دست انجام است تا حد حریم و بستر رودخانه‌ها مشخصا در طرح جامع، پیاده‌سازی شود.

وی با اعلام این‌که واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده و در سیل ویران شدند، دیگر در مکان قبلی احداث نخواهند شد، گفت: برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده که در مسیر رودخانه ها قرار داشته اند مکانیابی‌ها انجام می‌گیرد و پس از آن باید زمین مناسبی به آنها تخصیص یابد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات، ساخت و ساز توسط مردم آغاز خواهد شد و در غیر این‌صورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد که البته همه این موارد، در دست بررسی است.

نویریان اعلام کرد: متاسفانه در پلدختر در خصوص تامین زمین به دلیل رانش، جنس زمین و رواناب های سطحی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر برطرف شود.

مشکلات جدید در مناطق سیل‌زده با فروکش کردن آب

وزیر بهداشت گفت: هرچه سیلاب ها بیشتر فروکش می کند، مشکلات جدیدتری نیز پیش روی ما خودنمایی می کند. بنابراین نیاز است که قبل از وقوع معضل، راهکارهای احتمالی را برنامه ریزی کنیم تا در مواقع لزوم آمادگی داشته باشیم.

دکتر سعید نمکی در جلسه هماهنگی اقدامات حوزه بهداشت و بررسی چالش‌های موجود در مناطق سیل زده، با بیان اینکه در روزهای اخیر، اقدامات حوزه بهداشت و درمان در مناطق سیل زده نشان افتخاری برای این حوزه محسوب می‌شود، اظهار کرد: تمامی مسئولان نظام بر این نکته که تلاشگران عرصه سلامت، در مواجهه با بحران سیل اخیر، بسیار خوب و ایثارگرانه خدمت کردند، اذعان دارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از این پس، وارد مرحله جدیدی از اقدامات، در حوزه بهداشت در مناطق سیل زده کشور خواهیم شد، افزود: مرحله اول، مرحله پرآشوب مهار بحران بود که رویکردهای خاص خود را می‌طلبید و اقدامات مقتضی نیز انجام شد، اما هرچه سیلاب‌ها بیشتر فروکش می‌کند، مشکلات جدیدتری نیز پیش روی ما خودنمایی می‌کند. بنابراین نیاز است که قبل از وقوع معضل، راهکارهای احتمالی را برنامه ریزی کنیم تا در مواقع لزوم آمادگی داشته باشیم.

نمکی با تاکید بر تشدید اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده، بیان کرد: کمبودهای موجود در مناطق سیل زده کشور از قبیل، کمبود وسایل بهداشتی و حمام و سرویس‌های بهداشتی، عدم دفع پسماند و لاشه حیوانات در این مناطق و آلودگی آب آشامیدنی از جمله مواردی هستند که ممکن است به سلامت مردم آسیب رسانند، بنابراین، جلب همکاری‌های بین بخشی، در این حوزه‌ها ضرورت زیادی دارد؛ چراکه بسیاری از این اقدامات در حیطه وظیفه وزارت بهداشت نیست، اما بر سلامت مردم تأثیر مستقیم دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز می‌توانند با انتقال تجارب خود به دانشگاه‌های استان‌های درگیر سیل کمک کنند، گفت: باید برای ادامه این مسیر برنامه ریزی کنیم تا مرحله جدید را نیز موفقیت آمیز سپری کنیم. اگر این دوره به خوبی سپری شود، تجربه بسیار گرانبهایی در حوزه کنترل بیماری‌های واگیر در بحران سیل، در اختیار خواهیم داشت.

نمکی گفت: وقوع سیلاب، گرفتاری‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد، اما در عین حال موجب پرآبی تالاب‌ها و چشمه‌های آب زیرزمینی شد که می‌تواند مشکل کمبود آب و خشکسالی را در بسیاری از نواحی کشور رفع کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر تشدید نظارت‌های بهداشتی در مناطق درگیر سیل کشور، عنوان کرد: در فاز جدید اقدامات بهداشتی در مناطق آسیب دیده از سیل، ضرورت دارد که تیم‌های نظارتی، مبتنی بر برنامه‌های از پیش تعیین شده تقویت شده و افزایش پیدا کنند و موضوع بهداشت در این مناطق به صورت علمی و سازمان یافته شده، دنبال شده و کنترل شود. به معنای دیگر باید فراتر از اتفاقات حرکت کنیم. مانند شکارچی‌ها که در مواقع شکار، محدوده‌ای جلوتر از هدف را نشانه گیری می‌کنند تا وقتی شکار با سرعت به آن محدوده رسید، با تیر شلیک شده از سوی شکارچی، مورد اصابت قرار گیرد.

