شناسهٔ خبر: 32385002 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ازدواج‌هایی که آسان می‌شوند

طی یکی دو ماه اخیر تفاهم‌نامه میان روستاها و طوایف مختلف کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر آسان برگزار شدن مراسم ازدواج و حذف برخی هزینه‌های گزاف منعقد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رسم ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای بود که عروسی در منزل عروس برگزار می‌شد و هر کدام از افراد طایفه برای کمک به داماد از گوسفند گرفته تا برنج و نان را به خانواده او می‌دادند و خانواده پسر اقلامی که به وسیله نزدیکان و طوایف کمک شده بود را به عنوان(باروزی) به خانواده دختر می‌بردند تا برای غذای عروسی پخته شود.

مراسمات عروسی گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد در کمال صفا و صمیمیت برگزار می‌شد و حتی باید اعتراف کرد دوام عروسی‌هایی که به این شکل برگزار می‌شد بیشتر و بهتر بود، ساز مراسم عروسی هم ساز و نقاره بود که زیبایی و مبارکی عروسی‌ها را دو چندان می‌کرد.

اما طی سال‌های اخیر مراسمات عروسی بیشتر جنبه چشم و هم‌چشمی پیدا کرده است عروسی‌هایی که با هزینه‌های سنگین در تالارها برگزار می‌شود، لباس‌های گران قیمتی که زنان در مراسمات عروسی استفاده می‌کنند و تعداد مهمان‌هایی که گاهی آمار آنها از یک هزار و 500 نفر هم افزایش می‌یابد، هزینه خرید کادو و حتی هزینه‌ای که باید به ارکستر داده شود همه و همه خود گواهی بر پر خرج بودن مراسمات عروسی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در سال‌های اخیر است.

علاوه بر مواردی که اشاره شد تدارک دیدن غذا برای بیش از یک هزار نفر میهمان، هزینه پذیرایی و چندین و چند هزینه دیگر باعث شده تا طبق آمارهای مطرح شده ازدواج در استان ایلی و عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته 6 درصدی کاهش داشته باشد.

پر خرج و هزینه‌بر بودن مراسمات ازدواج یکی از علت کاهش آمار ازدواج است که البته یکی دو ماهی است اقدامی ارزشمند در میان طوایف کهگیلویه و بویراحمد این نوید را می‌دهد که ازدواج آسان شود و جوانان با دغدغه کمتری از هزینه‌ ازدواج، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

در حال حاضر مردم روستاها و طوایف مختلف استان با امضای تفاهم‌نامه‌هایی ازدواج را برای فرزندانشان آسان کرده‌اند. در این تفاهم‌نامه‌ها علاوه بر حذف عروسی در تالار آمده در صورتی که هوا مساعد باشد عروسی در منطقه تفریحی برگزار شود.

علاوه بر این موضوع، بودن ساز و نقاره به انتخاب طرفین باشد و شیربها با رعایت وضعیت اقتصادی خانواده‌ داماد باشد ضمن اینکه مراسم حنابندان به کلی حذف شود.

 مراسم عقد فقط با حضور خانواده عروس و داماد و بستگان درجه یک برگزار شود، مهریه از یک تا حداکثر 114 سکه طلا باشد و هدایای مراسم با تفاهم خانواده‌ها در حد متعارف طرفین باشد.

علاوه بر این موارد در تفاهم‌نامه‌ها آمده مراسم خواستگاری فقط با حضور خانواده داماد و عروس و بستگانی از جمله دایی و عمو باشد ضمن اینکه  تفاهم شده جوانانی که به سفر زیارتی مشهد اکتفا کنند مورد استقبال دهیاری و شورا و مردم روستا قرار گیرند و برگزاری مراسم ازدواج با حضور بستگان نزدیک طرفین باشد.

انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌هایی با توجه به وضعیت اقتصادی که در جامعه حاکم است جوانان دم بخت را امیدوار می‌کنند که می‌توانند با کمک بزرگترها و با هزینه‌های کمی زندگی خود را آغاز کنند.

امیدواریم چنین تفاهم‌نامه‌هایی که بین اغلب طوایف و روستاهای استان منعقد شده شیرینی ازدواج و آغاز زندگی مشترک را در کام جوانان کهگیلویه و بویراحمدی دو چندان کند.

انتهای پیام/82024

نظر شما