نمکی خاطرنشان کرد: مراقبت از ابتلاء به بیماری‌های واگیر در این مناطق باید همچنان ادامه پیدا کند؛ چراکه ممکن است، ارگان یا نهاد دیگری به وظایف خود به خوبی عمل نکند و ماحصل آن آسیب رسیدن به سلامتی مردم باشد. در این زمینه باید برنامه‌ای منسجم تهیه و عملیاتی شود.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و معاونین وزارتخانه، گفت: در مورد مراقبت از سلامتی مردم در مناطق سیل زده، باید از تمام ظرفیت‌های ملی بهره بگیریم. در این زمینه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های علمی و حضور خیّرین می‌تواند راهگشا باشد.

نمکی از تأمین برخی تجهیزات مورد نیاز در حوزه اورژانس و تأمین بخشی از منابع مالی جهت جبران زیرساخت‌های آسیب دیده خبر داد و گفت: داروهای مورد نیاز در این مناطق نیز در اسرع وقت تأمین شد و در این زمنیه هیچ کمبودی وجود نداشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ضرورت دارد تا استان‌هایی که درگیر سیل نبوده اما متأثر از خطرات وقوع سیل هستند نیز، مورد بررسی قرار گیرند، افزود: مساله مراقبت از بهداشت روان مردم در مناطق سیل زده نباید فراموش شود و اقدامات در این زمینه باید تداوم داشته باشد.

براساس گزارش وبدا، نمکی با بیان اینکه در مناطق سیل همچنان باید گوش به زنگ بوده و با هوشیاری عمل کنیم، ادامه داد: گرمی هوا و نابسامانی بین بخشی، دو خطر عمده‌ایست که باید مراقب آن باشیم. اگر با افزایش دمای هوا، هوشمندی ما در اتخاذ تصمیمات صحیح و انجام اقدامات متقضی نیز افزایش پیدا کند، خطری پیش روی ما قرار نخواهد گرفت.

وزیر بهداشت گفت: در کشور ما هر استان، الگوی خاص خود را دارد، بنابراین نمی‌توان برای تمام استان‌ها یک الگو را در نظر گرفت. در مناطق سیل زده هم مسائل و مشکلات متفاوت است. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها باید برنامه‌های مورد نیاز را تهیه کرده و با فرمانداران و استانداران هماهنگی‌های لازم را انجام داده و وارد عمل شد.

سیل و آبگرفتگی در شمال/برف در ارتفاعات کشور

سازمان هواشناشی اعلام کرده طی روز‌های آینده مسیر‌های منتهی به شمال و شمال غرب کشور بارانی و برفی است و از مردم درخواست کرده از سفر غیرضروری به سمت شمال کشور پرهیز کنند.

به گزارش مهر، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای از بارندگی در مناطق مختلفی از کشور طی امروز تا سه‌شنبه خبر داد.

بر این اساس بعدازظهر امروز بارش باران در برخی نقاط رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات شرقی سمنان پیش‌بینی شده که بیشترین میزان بارش تجمعی در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر پیش بینی می‌شود.

روز دوشنبه بارش باران در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف در گیلان، مازندران، گلستان پیش‌بینی شده که بیشترین میزان بارش تجمعی بین ۳۵ تا ۴۰ میلیمتر در گیلان و غرب مازندران خواهد بود. بارش باران، در برخی نقاط رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز، قزوین، تهران و شمال سمنان نیز در این روز رخ می‌دهد که بیشترین میزان بارش تجمعی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر خواهد بود. همچنین در خراسان شمالی و برخی نقاط خراسان رضوی، غرب کرمان، نیمه جنوبی فارس و شمال هرمزگان رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود که بیشترین میزان بارش تجمعی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر در ارتفاعات مرکزی کرمان و شرق فارس برآورد می‌شود.

روز سه شنبه نیز بارش باران و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی خراسان رضوی و برخی نقاط خراسان جنوبی اعلام شده که بیشترین میزان بارش تجمعی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر خواهد بود. همچنین از اواخر دوشنبه و روز سه شنبه به سبب وزش باد شدید احتمال خیزش گردوخاک در شرق و جنوب شرق کشور وجود دارد که بیشترین مقدار سرعت باد بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می‌شود.

در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه کاهش دما بین ۷ تا ۱۰ درجه در سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق و در مناطق مرکزی کشور بین ۴ تا ۶ درجه پیش بینی می‌شود.

با توجه به انتظار بارش برف و تشدید آن در روز دوشنبه در شمال غرب، غرب و جاده‌های کوهستانی البرز و شرایط جوی مخاطره‌آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک برف، به هموطنان عزیز توصیه می‌شود ضمن پرهیز از سفر‌های غیر ضروری به مناطق شمالی و شمال غرب کشور، با آگاهی از وضع هوای مسیر و رعایت نکات ایمنی، ریسک مخاطرات احتمالی را کاهش دهند. همچنین بارش‌های بهاری گاهی با تشدید بارش و همراه با رگبار باران است و بر این اساس در این مدت احتمال آبگرفتگی معابر عمومی بخصوص روز دوشنبه در مسیر‌های ساحلی دریای خزر پیش بینی می‌شود.

رئیس جمهور وارد خوزستان شد؛ دومین سفر روحانی برای بررسی شرایط مناطق سیل‌زده
گروه استان‌ها ـ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش برای بررسی شرایط مناطق سیل‌زده وارد استان خوزستان شد.

به گزارش تسنیم از اهواز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به منظور رسیدگی به اوضاع خوزستان و بازدید از مناطق سیل زده وارد خوزستان شد.

این دومین سفر رئیس جمهور به استان خوزستان است.

وی پیش از خوزستان در سفری چند ساعته از مناطق لرستان نیز بازدید کرده بود.

برنامه ریزان سفر روحانی مانند سفر قبلی وی تاکنون هماهنگی با رسانه‌های مستقل و معتبر برای پوشش این سفر نداشته اند.

۶۰ روستای ورزقان در محاصره برف/ ارتفاع برف به ۴۰ سانتی‌متر رسید

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ورزقان از مسدود شدن راه ۶۰ روستا در این شهرستان بر اثر بارش برف خبر داد.

محمد حبیبی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ورزقان اظهار داشت: در پی بارش سنگین و بی‌سابقه برف نیرو‌های راهداری از دیروز در آماده باش کامل هستند و در حال بازگشایی مسیر‌ها مواصلاتی شهرستان هستند

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ورزقان از ادامه بارش برف در شهرستان خبر داد و گفت: بارش برف که از اواسط دیروز شروع شده و همچنان استمرار داشته و ارتفاع برف را به بیش از ۴۰ سانتی متر رسانده باعث مسدودی راه‌های روستای شده است.

حبیبی اظهار داشت: محور‌های اصلی شهرستان (تبریز، اهر، خاروانا) برف روبی شدند و مشکلی وجود ندارد، اما شدت و تداوم بارش برف موجب مسدود شدن راه ارتباطی حدود ۶۰ روستای شهرستان شده است که سعی می‌شود به نوبت بازگشایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره با در اختیار داشتن ۱۲ دستگاه سنگین و نیمه سنگین و با ۴۰ نفر نیروی انسانی در حال انجام عملیات راهداری است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ورزقان همچنین از باز بودن راه‌های بین شهری شهرستان خبر داد و از کلیه مترددین جاده‌ای خواست ضمن اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، حتما خودرو‌های خود را به لاستیک مناسب و زنجیر چرخ مجهز کنند

رئیس جمهور: خسارت مردم سیل‌زده جبران می‌شود / دولت برای تهیه اثاثیه منازل کمک می‌کند
رئیس جمهور در ادامه بازدید از مناطق سیل‌زده استان لرستان از طریق بالگرد از روستای شوره از توابع بخش ماژین بازدید کرد و به مردم این روستا قول داد خسارت‌ها جبران شود.

به گزارش تسنیم از ایلام، حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر امروز در بازدید از روستای سیل زده «شوره» از توابع بخش «ماژین» ایلام ضمن حضور و اطلاع از آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم، دستورات لازم را به وزیر کشور برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات روستا‌های سیل زده بخش ماژین صادر و تأکید کرد: دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.

رئیس جمهور در جمع مردم روستای سیل‌زده «شوره» از توابع بخش «ماژین» ایلام گفت: دولت با همکاری مردم، سپاه، ارتش و سایر ارگان‌ها خسارت‌های ناشی از سیل را جبران خواهد کرد و خانه‌هایی که در جریان سیل اخیر نیازمند بازسازی هستند مرمت خواهند شد.

‌روحانی به تشکیل قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند فردی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده شود و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها زیر نظر او عمل کنند لذا وزیر کشور عهده‌دار این مسئولیت است.

وی به وظیفه دولت در قبال سیل‌زدگان اشاره و تصریح کرد: دولت برای تهیه اثاثیه منازل آسیب دیده در حد لازم کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور سپس روستای «شوره» ماژین را بقصد استان خوزستان ترک کرد.

تسنیم، در سفر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به روستای «شوره»، وزیر کشور، راه و شهرسازی، اطلاعات، نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس دفتر ریاست جمهوری وی را همراهی می‌کنند.

 

رئیس جمهور وارد بخش سیل زده «ماژین» ایلام شد
رئیس جمهور دقایقی پیش وارد بخش سیل زده «ماژین» ایلام شد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی ظهر امروز شنبه بعد از بازدید از مناطق سیل زده استان لرستان، وارد بخش سیل زده بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام شد.

رئیس جمهور قرار است از روستای شوره از توابع بخش ماژین بازدید کند.

بخش ماژین در جریان سیلاب اخیر دچار خسارت‌های فراوانی در بخش‌های راه اتباطی، کشاورزی، منازل مسکونی و… شده است.

بازدید رئیس جمهور از روستای سیل‌زده «چم مهر»

رئیس جمهور از روستای سیل‌زده «چم مهر» در شهرستان پلدختر بازدید کرد.

به گزارش مهر، حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز شنبه در ادامه بازدید از مناطق سیل زده لرستان از روستای «چم‌مهر» از توابع شهرستان پلدختر بازدید کرد.

وی در بازدید از روستای چم‌مهر ضمن گفتگوی صمیمانه با مردم این روستا و اطلاع از آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم، دستورات لازم را به وزیر کشور برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات این بخش صادر و تأکید کرد: دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.

رفع خطر سیلاب در شوش/تن‌ها ۶ روستا دچار آبگرفتگی‌اند

فرماندار شوش با اشاره به آخرین وضعیت روستا‌های این شهرستان، گفت: اکنون ۶ روستای شوش دچار آبگرفتگی هستند.

عدنان غزی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت روستا‌های آبگرفته یا در معرض خطر شوش اظهار کرد: در حال حاضر شوش و روستا‌های آن از خطر سیل خارج شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر تنها ۶ روستای شوش دچار آبگرفتگی هستند. در تلاش هستیم راه‌های ارتباطی این روستا‌ها برقرار شود.

فرماندار شوش گفت: اغلب اهالی این روستا‌های آبگرفته منازل خود را تخلیه کرده‌اند و در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

غزی با بیان اینکه در انتظار کاهش خروجی سد دز هستیم تا وضعیت روستا‌های آبگرفته پایدار شود، بیان کرد: در حال بررسی روستا‌هایی که امکان بازگشت مردم به منازلشان وجود دارد هستیم تا در صورت امکان مردم به منازل خود برگردند.

اعلام حالت فوق‌العاده در خرمشهر به دلیل خطر مد اکبر

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: از سوی استانداری خوزستان در خرمشهر حالت فوق‌العاده اعلام شده است.

کورش مودت با بیان اینکه آب‌هایی که وارد شادگان شده از کالورت‌هایی به آبادان و دریا وارد می‌شود، اظهار کرد: مد اکبر از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری در اروندرود و رودخانه کارون رخ می‌دهد بنابراین در این مدت از سوی استانداری حالت فوق‌العاده در خرمشهر اعلام شده است.

وی افزود: پیش‌بینی شده مد اکبر در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، چند بار تکرار شود. همچنین به دلیل اینکه اکنون سطح آب رودخانه بالاست در صورتی که آمادگی لازم را نداشته باشیم ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و برخی نقاط دچار آبگرفتگی شوند.

مودت ادامه داد: پیش از این تمام تدابیر لازم برای مواجه با هرگونه افزایش حجم آب در اروندرود و کارون انجام شده و ارتفاع سیل بند‌ها افزایش یافته است.

تعطیلی ۱۷ مدرسه در شوشتر

مدیر آموزش و پرورش شوشتر از تعطیلی ۱۷ مدرسه در شوشتر به دلیل مسدود بودن راه‌های ارتباطی خبر داد.

علیرضا معینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۶ مدرسه در بخش شعیبیه شوشتر و یک مدرسه در بخش غربی شوشتر امروز شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه تعطیل هستند.

وی افزود: معلم‌های این مدارس در منطقه حاضر هستند اما به دلیل بسته بودن راه ارتباطی نتوانستیم معلم‌ها را به مدارس منتقل کنیم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است از روز دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه توسط ماشین‌های استیجاری که تهیه می‌کنیم، به طور روزانه معلم‌ها را برای حضور در کلاس درس به مدارس منتقل کنیم.

مرز چذابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است
سرپرست گمرک چذابه گفت: مرز چذابه به علت آب‌گرفتگی تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

به گزارش تسنیم از اهواز، رامین هندیجان‌زاده امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ۱۹ فروردین امسال با تصمیم مدیریت بحران تعطیلی یک هفته‌ای مرز چذابه مصوب شد، ولی به دلیل فروکش نشدن آب در جاده‌های منتهی به مرز و حتی اضافه شدن آب ورودی به مسیر‌ها این محدودیت و تعطیلی مرز تداوم پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر شاهد آب‌گرفتگی در مسیر از دهلاویه و بستان به سمت چذابه تا پارکینگ شهرداری در مرز هستیم.

سرپرست گمرک چذابه گفت: به تاجران و فعالان اقتصادی برای صادرات توصیه می‌شود که از مرز‌های جایگزین استفاده کنند.

وی افزود: به محض بازگشایی مرز اطلاعات تکمیلی به منظور فعالیت دوباره چذابه متعاقبا اعلام می‌شود.

نظر شما